تکنولوژی

نسل جديد ايراني عيدي PSP مي‌خواهند

نام نویسنده: مرجان رباني

دنیای اقتصاد – با ورود به بازارهاي كامپيوتر متوجه خريداراني در بازار مي‌شويد كه ميانگين سن آنها 10سال است. اين دسته از متريان فروشگاه‌ها كه البته اصلي‌ترين مشتريان آنها به شمار مي‌آيند نسبت به ساير افراد داراي اطلاعات بيشتر و متمايل به استفاده از جديدترين تكنولوژي‌هاي روز هستند.

اين در حالي است كه خريداران بسياري كه از نسل‌هاي قديمي‌تر هستند نيز در اين بازار متقاضي خريد دستگاه‌ها و سيستم‌هايي هستند كه بچه‌هاي 8 تا 10سال اقدام به خريد آنها كرده‌اند.
در صحبت با چند نفر از فرزندان عصر تكنولوژي مي‌توان متوجه شد كه اكثر آنها در پي ايجاد زندگي خود در دنياي مجازي هستند و از طريق بازي‌هاي رايانه‌اي به چگونگي حضور و ساخت دنياي مجازي مي‌پردازند.
يكي از پرطرفدارترين كنسول‌هاي بازي ميان بچه‌ها و همچنين بزرگسالاني كه به صرف بازي و يا به دليل هماهنگي خود با نسل جديد متقاضي خريد كنسول بازي شده‌اند، دستگاه پرتابل psp است كه مي‌توان از آن به عنوان هيولاي كوچك نام برد.
اكثر بچه‌هاي 10ساله و حتي كوچك‌تر در ايران دلشان مي‌خواهد كه خانواده‌هايشان به جاي جايزه‌ها و هديه‌هاي مرسوم به نسل گذشته براي آنها كمي هزينه‌ كرده و تكنولوژي‌هاي روز كه تغذيه ضروري اين نسل است را براي آنها تهيه كنند.
به گفته فروشندگان بسياري از پدران و مادران بنابر درخواست بچه‌هاي خود عيدي psp به آنها مي‌دهند. اين در حالي است كه بسياري از بزرگسالان و بسياري از خانم‌ها در سن بين 20 تا 30سال علاقمند به داشتن psp هستند. اين دستگاه در سه رنگ سفيد، مشكي و صورتي موجود است و رنگ نقره‌اي و آبي آن نيز در راه است.
كنسول دستي PSP با دارا بودن ابعادي به اندازه‌هاي 170ميليمتر عرض، 74ميليمتر طول و 23ميليمتر پهنا و وزن 260گرم، اگرچه چنان كوچك به نظر نمي‌رسد اما اگر قدرت پردازش گرافيكي و توانايي‌هاي اين دستگاه را در نظر بگيريم قطعا شما نيز با من هم‌عقيده مي‌شويد كه اين كنسول يك هيولاي كوچك است.
قابليت‌هاي واكمن قرن بيست‌و‌يكم
PSP كنسول محبوب دنيا داراي يك پردازشگر 32بيتي است كه در سرعت 333مگاهرتز كار مي‌كند و مي‌تواند در هر ثاني در حدود 2/6ميليارد محاسبه انجام دهد.
اين دستگاه داراي 32مگابايت حافظه اصلي است كه (در مقايسه با PS2 كه حافظه اصلي 8مگابايت دارد) به سازندگان بازي امكانات بالايي در ساخت بازي مي‌دهد. پردازنده گرافيكي PSP در سرعت 166مگاهرتز كار مي‌كند. اين پردازنده توانايي پردازش حداكثر 33ميليون چند ضلعي در ثانيه را دارا است كه البته در‌حال‌حاضر حتي قوي‌ترين بازي‌ها نيز در حد 2 تا 3ميليون چندضلعي در ثانيه اجرا مي‌شوند. (با اين وضع قطعا مي‌توان انتظار داشت كه بازي‌هايي در سطوح بسيار قوي‌تر مثلا در حد PS3 را بر روي اين كنسول اجرا كرد.)
اين دستگاه داراي يك صفحه نمايشگر پهن (wide screen) به اندازه 4/3 اينچ است كه وضوح و شفافيت بسيار بالايي دارد (به ادعاي خود كمپاني سوني با كيفيت‌ترين مانيتور دنيا است و فقط با يكبار مشاهده كيفيت اين مانيتور متوجه مي‌شويم كه انصافا حق با سوني است) اين صفحه نمايش ديد بسيار خوبي در زمان بازي چه از نظر كيفيت تصوير و چه از نظر ميدان ديد در اختيار بازيكن قرار مي‌دهد.
بازي‌هاي PSP بر روي ديسك‌هاي ويژه‌اي با فرمت مخصوص تحت عنوان UMD اجرا مي‌شود. اين ديسك‌ها با قطري در حدود 6سانتيمتر و وزني معادل 10گرم توانايي ذخيره‌سازي اطلاعات تا مقدار 8/1گيگابايت را به صورت دولايه دارا هستند.
PSP مجهز به مجيك گيت است و قابليت اتصال كار‌هاي حافظه سوني موسوم به Memory stick را دارد. شما مي‌توانيد اطلاعات خود را از قبيل بازي، موزيك، فيلم و عكس بر روي كارت حافظه از طريق اتصال به كامپيوتر به وسيله پورت USB ذخيره و در حال قدم زدن و يا مسافرت استفاده كنيد. (اين همان خصوصيت اصلي PSP است كه باعث شده تا به آن لقب واكمن قرن بيست و يكم را بدهند.) براي گوش دادن به صداي بازي، موسيقي يا فيلم اسپيكرهايي درون اين كنسول تعبيه شده كه شما مي‌‌توانيد از اين طريق يا از طريق هدفون به صداي بازي، موسيقي يا فيلم گوش دهيد.
از ويژگي‌هاي منحصر به فرد ديگر اين دستگاه امكان بازي كردن چند نفره (Multierypla) تا 16 نفر به طور همزمان است كه به دو صورت Wiselers LAN براي فاصله‌هاي كوتاه (تا 30 متر) و همچنين WiFi با استفاده از شبكه اينترنت و با تمامي نقاط جهان در نظر گرفته شده است.
باتري‌هاي اين كنسول قابل شارژ بوده و شارژ كامل اين باتري‌ها 2 ساعت زمان مي‌برد و بسته به نوع استفاده كاربر مي‌تواند از 6 تا 10 ساعت از اين باتري‌ها استفاده كند. براي استفاده بازي از 4 تا 6 ساعت و براي پخش موزيك يا فيلم تا 10 ساعت باتري‌ها به راحتي جوابگو هستند كه البته با تنظيمات Setting دستگاه اين رقم قابل تغيير است.
PSP كارآيي‌هاي ويژه‌اي نيز دارد كه قابليت اجراي بازي‌هاي تمامي كنسول‌هايي كه از گذشته تا به امروز ساخته شده‌اند از مهم‌ترين اين كار‌آيي‌ها است. Atari Linux, Amiga500, Commodore 64 ,Micro Geniuse, Segamage Drive, Nintendo, Super N nintendo, Playstation, Game Boy, GBA و حتي بازي‌هاي پرطرفدار كامپيوتر مثل: Counter strike, Doom, Quake قابليت نصبت سيستم‌هاي عامل Windows, Apple (mac), Linux و كاربري كامل شبكه اينترنت از قبيل: Yahoo Messenger و حتي Check Mail, Internet Browser و قابليت نصب GPS از ديگر موارد ويژگي‌هاي اين كنسول بر شمرده مي‌شوند.
فروش بيش از150هزار PSP در تهران طي دو سال گذشته طبق آمار نمايندگي‌هاي فروش PSP در تهران حدود بيش از 150هزار دستگاه SP به فروش رسيده است.
به گفته آرش ذوالفقاري نمايندگي فروش PSP با گارانتي تعويض در ايران (غرب تهران) اين كنسول دستي در دو مدل Core Pack (بدون لوازم جانبي به قيمت 220هزار تومان و مدلValue Pack (همراه لوازم جانبي) به قيمت 245هزار تومان به فروش مي‌رسد. وي افزود: لوازم جانبي PSP Value Pack شامل كيفت پارچه‌اي، بند چرمي (سفيد رنگ) هدفون و كنترل از راه دور (سفيد رنگ) و memory stick 32mb است.
به گفته ذوالفقاري هر دو مدل PSP همراه با يك بازي اصلي به صورت رايگان عرضه مي‌شود.
اين در حالي است كه قيمت بازي‌هاي اصلي اين كنسول‌گران بوده و در ايران به علت نبود قانون كپي‌رايت از بازي‌هاي كپي شده استفاده مي‌شود.
به گفته ذوالفقاري در ايران دستگاه‌هاي PSP پس از فروش توسط فروشگاه‌ها به اصطلاح «كپي‌خور» مي‌شوند، يعني امكان استاده از بازي‌هاي كپي روي دستگاه PSP فراهم مي‌شود.
تعداد بازي‌هاي PSP كه تاكنون ساخته شده 661بازي است كه حدود 200عدد از آنها به زبان انگليسي و مابقي به زبان ژاپني هستند و در ايران تعداد 160بازي PSP كپي شده به دارندگان PSP قابل عرضه است.
بازي‌هاي كپي PSP در ايران با قيمت 3 تا 4هزار تومان به فروش مي‌رسند و البته طبق گفته برخي از دارندگان آن، جديدترين بازي‌هاي PSP در ايران به سرعت وارد مي‌شوند كه براي خريد آنها پول بيشتري نسبت به بازي‌هاي كپي شده بايد پرداخت. به گفته ذوالفقاري از ميان 185نوع دستگاه جانبي موجود براي PSP تعداد 30 عدد لوازم جانبي آن در بازار ايران موجود است.
XboX360 درصدر كنسول‌هاي خانگي
PSP به عنوان يك كنسول دستي داراي محبوبيت و فروش بالايي در بازارهاي جهاني است، اما در ميان كنسول‌هاي خانگي XboX360 مايكروسافت به عنوان پرفروش‌ترين محسوب مي‌شود.
اين در حالي است كه كنسول خانگي سوني Playstation3 با هاردديسك 60گيگابايتي عرصه را بر مايكروسافت تنگ كرده است. قيمت Playstation3 در ايران 850هزار تومان است و كنسول خانگي XboX360 در دو مدل core system (بدون لوازم جانبي) به قيمت 350هزار تومان و مدل Premium system (همراه با لوازم جانبي) به قيمت 440هزار تومان به فروش مي‌رسند.
لوازم جانبي اين دستگاه نيز شامل hard disk 20GB، HP cable for HDTV، دسته بازي wireless و headset است.
رقاب ميان xbox و playstation3 در حالي ادامه دارد كه اخيرا سوني اعلام كرده بازي اينترنتي سه بعدي به نام خانه (HOME) را براي كاربران پلي‌استيشن3 خود راه‌اندازي مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دنياي مجازي «هوم» از بسياري جهات مشابه دنياي مجازي ‌بازي رايانه‌اي مشهور و پركاربر «حيات دوم» (Second Life) است كه پيش از اين توسط شركت «ليندن لبز» در اينترنت راه‌اندازي شده است.
در بازي جديد «سوني»، كاربران همانند دنياي مجازي «حيات دوم» مي‌توانند شخصيت‌هاي مجازي با ظاهري شبيه انسان‌ها ايجاد كنند، براي آنها خانه و لباس بخرند و تمامي كارهاي مشابه زندگي روزمره واقعي را انجام دهند.
شركت «سوني» اعلام كرده است تفاوت اصلي بازي دنياي مجازي «خانه» با بازي «حيات دوم» در اين است كه كاربران بازي «خانه» در اينترنت مي‌توانند در فضاي همين بازي به تماشاي فيلم‌هاي توليدي استوديوهاي فيلمسازي شركت «سوني» اقدام‌كنند، موسيقي گوش بدهند و يا ساير بازي‌هاي رايانه‌اي شركت «سوني» را انجام دهند. شركت «سوني» در ماه آوريل نسخه آزمايشي بازي رايانه‌اي «خانه» را براي كاربران «پلي‌استيشن3» در اينترنت راه‌اندازي مي‌كند. مسوولان «سوني» در اين همايش اعلام كردند، بازي‌هاي اينترنتي جديدي كه دنياي سه بعدي و مجازي را براي كاربران ايجاد مي‌كند، تكامل مهم در صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي هستند. نخستين بازي‌هاي رايانه‌اي در دهه هفتاد ميلادي عرضه شد. «فيل هريسون» مدير بخش سرگرمي‌هاي رايانه‌اي «سوني» در اين همايش اعلام كرد: ما تلاش مي‌كنيم با نسل جديد بازي‌هاي رايانه‌اي، مجددا قدرت را به كاربران بازگردانيم تا آنها خود بتوانند دنياي بازي‌هاي رايانه‌اي خود را كنترل كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا