تکنولوژی

گزارشي از بازار خريد و فروش سيستم‌هاي صوتي

نام نویسنده: مريم عسگري

دنیای اقتصاد – تا حدود دو دهه پيش كه سيستم‌هاي پيشرفته صوتي هنوز وارد بازار نشده و يا حضور بسيار كمرنگي در عرصه زندگي انسان داشتند كاست پلير يا همان ضبط صوت‌هاي قديمي جايگاه ويژه‌اي بين مردم به ويژه قشر جوان داشتند.

آن زمان نه خبري از لوح‌هاي فشرده موسيقي يا همان سي‌دي‌تراك و MP3 بود و نه سيستم‌هاي صوتي پيشرفته مانند سي‌دي‌من، MP3 PLAYER، MP4 و دستگاه‌ها پخش سي‌دي‌تراك و ام‌پي‌تري با باندهاي پرقدرت در بازار وجود داشتند.

اما امروزه با ورود اين دستگاه‌ها به بازار نه تنها توليد ضبط صوت‌هاي قديمي و كاست پليرها كاهش يافته است بلكه اكثر دارندگان اين سيستم‌ها، دستگاه‌هاي پيشرفته را جايگزين سيستم‌هاي قديمي مي‌كنند.

اكثر توليد كنندگان نيز با توجه به بازار رقابتي موجود براي عقب نماندن از قافله و به دست گرفتن سهم بيشتري از بازار فروش هر روز مدلي پيشرفته و كارآمدتر از قبل را روانه بازار مي‌كنند.
به طوري كه طي 10 سال اخير نه تنها توليد‌كنندگان اين قبيل كالاها رشد چشمگيري كرده و سودهاي كلاني به دست آورده‌اند بلكه روز به روز به تعداد توليد كنندگان لوازم صوتي و تصويري افزوده مي‌شود كه در اين ميان مي‌توان به توليد كنندگان چيني اشاره كرد.
ساني، پايونر مديا و … از جمله نمونه‌هاي چيني اين كالا هستند كه طي يكي دو سال اخير به دليل گسترش خدمات پس از فروش و قيمت نسبتا پاييني كه نسبت به برندهاي معروف مانند سوني، پاناسونيك و … دارند با استقبال خوبي مواجه شده‌اند.

به گفته فروشندگان لوازم صوتي و تصويري در خيابان جمهوري، ‌سيستم‌هاي صوتي با توجه به كارايي‌هاي متنوع، كيفيت ضبط و پخش،‌ قدرت پخش صدا و… از قيمت‌هاي متفاوتي برخوردارند.
به اعتقاد فروشندگان ضبط‌صوت‌هاي پاناسونيك،‌پايونير و سوني با كيفيت و گران‌ترين‌هاي اين كالا در بازار هستند كه تنوع مدل و كاربردضبط صوت‌هاي اين برندها در مقايسه با ساير مارك‌ها بيشتر است. سامسونگ و ال‌جي نيز در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

نكته‌اي كه برخي فروشندگان لوازم صوتي و تصويري به آن اشاره مي‌كنند كاهش نرخ سيستم‌هاي صوتي طي شش ماه گذشته است كه ورود مدل‌هاي كارآمد و پيشرفته به بازار،‌افزايش ميزان عرضه اين قبيل كالاها به بازار، وجود بازار رقابتي و … از عوامل تاثيرگذار برآن هستند.
ورود كالاهايي چون وي‌سي‌دي، دي‌وي‌دي و سيستم‌هاي چند كاره كه علاوه بر ضبط و پخش صدا، قابيت پخش تصوير را نيز دارند عامل اصلي كاهش فروش و كاهش قيمت ضبط‌ صوت‌ها عنوان شده است.
از طرفي قيمت‌ بالاي انواع ضبط صوت به ويژه مارك‌هاي معروف در مقايسه با انواع دي‌وي‌دي و وي‌سي‌دي عامل مضاعفي در كاهش استقبال در اين كالا عنوان شده است.

چرا كه سيستم‌هاي چند كاره صوتي و تصويري، كارايي‌هايي به مراتب بيشتر از ضبط صوت‌هاي موجود در بازار دارند واين طور به نظر مي‌رسد كه تهيه اين كالاها به صرفه‌تر از خريد ضبط صوت است.
به طوري كه در حال حاضر يك دستگاه دي‌وي‌دي پلير با امكانات مناسب به طور متوسط قيمتي حدود 70تا90هزار تومان دارد. در حالي كه يك ضبط صوت با كيفت نه چندان مطلوب قيمتي بيش از 200هزار تومان دارد.

يكي ديگر از دلايل كاهش استقبال از ضبط‌صوت‌ها، حجم فيزيكي بالاي اين كالا در مقايسه با دستگاه‌هاي چندكاره صوتي و تصويري است.
به گفته فروشندگان با توجه به دلايل ذكر شده، قيمت مدل‌هاي مختلف ضبط صوت طي شش ماه اخير در حدود 10 تا 20درصد كاهش يافته است.
البته اين كاهش قيمت در برخي مارك‌هاي پرطرفدار مانند سوني كمتر رخ داده است.
فعالان بازار خريد و فروش اين كالا، به كاهش عرضه ضبط‌صوت‌هاي آيوا اشاره كرده و عقيده دارند، تا حدود سه تا چهار سال پيش، ضبط‌صوت‌هاي شركت آيوا، از جمله برندهاي معروف و پرفروش بازار بودند. اما به مرور با افزايش تعداد رقبا، اين شركت بازار را به رقيبانش واگذار كرد.
صابري، يك فروشنده لوازم صوتي و تصويري، قدرت خروجي دستگاه را مهم‌‌ترين عامل در قيمت‌گذاري اين كالا عنوان كرده و مي‌گويد: به طور معمول يك ضبط صوت با توان 3000وات متقاضيان و قيمت بسيار بالاتري نسبت به دستگاهي با توان 2000وات دارد.
در‌حال‌حاضر ضبط‌صوت‌هاي شركت سوني در مدل‌هاي AZ كه به كامپيوتر وصل مي‌شوند و GN كه فاقد اين قابليت است و با قيمتي حدود 180 تا 520هزار تومان به فروش مي‌رسند كه مدل‌هاي AZ با قيمت 200 تا 520هزار تومان گران‌ترين ضبط‌صوت‌هاي اين برند هستند.
طبق اعلام نمايندگي فروش محصولات سوني، مدل‌هاي AZ7 و GN1000 جديدترين ضبط‌صوت‌هاي شركت سوني هستند كه قيمتي حدود 480 تا 500هزار تومان دارند.

AZ7 با قابليت اتصال به كامپيوتر و Flash memory با قدرت 5800وات و صفحه لمسي با قيمت 500هزار تومان به فروش مي‌رسد.
GN1000 نيز داراي قابليت‌هايي چون اتصال به سيستم نورپردازي با قدرت 8400وات است. ضبط‌صوت‌هاي GN1000 سه ديسك و 2كاسته هستند، در حالي كه مدل AZ7 يك ديسك و تك كاست است.

قيمت ضبط‌صوت‌هاي معمولي پايونير نيز در حدود 200 تا 500هزار تومان است. اما انواع حرفه‌اي اين ضبط‌صوت‌ها قيمتي بالاي يك‌ميليون تومان دارند.

قيمت ضبط‌صوت‌هاي J.B.L نيز هم با مارك پايونر يكسان است.
قيمت ضبط‌صوت‌هاي سامسونگ و ال‌جي نيز در حدود 75 تا 380هزار تومان است.
فروشندگان معتقدند طي ماه‌هاي آخر شاهد رشد قيمت لوازم صوتي و تصويري خواهيم بود.
احتمال افزايش نرخ خدمات گمركي، افزايش حقوق كارگران و رشد نرخ تورم از دلايل اين افزايش قيمت ذكر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا