تکنولوژی

تحول IT يا توسعه C

نام نویسنده: کوروش شمس

فناوران – در شرايطي كه اختصاص نيافتن بودجه به بخش فناوري اطلاعات به يكي از جنجالي‌ترين موضوعات حاشيه‌اي وزارت ارتباطات مبدل شده ، دكتر محمد سليماني در سمينار تعاملات اجرايي شركت ارتباطات زيرساخت با شركت‌هاي مخابرات استاني مي‌گويد: امسال بايد فناوري اطلاعات كشور را متحول كنيم.

به گفته وزير محترم، نهضت توسعه فناوري اطلاعات در سال جاري به صورت جدي‌تري پيگيري مي‌شود و دولت نيز به اين بخش توجه ويژه‌اي دارد.

اينكه وزير ارتباطات، از تحول فناوري اطلاعات به عنوان يكي از اهداف مهم اين وزارتخانه در سال 86 نام مي‌برد و از توجه ويژه دولت به اين فناوري مي‌گويد، موضوع بسيار اميدواركننده‌اي است و اين نويد را مي‌دهد كه فعالان بخش خصوصي IT در كشور، همچون سال گذشته ريزش نمي‌كنند و شرايط استفاده گسترده از اين فناوري در سراسر كشور فراهم مي‌شود.

البته تحقق اين رويا، مشروط بر آن است كه دكتر سليماني در پايان سال 86 نيز، از توسعه گسترده شبكه تلفن همراه و تلاش براي بهبود كيفيت مكالمات، يا افزايش پوشش جغرافيايي موبايل به عنوان نمونه‌هاي توسعه فناوري اطلاعات نام نبرد؛ چرا كه اين موارد مشخصا مربوط به حوزه ارتباطات مخابراتي، آن هم دقيقا ارتباطات سيار است كه از قضا در حوزه فناوري اطلاعات دسته‌بندي نمي‌شود. واقعيت اين است كه اگر اهتمام وزارتخانه به مقوله ICT صرفا مصروف آن “C” شود،‌ بايد گفت: در سال 86 نيز هيچ گلي به سر IT نخواهيم زد و وضعيت همان خواهد بود كه هم‌اكنون شاهديم.

نكته ديگر اينكه دكتر سليماني در اي سمينار از مديران مخابرات استاني خواسته تا امكان دسترسي مردم به فناوري اطلاعات را بيش از پيش فراهم كنند كه اين موضوع نيز در جاي خود قابل تامل است. تا جايي كه ما مي‌دانيم، شركت‌هاي مخابرات استاني صرفا وظيفه ايجاد زيرساخت‌هاي مربوط به دسترسي را برعهده دارند و از اين رو اميدواريم درخواست وزير با ورود شركت‌هاي مخابرات استاني به عرصه فراهم‌سازي دسترسي به اينترنت و مخصوصا بازار پر‌رونق ADSL قلمداد نشود، كه اساسا بر اساس قوانين خصوصي‌سازي و برنامه‌هاي توسعه حق بخش خصوصي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا