تکنولوژی

گزارشي از بازار تلويزيون : جعبه‌هاي جادويي دوست‌داشتني

نام نویسنده: ندا لهردي

دنیای اقتصاد – سال‌ها است كه ما را به ميهماني تصاوير مي‌برند؛ از زمان سياه و سفيدهاي بزرگ زنداني در كمدهاي چوبي كه خاطرات روزهاي كودكي را در دلشان جا داده‌اند تا ورود جعبه‌هاي جادويي خوش آب‌و‌رنگ اين روزها.

ميزبان تصاوير واقعي و غيرواقعي بالاخره توانست توجه كوچك‌ترها و بزرگ‌ترها را به خودش جلب كرده و دقايقي بر جاي خود ميخكوبشان كند تا آنجا كه گابريل لامب شاعر و ترانه‌سرا مي‌گويد: «اختراع تلويزيون باعث شد كه بي‌سوادان هم عينكي شوند.»

نسل قبلي تلويزيون‌هاي رنگي با شيشه‌هاي محدبشان هر چند بينندگان خود را مجبور به نشستن رو به روي صفحه تلويزيون مي‌كردند، اما هنوز مشتريان خاص خودشان را دارند.
اين تلويزيون‌ها اين روزها معمولا ميهمان اتاق بچه‌ها و ورودي‌هاي مختلف دستگاه‌ها و كنسول‌هاي بازي هستند.
با اين همه اما در حال حاضر بازار در دست تلويزيون‌هاي CRT، پلاسما و LCD است؛ نسل جديد جعبه‌هاي جادويي كه با ويژگي‌هاي متفاوتشان نظر كاربران مختلف را تامين مي‌كنند.
CTR (فلترون)هاي آنالوگ اما پرطرفدار
روياي ديدن تصاوير رنگي روي صفحه‌هاي تخت و مسطح با ورود تلويزيون‌هاي CTR رنگ واقعيت به ودش گرفت.
اين تكنولوژي اولين بار به وسيله شركت كره‌اي LG به توليد انبوه رسيد و از آنجا كه اولين محصولات از اين سري FLATRON نام گرفتند، تلويزيون‌هاي مسطح به همين نام معروف شدند.
هر چند CTRها از يك تكنولوژي جديد و پرطرفدار بهره مي‌برند اما همچنان در گروه تلويزيون‌هاي آنالوگ قرار مي‌گيرند. هر چه باشد اين تلويزيون‌ها مثل هم خانواده‌هاي قديم‌شان لامپ تصوير دارند. با اين حال، بخش بزرگي از خريد و فروش‌هاي بازار تلويزيون در اختيار CRTها قرار دارد تا جايي كه به گفته فعالان اين بازار، تلويزيون‌هاي CRT بعد از LCDها بيشترين سهم معاملات بازار را در دست دارند. اين در حالي است كه اين محصولات در روزهاي اول ورودشان به بازار به خاطر وضوح تصوير بالا با قيمت‌هاي گراني خريد و فروش مي‌شدند.
اين روزها اما، CRTها با اندازه‌هاي 21، 25، 29 و 34 اينچ بيشتر از بقيه طرفدار دارند. قيمت تلويزيون‌هاي معروف به فلترون در اندازه 21 اينچ كه بيشتر خريد و فروش مي‌شود از 180 تا 400هزار تومان متغير است. اما مسلما با بزرگ‌تر شدن اندازه نمايشگرها به رقم قيمت‌ها هم اضافه مي‌شود.
به طور كلي اما فعالان بازار معتقدند در بازار تلويزيون‌هاي صفحه مسطح ارزان‌ترين‌ها را بايد در ميان مدل‌هاي توليدي شركت LG جست‌وجو كنيد و در مقابل گران‌ترها متعلق به محصولات دو شركت Sony و Panasonic هستند.
پلاسما، اولين نسل تلويزيون‌هاي ديجيتال
پلاسماها در واقع نام انقلابي‌هاي صنعت تلويزيون را بر پيشاني دارند. هرچه باشد تلويزيون‌هاي پلاسما به عنوان اولين نسل از تلويزيون‌هاي ديجيتالي، با ورودشان به بازار آنالوگ‌ها را مغلوب كردند.
در حقيقت پلاسماها با استفاده از ظرفيت بالاي سلول‌هاي تصويري (پيكسل) تصويري واقعي را به وجود مي‌آورند. اين تلويزيون‌ها از دو لايه شيشه‌اي تشكيل شده‌اند كه بين اين لايه‌ها با پلاسماي مايع پر شده است. اين پلاسما با ايجاد ولت زياد و توليد اشعه‌ماوراي‌بنفش تصويري با كيفيت بالا را به نمايش مي‌گذارد.
بينندگان تلويزيون‌هاي پلاسما در واقع اولين افرادي هستند كه مي‌توانند تصاوير دلخواهشان را با زاويه ديد 180 درجه تماشا كنند.
به اين ترتيب با داشتن يك تلويزيون پلاسما در هر نقطه اتاق يا سالن كه قرار داشته باشيد به راحتي مي‌توانيد يك تصوير با كيفيت را ببينيد. از طرفي ويژگي ديگر اين تلويزيون‌ها كنترل خودكار ميزان روشنايي صفحه نمايشگر است كه با روشن‌تر كردن تصاوير در محيط تاريك و پخش تصاوير با نور كمتر در محيط‌هاي پرنور از خستگي چشم بينندگانش جلوگيري مي‌كند.
در مقابل اما با تمام اين امتيازها، تلويزيون‌هاي پلاسما يك مشكل اساسي دارند و آن ميزان قابل توجه برق مصرفي آنها است. اين مشكل بعد از مدتي بازار پلاسماها را دچار ركود كرد تا آنجا كه دو شركت بزرگ توليدكننده اين محصولات يعني Samsung و Sony ترجيح را به توقف توليد پلاسما دادند.
به اين ترتيب در‌حال‌حاضر پلاسماهاي موجود در بازار به طور عمده محدود به توليدات Panasonic و LG و البته محصولات باقيمانده از توليد گذشته شركت‌هاي Sony و Samsung هستند. در واقع ارقام نجوم قبض برق كاربران پلاسما، عامل ركود بازار اين محصولات شده است.
با اين حال اين تلويزيون‌ها كه در اندازه‌هاي 40 و 42 اينچ بيشتر مورد تقاضاي كاربران هستند از حدود قيمت 2ميليون و 500هزار تومان به بالا خريد و فروش مي‌شوند.
به صورت كلي شركت LG ارزان‌ترين پلاسماهاي بازار را توليد مي‌كند و محصولات گران‌تر را مي‌توان در ميان مدل‌هاي مختلف Panasonic پيدا كرد.
LCDهاي پرفروش
نمايشگر‌هاي پرطرفدار اين روز‌ها در حقيقت جزو جديدترين تكنولوژي‌هاي صنعت توليد تلويزيون هستند.
LCDها در واقع به شكل كاملا متفاوتي نسبت به ديگر تلويزيون‌ها عمل مي‌كنند. در تلويزيون LCD يك ماده رساناي شفاف روي يك طرح شيشه‌اي قرار گرفته و يك لايه ديگر روي آن را مي‌پوشاند. بعد از اين لايه، دومين لايه رسانا روي لايه‌هاي ديگر قرار مي‌گيرد. با روشن شدن LCD يك ميدان الكتريكي بين دو لايه ايجاد شده،‌ تصوير نوراني شده و در نهايت يك تصوير بسيار شفاف به وجود مي‌آيد. به اين ترتيب LCD‌ها به منبع نور (لامپ تصوير) نياز نداشته و سرعت واكنش تصوير در آنها بسيار بالا است. امتياز‌هاي ديگر LCD مربوط به مصرف بسيار كم برق و عدم انتشار اشعه‌هاي مضر براي چشم انسان است.
در مقابل اما مهم‌ترين مشكل LCDها عمر كوتاه آنها است، چون تلويزيون‌هاي LCD به طور متوسط 16هزار ساعت عمر مي‌كنند در حالي كه ميانگين عمر تلويزيون‌هاي ديگر به 30هزار ساعت هم مي‌رسد. اندازه تلويزيون‌هاي LCD از 32 اينچ شروع مي‌شود اما اندازه‌هاي 40، 46 و 52 اينچ طرفداران بيشتري دارند.
قيمت پرطرفدارترين اندازه‌هاي LCD يعني 40، 46 و 52 اينچ به ترتيب از 2ميليون و 300هزار تومان تا 3ميليون و 700هزار تومان، از 3ميليون و 300هزار تومان تا 4ميليون و 800هزار تومان و از 7ميليون و 500هزار تومان به بالا نوسان دارند.
اما به‌ طور‌ كلي LCDها پرفروش‌ترين‌هاي بازار تلويزيون هستند و در اين ميان ارزان‌ترين‌ها و گران‌‌ترين‌هاي به ترتيب در مدل‌هاي توليدي LG و Sony خريد و فروش مي‌شوند.
با اين حال لازم است بدانيد LCDها براي نصب روي ديوار به پايه‌هايي نياز دارند كه توسط بعضي شركت‌ها و براي تبليغ به صورت رايگان نصب مي‌شوند. اما قيمت اين پايه‌ها از 160هزار تومان براي پايه‌هاي طرح فابريك تا 290هزار تومان با برچسب برند اصلي متغير است. براي نصب اين پايه‌ها هم معمولا بايد از 20 تا 30هزار تومان بپردازيد.
نسل‌هاي آينده
هر روز خبرهاي جديدي از صنعت تلويزيون به گوش مي‌رسد، خبرهايي كه نشان از ورود تكنولوژي‌هاي جديدتر در عرصه توليد جعبه‌هاي جادويي دارند.
بعد از تلويزيون‌هاي HD (با وضوح تصوير بالا) كه در حقيقت آخرين تكنولوژي در صنعت تلويزيون هستند. اين روزها اخبار حاكي از توافق هفت شركت LG، ماتسوشيتا (سازنده تلويزيون‌هاي NECا)ا، Panasonic،Samsung Sony، Toshiba و SiBEAM كه به صورت تخصصي در زمينه تكنولوژي‌هاي بي‌سيم فعاليت مي‌كند، براي توليد تلويزيون‌هاي بي‌سيم دارند كه قرار است اين تلويزيون‌ها در سال 2008 به بازار بيايند.
از طرفي محققان بسياري روياي ساخت تلويزيون‌هاي ليزري را در سر دارند، تلويزيون‌هايي كه با نمايش بهتر رنگ‌ها و كاهش 75 درصدي مصرف نيروي برق، قيمت ارزان‌تري هم نسبت به ديگر تلويزيون‌ها دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا