تکنولوژی

گزارشي از بازار خريد و فروش مانيتور

دنیای اقتصاد – رايانه يكي از لوازمي است كه امروزه اكثر ما يك مدل قديمي و يا پيشرفته‌ از آن را در اختيار داريم و در انجام امور روزمره از آن استفاده مي‌كنيم.

شايد تا چند سال پيش كمتر كسي تصور مي‌كرد رايانه‌ها با چنين سرعتي در روند فعاليت‌هاي انسان دخيل شوند.
همچنين گسترش استفاده از رايانه و رشد قابليت‌هاي آن طي دهه گذشته باعث شده است تا امروزه ديگر اين كالا تنها يك پايگاه ذخيره‌كننده اطلاعات نباشد و حتي يك رايانه خانگي مي‌تواند تبديل به يك آچار فرانسه همه‌كاره شود.
در سال‌هاي نخست فراگير شدن استفاده از رايانه، بسياري از تجهيزات كامپيوتري با قابليت‌هاي محدود و امكاناتي ساده در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گرفت.
اما امروزه در پي پيشرفت تكنولوژي، بازار كامپيوتر از تنوع فوق‌العاده‌اي برخوردار شده و براي عرضه هر كدام از تجهيزات كامپيوتري چندين توليدكننده اسم‌ورسم‌دار با يكديگر رقابت مي‌كنند.
يكي از تجهيزاتي كه طي سال‌هاي اخير توسط شركت‌هاي مختلفي توليد شده و با سرعت، روند تكاملي را پيموده مانيتور است.
برخلاف چند سال گذشته، در حال حاضر مانيتور جزو آن دسته از تجهيزات كامپيوتري است كه بسياري از خريداران به آن توجه ويژه‌اي دارند و با وسواس خاصي اقدام به خريد آن مي‌كنند.
اينكه ابعاد مانيتور به چه اندازه‌اي و صفحه نمايشگر چگونه باشد، از مسائلي است كه خريداران به آن توجه خاصي دارند.
تا حدود 6 يا 7سال پيش مانيتورهاي 15 اينچ معمولي، جزو پرفروش‌هاي بازار بودند و اكثر توليدكنندگان نيز مانيتورهاي 15 اينچ را توليد و روانه باار مي‌كردند.
اما به مرور، با افزايش تبليغاتي كه براي مانيتورهاي 17 و 19 اينچ صورت گرفت و همچنين با افزايش توليد اين مانيتورها از سوي شركت‌هاي توليدكننده، توجه بسياري از خريداران به سمت مانيتورهاي 17 و 19 اينچ LCD جلب شده است.
در دنيا نيز بزرگ‌ترين شركت‌هاي توليدكننده لوازم صوتي و تصويري رقابت سختي را در زمينه توليد مانيتور دارند. نسل جديد صفحه نمايش‌ها، LCD است كه از ضخامت بسيار كمي برخوردار است و ال.جي، سامسونگ و سوني از توليدكنندگان مطرح مانيتورهاي LCD به شمار مي‌آيند.
طبق اعلام فعالان بازار اين كالا، مانيتورهاي ال.جي و سامسونگ جزو پرفروش‌هاي بازار هستد كه قيمت مانيتورهاي اين دو برند تقريبا در يك سطح است. به طوري كه قيمت مانيتورهاي LCD 19اينچ سامسونگ و ال.جي در حدود 500‌ تا575‌‌هزار‌تومان وقيمت سايز 17 اين مانيتورها حدود 235تا385‌هزارتومان است.
همچنين قيمت مانيتورهاي فلت،17 اينچ اين دو برند حدود 115 تا130‌هزار تومان اعلام شده است.
فعالان بازار معتقدند، مانيتورهاي 17 اينچ جزو پرفروش‌هاي بازار به شمار مي‌روند. كه از انواع LCD اين مانيتورها استقبال بيشتري مي‌شود.
اين فروشندگان به مانيتورهاي «ايسر» «توشيبا» و «هيوند‌اي» اشاره كردند و مي‌گويند صفحه نمايش‌هاي اين شركت‌ها تا چند سال پيش در بازار به وفور يافت م‌شدند. اما با ايجاد بازار رقابتي و ورود صفحه نمايش‌هاي پيشرفته شركت‌هاي ال.جي، سامسونگ و…، ساير شركت‌ها ازميزان توليد خود كاسته و در نتيجه مانيتور و LCD‌هاي اين برندها در بازار بسيار كمياب شده است.
فعالان بازار خريد و فروش اين كالا معتقدند، افزايش قابليتها و امكانات و همچنين پيشرفت مطابق انتظار اين مانيتورها «ال.جي و سامسونگ» موجب شده است طي سال‌هاي اخير اين دو توليد كننده بتوانند سهم بزرگي از بازار خريد و فروش اين كالا را به خود اختصاص دهند.
البته كسبه به اين نكته نيز اشاره مي‌كنند كه وضعيت خدمات پس از فروش‌ مانيتورهاي «ال.جي» درسالهاي گذشته بهتر از شرايط فعلي بوده است، اما به هر حال اين مارك به علت كيفيت مطلوب محصولات، همچنان جزو پرفروش‌ترين‌هاي بازار صفحه نمايش به شمار مي‌رود.
ابطحي يك فروشنده تجهيزات كامپيوتري مي‌گويد: در حال حاضر مانيتور با قيمتهاي مختلفي از حدود 100‌ هزار تا 600‌هزار‌تومان و گاه بيشتر در بازار موجود است كه اين قيمتها بستگي شديدي به مدل،سايز،مارك و …اين كالا دارد. البته ناگفته نماند كه مانيتورهاي LCD كه قابليت استفاده به عنوان تلويزيون را دارند جزو گران‌ترين‌هاي بازار هستند و مانيتورهاي معمولي و فلت نيز قيمتهاي پايين‌تري دارند.
پيوسته، يك فروشنده مانيتور در اين زمينه مي‌گيد: «LCDهاي سوني جزو گران‌ترين‌هاي بازار به شمار مي‌روند كه با توجه به سايز قيمتي حدود 300 تا 650هزار تومان دارند». به گفته وي، با وجود كيفيت بسيار بالاي LCDهاي سوني، به علت قيمت بالايي كه اين كالا دارد از فروش چندان مطلوبي برخوردار نيست.
LCDهاي هانسول، بنكيو و فراسو نيز جزو مارك‌هاي نه چندان سرشناس بازار هستند كه به طور متوسط قيمتي حدود 150 تا 300هزار تومان دارند.
به عنوان مثال LCD ا17 اينچي فراسو كه مجهز به اسپيكر است با قيمتي حدود 250هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.
مانيتورهاي LCD كه قابليت استفاده به جاي تلويزيون را نيز دارند گروه ديگري از كالاهاي بازار هستند كه قمت‌هاي متفاوتي دارند. به عنوان مثال مانيتور،TV LCD، ا 17 اينچ سامسونگ قيمتي حدود 370هزار تومان و همين سايز با مارك ال جي قيمتي حدود 350هزار تومان دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا