تکنولوژی

سكوت و يك جاي خالي

نام نویسنده: مينو‌مومنی

پس از گذشت كمتر از يك هفته نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال و نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي امروز به كار خود پايان داد. جشنواره‌اي كه تولي‌گري آن به عهده يك نهاد دوتي همانا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گذاشته شده بود. دبير اين جشنواره در خصوص ضرورت برپايي اين جشنواره از سوي ارشاد مي‌گويد:« از آنجا كه سيل محصولات فرهنگي جذاب،متنوع و موثر بيگانه سبب شده است كه ارزش‌هاي فرهنگي و حتي زباني ما مورد خطر قرار بگيرد به همين علت وزارت فرهنگ و ارشاد با درك صحيح اين تاثيرات با تاسيس مركز توسعه فناوري‌هاي ديجيتال، مقدمات برگزاري اين جشنواره را فراهم كرد». به هرحال اگر حافظه‌ها ياري كند، دوستاران فناوري اطلاعات به ياد خواهند آورد كه جشنواره‌هاي از اين دست در سال‌هاي گذشته نيز تكرار شده است تا آنجا كه اولين بار در سال 77 جشنواره‌اي تت نام نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي در محل اجلاس سران برپا شد و گويا از اين جشنواره بسيار استقبال گسترده‌اي نيز صورت گرفته بود و چند سال بعد نيز دومين مرحله اين جشنواره با مشاركت بيش از 20 وزارتخانه، نهادهاي صنفي و بخش خصوصي در محل دايمي نمايشگاه‌‌ بين‌المللي تهران برگزار شد. بنابراين با استناد به برپايي چنين جشنواره‌‌هاي نبايد به اين جشنواره لقب اولين را اهدا كرد در اين خصوص محسن ميرابراهيمي دبير جشنواره اول و دوم نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي مي‌گويد: به واقع شماره جشنواره و نمايشگاه‌ها مهم نيست بلكه مهم نحوه رويكرد اهدافي است كه بايد از برگزاري جشنواره و نمايشگاه انتظار داشته باشيم.
گله از اين جدايي
جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌‌هاي ديجيتالي و نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي در چهار بخش اصلي نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي،پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها، بازي‌هاي رايانه‌اي و نرم‌افزارهاي ويژه تلفن همراه كار خود را از دوشنبه 24 ارديبهشت به طور رسمي آغاز كرد. بخش نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي جزو اولين بخش‌هاي محسوب مي‌شود كه شماره‌گذاري سالن‌‌‌ها از آن آغاز شده و در حقيقت بيشترين سالن‌ها نيز به اين بخش اختصاص داده شده بود. در اين بخش توليد كنندگان نرم‌افزارها در كنار عرضه‌كنندگان نرم‌افزارها غرفه به پ كرده‌ بودند كاري كه چندان براي توليد كنندگان نرم‌افزار خوشايند نبود در اين بخش اكثر غرفه‌داران از جدا افتادن از نمايشگاه كتاب گله‌مند بودند تا جاي كه يكي از غرفه‌دارها در اين باره مي‌گويد، ما سالهاي متوالي در نمايشگاه كتاب غرفه داشتيم، يعني در قالب نشر الكترونيكي كه در كنار نمايشگاه كتاب برپا مي‌شد و با بازديد كنندگان زيادي روبه‌رو بوديم اما متاسفانه امسال اين نمايشگاه بلافاصله بعد از نمايشگاه كتاب برگزار شد كه به نظر من مسئولين مي‌توانستند براي پربار شدن نمايشگاه با يك اطلاع رساني دقيق و پس از گذشت مدت زماني از نمايشگاه كتاب اين جشنواره را برگزار كند تا حداقل براي غرفه‌دارها حضور در اين نمايشگاه سودي به همراه داشته باشد. در بخش نرم‌افزارهاي چندرسانه‌اي اكثر غرفه‌دارها از نبود بازديد كننده گلايه دارند كه البته اين مسئله را به عدم اطلاع رساني دقيق دست‌اندركاران جشنواره نسبت مي‌دهند. يكي از غرفه‌دارها كه اولين حضور خود را در چنين نمايشگاه‌هاي تجربه مي‌كند در خصوص اطلاع رساني مي‌گويد، غرفه ما 12 متر است كه هر متري 35 هزارتومان برايمان تمام شده است من فكر مي‌كردم اين نمايشگاه مانند نمايشگاه كتاب پراز بازديدكننده باشد اما متاسفانه هنوز استقبالي از اين نمايشگاه صورت نگرفته است و اين مسئله هم به عدم اطلا رساني ارتباط پيدا مي‌كند و هم به ساعت بازديد از نمايشگاه چرا كه ساعت بازديد به نوعي با ساعت كار افراد تداخل دارد. به هرحال بخش‌نرم‌افزارهاي چند رسانه‌اي با چاپ عكس عزيزان در كمتر از چند ساعت بر روي لوازم مختلف گرفته تا تخفيف‌هاي بالاي 50 درصد به دنبال آن است كه بازديدكنندگان بيشتري را به سوي خود جلب كند. يكي ديگراز موارد موجود در اين بخش ديدن نوشته‌‌هاي معرفي محصولات بر سردر غرفه‌‌‌هاست كه سبب مي‌شود هر بازديدكننده‌اي لحظه‌اي مكث كرده و نوشته را بخواند به عنوان نمونه در يكي از اين آگهي‌ها آمده است موبايل اسلامي، نرم‌افزار قرآني و اسلامي ويژه تلفن همره شامل 8 قطعه اذان،800 قطعه تصوير اسلامي به همراه كالري صوت و تصوير مداحان اهل بيت تنها 3 هزار تومان.
بلوتوث خاموش،هك مي‌كنيم
سالن 12 يعني بخش‌نرم‌افزارهاي تلفن‌ همراه به نوعي پربازديد كننده‌ترين بخش محسوب مي‌شود در اين سالن مي‌توان به سادگي علاقمندان به تجهيزات جانبي تلفن همراه را مشاهده كرد. علاقمنداني كه بيشتر قشر جوان و نوجوان را تشكيل مي‌دهد در اين بخش تخفيف‌هاي بالاي 30 درصدي انواع و اقسام محصولات به نوعي وسوسه خريد را در دل بازديدكنندگان به وجود مي‌آورد. در سالن 12 يكي از غرفه‌ها نسبت به ديگر غرفه‌ها از بازديدكنندگان بسياري برخوردار است وقتي چرايي اين ماجرا را جويا مي‌شوي در كمال تعجب در مي‌يابي كه در اين غرفه آخرين نرم‌افزار هك تلفن همراه با تخفيف ويژه به قيمت 3 هزارو پانصد تومان به فروش مي‌رسد. بروشورهاي اين نرم‌افزار در كنار توصيف‌هاي غرفه دار، آن قدر تكان‌دهنده است كه اولين كاري كه انجام مي‌دهي اين است كه مطمئن شوي بلوتوث تلفن همراهت خاموش است. اگر ميخواهيد شما نيز دچار توهم خاموش نبودن بلوتوث تلفن همراهتان شويد كافيست به امكانات اين نرم‌افزار توجه كنيد، كپي كردن شماره‌هاي طرف مقابل در گوشي خود، خواندن SMS طرف مقابل، شماره‌گيري با گوشي طرف مقابل و دهها امكان ديگر در اين ميان وقتي با سيل خريداران اين نرم‌افزار روبه‌رو مي‌شوي به دو چيز فكر مي‌كني يا اينكه اين نرم‌افزار داراي چنين توانايي هاي نيست پس اين غرفه به نوعي در حال كلاهبرداري از خريداران است و در صورت صحت كاربرد اين نرم‌افزار اين سئوال مطرح مي‌شود كه آيا با وجود دغدغه‌‌‌هاي مسئولين در خصوص وارد نشدن افراد به حريم خصوصي ديگران و انتشار آنها در قالب عكس و سي‌دي كه جزو ناهنجاري‌هاي فعلي جامعه محسوب مي‌شود چگونه است متولي اين جشنواره يعني همانا وزارت ارشاد اجازه فروش چنين نرم‌افزاري را داده است.
پرده‌برداري از بازي‌هاي وطني
بخش بازي‌هاي رايانه‌اي گرچه به نظر مي‌رسد بايد از استقبال خوبي برخوردار باشد اما به گفته اكثر غرفه‌داران چندان استقبال گرمي از اين بخش صورت نگرفته است هر چند در ويژه‌نامه رسمي اين جشنواره يك مطلب در خصوص استقبال پرشور مراجعه كنندگان از اين بخش به رشته تحرير در‌آمده است در قسمتي از اين نوشتار آمده است كه، «اين روزها در بخش بازي‌هاي رايانه‌اي نوجوانان زيادي را مي‌بينيد كه مشتاقانه مي‌خواهند از گيم‌نت نمايشگاه استفاده كنند و شايد انتظار نداشتند كه در جشنواره ملي رسانه‌هاي ديجيتال كه از سوي دولت برگزار مي‌شود با گيم نت مواجه شوند». به هرحال يكي از بخش‌هاي مهم اين نمايشگاه مربوط به بخش‌ بازي‌هاي رايانه‌اي است كه به همت بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي وابسته به معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شكل گرفته است. گفته مي‌شود اين بنياد براي حمايت از پديد‌آوردگان بازي‌‌هاي رايانه‌اي منطبق با هنجارها و ارزش‌هاي ملي و اسلامي و مشاوره در ساخت و مشاركت در نظارت بر صحنه بازي‌هاي رايانه‌اي در كشور شكل گرفته است. به طور كلي در اين سالن علاوه بر توليد كنندگان بازي‌هاي رايانه‌اي گروه ديگري نيز به بومي كردن بازي‌هاي خارجي فعاليت دارند در اين بخش 15 بازي رايانه‌اي ساخت وطن نيز در معرض ديد عموم قرار گرفته است كه از آن جمله مي‌توان به عصر پهلوانان، پايان معصوميت،حسني و لوبيا سحرآميز، رانندگي در تهران و… اشاره كرد.
پيشكسوتان فراموش شده
به گفته برپا كنندگان اين جشنواره، حمايت از بخش خصوصي و توليدكنندگان محتوا در بستر وب همچون خبرگزاري‌ها، سايت‌ها، وبلاگ‌ها از جمله اولويت‌ها به شمار مي‌آيد تا آنجا براي اين دسته از افراد تخفيف‌هاي 80 درصدي در نظر گرفته شده و سرويس‌دهندگان وبلاگ كه حامي اين جشنواره باشند نيز فضاي رايگان غرفه به آنها اهدا خواهد شد. تا اينجا مسئله براي تمامي علاقمندان به وبلاگ و وبلاگ نويسي بسيار خوشحال كننده است چرا كه نه تنها وبلاگ‌نويسي از سوي مركزي چون وزارت ارشاد به رسميت شناخته ده ، بلكه تسهيلاتي نيز براي آن در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه با ورود به سالن‌‌‌هاي اختصاص يافته به پايگاه‌‌هاي اينترنتي و وبلاگ متوجه مي‌شوي يك مسئله به نحوي چشمگير خودنمايي مي‌كند چرا كه تمامي غرفه‌ها اختصاص به سايت‌‌‌‌ها و وبلاگ‌‌هاي مذهبي دارد و نام‌هاي همچون منبرهاي ديجيتال،ندبه‌هاي ديجيتال، مجمع وبلاگ‌نويسان مسلمان،هئيت بلاگ،شيعه نيوزو… كه بر سردر غرفه‌ها نصب شده است به نوعي اين مسئله را تائيد مي‌كند. در خبرها شنيده‌اي كه بلاگفا و ميهن بلاگ نيز به عنوان حامي اين جشنواره در اين سالن، غرفه دارند اما پس از چند بار بالا و پائين رفتن عاقبت رفه خالي بلاگفا را مشاهده مي‌كني در خصوص چرايي اين ماجرا عليرضا شيرازي مدير سايت بلاگفا اينگونه توضيح مي‌دهد، طبق توافقي كه با مسئولين جشنواره داشتيم قرار شد تمامي سرويس‌هاي وبلاگ نويسي غرفه‌هاي با متراژ مساوي داشته باشند و غرفه‌هايي كه متراژ بيشتري مي‌خواستند در سالن ديگر مستقر شوند زيرا تمامي سرويس‌هاي وبلاگ‌نويسي براي گرفتن غرفه پولي پرداخت نمي‌كردند و قرار بود تبليغات معيني را براي جشنواره انجام دهند كه خود من قرار شد در حدود 5 ميليون تبليغ براي جشنواره داشته باشم به هرحال روز افتتاح جشنواره مشخص شد در اهداي فضا غرفه‌‌ها عدالت صورت نگرفته و در همين زمان بعضي از دوستان از شركت در جشنواره انصراف دادند بعد از آن نيز در جريان جلسه‌اي با عنوان چگونه وبلاگ را هلو بكنيم بنده نسبت به نبود اينترنت وبه طور كلي برخورد نا عادلانه مسئولين گله كردم از جمله اينكه به بنده قول داده بودند به عنوان حامي اين جشنواره لوگو بلاگفا را در سايت جشنواره و پوسترهاي تبليغاتي قرار دهند كه هيچ‌كدام از اين تعهدات كه به صورت كتبي نيز منعقد شده بود به مرحله اجرا نرسيد من اين مسائل را مطرح كردم كه متاسفانه در مقابل از سوي آقاي طالبي دبير بخش وبلاگ‌ها به طور غير مستقيم به عنوان فاشيست و ضد انقلاب خطاب شدم به همين علت تصميم گرفتم به نشان اتراض به اين جشنواره در غرفه حضور نداشته باشم .
***
اولين يا چندمين جشنواره رسانه‌‌هاي ديجيتال در حالي به كار خود پايان داد كه به دلايلي بسياري همچون مناسب نبود ساعت بازديد، نبود اطلاع رساني دقيق با استقبال پرشور بازديدكنندگان روبه‌رو نشد اما با تمامي اين مسائل به نظر تمامي كارشناسان و حتي كساني كه از ابتدا يا نيمه راه با اين جشنواره قطع همكاري كرده بودند به نوعي اين جشنواره را يك گام مثبت براي هويت بخشي به رسانه‌هاي ديجيتالي عنوان مي‌كنند و چه خوب است دست‌اندركارن دولتي اصل 44 يعني همان مشاركت بيشتر بخش خصوصي و مردمي را در كارهاي خود لحاظ كنند تا به اي اينكه يك وزارتخانه به طور مستقيم عهده‌دار يك جشنواره باشد، اجراي آن را به بخش خصوصي واگذار كرده و خود در نقش حامي كننده حضور داشته باشد.

منبع : هم‌ميهن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا