تکنولوژی

عرضه هاردديسك با قابليت رمزنگاري اطلاعات

بزرگترين توليدكننده هاردديسك در جهان اعلام كرد نخستين هاردديسكهاي ويژه استفاده در رايانه‌هاي لپ‌تاپ(‪ ۲/۵‬اينچي) را كه به صورت سخت‌افزاري اطلاعات خود را براي حفاظت از كاربران رمزنگاري مي‌كنند، به بازار مي‌دهد.
اين هاردديسك‌ها به تراشه‌هايي به نام “درايوتراست” (‪ (DriveTrust‬مجهزند كه سبب مي‌شود هيچ كاربري به غير از كاربر اصلي لپ‌تاپ نتواند رايانه را روشن كرده و اطلاعات موجود در هاردديسك آن را بازخواني كند.
ربوده شدن رايانه‌هاي لپ‌تاپ و در پي آن از دست رفتن اطلاعات محرمانه موجود در اين رايانه‌ها سالانه ميليونها دلار به كاربران و شركتهاي بزرگ خسارت وارد مي‌كند و از طرف ديگر ربايندگان اين قبيل لپ‌تاپها مي‌توانند از اطلاعات موجود در هاردديسكهاي اين رايانه‌ها براي مقاصد تبهكارانه خود استفاده كنند.
به گفته “ديو راينسل” كارشناس شركت تحقيقات بازار “آي‌دي‌سي” آمريكا، با توجه به اهميت روزافزون رمزنگاري اطلاعات موجود در رايانه‌هاي لپ‌تاپ، به نظر مي‌رسد استفاده از هاردديسكهايي كه خود به صورت سخت‌افزاري اطلاعات كاربران را كدگذاري مي‌كنند، در آينده به يك استاندارد تبديل شود.
هم‌اكنون به طور معمول براي جلوگيري از ربوده شدن اطلاعات كاربران، شركتها و سازمانها از نرم‌افزارهاي ديوارآتش (فايروال) در شبكه‌هاي رايانه‌اي خود استفاده مي‌كنند و يا با استفاده از نرم‌افزارهاي ويژه به رمزنگاري اطلاعات موجود در هاردديسك رايانه‌هاي خود مي‌پردازند، اما فناوري “درايوتراست” شركت “سيگيت” به شكل مستقيم در خود اردديسك تعبيه شده است.
اين فناوري براي روشن شدن رايانه و دسترسي كاربر به اطلاعات موجود در هاردديسك، يك كلمه عبور درخواست مي‌كند كه بدون اين كلمه عبور به هيچ وجه امكان دسترسي به اطلاعات موجود در هاردديسك ميسر نخواهد شد.
هم‌اكنون شركت سازنده رايانه‌هاي لپ‌تاپ “اي‌اس‌آي” اعلام كرده است تا چند ماه ديگر استفاده از هاردديسك جديد را در محصولات خود آغاز خواهد كرد و انتظار مي‌رود ساير شركتهاي سازنده لپ‌تاپ نيز در آينده نزديك استفاده از اين هاردديسكها را آغاز كنند و فناوري رمزنگاري سخت‌افزاري اطلاعات هاردديسك به يك استاندارد جهاني تبديل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا