تکنولوژی

مروري بر ويترين‌هاي بازار كامپيوتر

نام نویسنده: سونيتا سراب‌پور

دنیای اقتصاد – اتوبوس كه به ميدان ولي‌عصر رسيد مسافران يكي پس از ديگري پياده شدند.

اما همه قبل از پياده شدن نيم‌نگاهي به آسمان داشتند. چرا كه قطرات باران رفته‌رفته به رگبار تبديل مي‌شد.

هركس به دنبال سرپناهي بود. آن سوي خيابان ساختماني بلند كه بر سر درآن نوشته شده بود «مركز خريد كامپيوتر و موبايل پايتخت» بهترين مكان براي گريز از اين رگبار بي‌هنگام بهاري بود.

به ساختمان نزديك مي‌شوم از بين جمعيت به سختي مي‌گذرم و به محوطه پاساژ مي‌رسم. آنچه كه در پاساژ بيشتر از همه نظرم را جلب مي‌كند نوشته‌هاي پشت شيشه‌هاي مغازه‌ها است كه بيشتر از محصولات به چشم مي‌آيند.

كلامي از نوع نوشتار
برنامه king رسيد، ويندوز ويستا با نازل‌ترين قيمت، جوهرپرينتر موجود است، تعمير كامپيوتر بدون معطلي، خريد و فروش گوشي‌هاي دست دوم، نصب ويندوز و ده‌ها مطلب ديگر، عناويني است كه كاغذ‌هاي چسبيده به شيشه مي‌گويند.
بعضي از آنها روي كاغذ سفيد و منظم نوشته شده و در بعضي ديگر حتي مي‌توان غلط‌هاي املايي نيز پيدا كرد.
در تعدادي از اين مغازه‌ها هم آنقدر از اين نوع كاغذها روي شيشه چسبانده شده كه داخل مغازه پيدا نيست.
با خود فكر مي‌كنم آيا اين كاغذها كمكي به مشتريان مي‌كند كه ناگهان مردي وارد مغازه شده و چيزي از صاحب مغازه مي‌پرسد. او بدون اينكه به مشتري نگاهي بيندازد با دست به شيشه اشاره مي‌كند.

حرف‌هاي آن طرف ويترين
چرا اين حجم كاغذ به اين صورت در بين تمامي مغازه‌ها شيوع پيدا كرده است؟
اين سوالي است كه از بعضي صاحبان مغازه‌ها پرسيدم و آنها پاسخ‌هاي گوناگوني دادند مثلا يكي از مغازه‌داران فروش موبايل در اين پاساژ مي‌گويد: «من در كار فروش تلفن‌همراه هستم. بيشتر رهگذران فكر مي‌كنند حتما در كنار اين كار، تعميرات گوشي‌همراه را نيز انجام مي‌دهم. به همين علت روزانه صدها مشتري وارد مغازه مي‌شوند و اين سوال را از من مي‌پرسند. به خاطر همين هم فكر كردم با يك نوشته مي‌توانم به همه آنها پاسخ دهم.»

آن سوي پاساژ روي شيشه نوشته‌اي به چشم مي‌خورد «يك بسته CD بخريد، جايزه بگيريد» علت اين نوشته را كه از صاحب مغازه مي‌پرسم مي‌گويد: «اين كار براي جذب مشتري است. چون امكان دارد خريداري به مغازه بيايد و در كنار CD كالاي ديگري هم بپسندد و آن را خريداري كند. به هر حال آمدن مشتري به درون مغازه خود راهي براي فروش محصولات است.

مغازه‌دار ديگري نيز در خصوص چسباندن اين نوع كاغذها پشت ويترين مغازه‌ها مي‌گويد: چون فضاهاي اكثر مغازه‌ها در اين پاساژ كوچك است چسباندن اين كاغذها اطلاعات مفيدي را به خريداران عرضه مي‌كند و اين كه آنها قبل از ورود به مغازه مي‌دانند چه محصولاتي در اين مغازه موجود است. به هر حال اكثر مراجعه‌كنندگان يكسري سوال‌هاي تكراري از ما مي‌پرسند. بنابراين ما سعي مي‌كنيم با دسته‌بندي اين سوال‌ها، اطلاعات مورد نياز را به صورت كاغذهايي پشت شيشه‌ها بچسبانيم.

وقتي از يك مراجعه كننده خانم در خصوص اين نوع اطلاع‌رساني سوال مي‌كنم در پاسخ مي‌گويد: به نظرم كار جالبي است چرا كه اين پاساژ يك محيط كاملا مردانه است. به نظرم ارائه اطلاعات به مشتري به صورت كتبي خيلي بهتر از مراجعه حضوري است.
مراجعه كننده ديگري در اين زمينه اعتقاد دارد: چون در بعضي از اين مغازه‌ها آنقدر از اين نوع كاغذها نامنظم و نامرتب به شيشه چسبانده شده كه اصلا داخ مغازه پيدا نيست. بنابراين بود و نبود آن تفاوتي ندارد.

خريد گوشي دست دوم
حتي اين نوع نوشته‌ها در بازارهاي موبايل هم ديده مي‌شود. مثل نرم‌افزار موبايل نوكيا رسيد، انواع قاب گوشي، خريد گوشي دست‌دوم به طوري كه كل شيشه از اين نوع نوشته‌ها پر شده است.

در اين بين يك كاغذ و نوشته روي آن مرتب به چشم مي‌آيد خريد گوشي دست دوم. يكي از مغازه‌داران در خصوص اين نوشته مي‌گويد: از زمان افزايش تعرفه گوشي تلفن همراه به نوعي بازار دچار آشفتگي شده است در نتيجه توجه مردم نسبت به خريد گوشي دست دوم بيشتر شده است ولي تنها تعداد معدودي از مغازه‌ها به فروش گوشي دست دوم مي‌پردازند.

در نتيجه به خاطر اين كه مراجعه‌كنندگان ما بيشتر شود اين اطلاعيه را به شيشه مي‌چسبانيم.
از پاساژ بيرون مي‌آيم. باران بهاري متوقف شده است. جلوي در پاساژ جواناني ايستاده‌اند و مشغول پخش برگه‌‌هاي تبليغاتي هستند.يكي از اين برگه‌‌ها را در ميان آسمان و زمين مي‌‌گيرم. كاغذهاي رنگي و زيبايي هستند كه روي آنها همان نوشته‌هاي روي ويترين مغازه‌ها به چشم مي‌خورد، ولي از نوع ديگر، رهگذراني كه اين نوشته‌ها را مي‌گيرند در حين راه رفتن آن را مي‌خوانند و اغلب آن را مچاله كرده و به خيابان پرت مي‌كنند. در بين جمعيت مردي در حال خواندن يكي از اين برگه‌‌ها است. بعد از كمي مكث راه خود را كج كرده و وارد پاساژ مي‌شود.از نظر مغازه‌داران اين نوشته‌ها و تراكت‌هاي تبليغاتي راه مناسبي براي انتقال اطلاعات به مشتريان است، اما شايد با كمك همين تكنولوژي بتوان راه‌هاي مناسب‌تري را براي اطلاع‌رساني يافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا