تکنولوژی

اخبار ضد و نقیض بودجه IT و سردرگمی شرکت‌های کامپیوتری

بازار دیجیتال – اخبار ضد و نقیض در مورد بودجه سال آینده و حذف یا کاهش بودجه آی‌تی وضعیت شرکت‌های کامپیوتری و IT را با بحران مواجه کرده است.

طی روزهای اخیر بسیاری از اخبار حاکی از حذف ردیف‌های آی‌تی از بودجه سال آینده بود که چشم‌انداز فعالان این بخش را تاریک و مبهم کرده بود. حال اما بعد از گذشت چند هفته اخبار حاکی از حل و فصل مشکل بودجه سال آینده دارد.

براساس گزارش‌های دریافتی مبلغ 33میلیارد تومان از بودجه آی‌تی سرانجام با پیگیری‌های وزارت ارتباطات به تصویب رسیده است که از این میزان 15میلیارد تومانبه مرکز تحقیقات مخابرات اختصاص یافته است.
در همین حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که بودجه فناوری اطلاعات مورد تصویب قرار گرفته باشد می‌توان به رونق بازار در سال آینده نیز بیشتر امید داشت چراکه میزان خرید تجهیزات و خدمات از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیز افزایش می‌یابد.

ابهم مرکز تحقیقات مخابرات
در حالی که تقریبا تمامی پروژه‌های مرکز تحقیقات مخابرات به دنبال دستور وزیر ارتباطات متوقف شده است، اخبار روزهای گذشته نیز حاکی از آن بود که برای سال آینده این مرکز عملا بودجه ای در اختیار ندارد. این همه در حالی اتفاق افتاد که عمیدیان رییس سابق مرکز در اعتراض به دستور توقف حداقل 15 پروژه تحقیقاتی در این مرکز از کار خود کناره گیری کرده بود. از هفته گذشته کمال محامد پور معاون پژوهشی وزیر ارتباطات به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات معرفی شد که وی روز گذشته در یک مصاحبه با خبرگزاری کار از تجدید نظر در دیدگاه‌ها و شیوه‌های مرکز تحقیقات مخابرات خبر داد.

وی در نخستین اظهار نظر خود در باره این مرکز که عملا قلب تحقیقاتی و تعریف پروژه در وزارت ارتباطات محسوب می‌شود، گفت که قصد دارد پروژه‌ها و تحقیقات کاربردی این مرکز را در قالب برون‌سپاری به بخش‌خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر واگذار کند.
وی جهت‌گیری‌های مرکز تحقیقات را براساس اجرای اصل 44 قانون اساسی ذکر کرد و گفت: پروژه‌های مرکز که نقش بنیادی دارند باید توسط مرکز تحقیقات پیگیری شوند و پروژه‌های کوچک و کاربردی به بخش‌خصوصی اختصاص خواهد یافت.
محامدپور در عین حال از تخصیص بودجه 70میلیارد تومانی برای سال آینده به مرکز خبر داد و گفت: این میزان به صورت منابع و درآمد شرکت‌های وابسته به وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده است.
یک خبر ضد و نقیض دیگر
در حالی که بسیاری از شرکت‌های کامپیوتری برنامه‌ سال آینده خود را به مشخص شدن وضعیت بودجه آی‌تی موکول کرده‌اند و در حالی که دیروز برخی منابع از اختصاص منابع جدید به فناوری اطلاعات خبر داده بودند، خبرگزاری ایسنا به نقل از یکی از مسوولان وزارت ارتباطات اعلام کرد که کمیسیون تلفيق مجلس شوراي اسلامي در لايحه پيشنهادي بودجه سال 86 در مصوبات بودجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بخشي را براي بودجه IT در نظر نگرفته است.
به گفته این مسوول که نام وی از وی ایسنا فاش نشده، كميسيون تلفيق در تصويب نهايي بودجه وزارت ارتباطات، ميزان افزايش مبلغي كه كميسيون صنايع و معادن مجلس براي بودجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در نظر گرفته بود را نپذيرفت.
وي افزود: پيشنهاد دولت در لايحه بودجه پيشنهادي مبني بر تخصيص يك‌هزار و 170ميليارد ريال براي هزينه جاري و عمراني شركت پست، سازمان فضايي، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و تامين شبكه زيرساخت بود كه كميسيون صنايع و معادن آن را به 165ميليارد افزايش داد، بر اين اساس، 33ميليارد تومان براي بودجه IT از اين افزايش بودجه در نظر گرفته شده بود كه كميسيون تلفيق ‌آن را رد كرد.
وي افزود: در شرايطي كه كميسيون صنايع و مجلس به عنوان يك كميسيون تخصصي تشخيص داده كه اين نياز در صنعت فناوري اطلاعات وجود دارد، كميسيون تلفيق آن را رد كرده است.
وي خاطرنشان كرد: ظاهرا كميسيون تلفيق مجلس با تصور اين كه اختصاص اين بودجه تنها هزينه‌بر است، بخشي را براي بودجه فناوري اطلاعات اختصاص نداده است. اين درحالي است كه فناوري اطلاعات درآمدزايي دارد، از اين رو اميدواريم در صحن علني براي تصويب نهايي بودجه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نمايندگان مجلس به اين مساله توجه كنند و كميسيون صنايع و معادن از اختصاص بودجه به IT با جديت دفاع كند تا مورد تصويب قرار گيرد.
به گزارش ايسنا، به گفته مخبر كميسيون تلفيق اين كميسيون با پيشنهاد دولت در لايحه بودجه مبني بر توسعه و ارتقاي بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات موافقت كرد و مقرر شد كه تا چهارصد ميليارد ريال از منابع داخلي شركت‌هاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري با تاييد مجمع عمومي آن‌ها منبع ايجاد شود و اين رقم به صورت وجوه اداره شده براي حمايت از پروژه‌ها و طرح‌هاي توسعه اشتغال‌آفرين در بخش‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات هزينه شود.
مهدي مفتح از موافقت و تصويب كميسيون تلفيق با پيشنهاد دولت در لايحه بودجه مبني بر تخصيص يك‌هزار و 170ميليارد ريال براي هزينه جاري و عمراني شركت پست، سازمان فضايي، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و تامين شبكه زيرساخت خبر داد.
همچنين چندي پيش صمد مومن‌باالله، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در گفت‌وگو با ايسنا گفته بود: در بند م تبصره 9 لايحه بودجه پيشنهادي سال 86 به وزارت ارتباطات اجازه داده شده از ميزان 165ميليارد تومان كه به حساب درآمدهاي كشور واريز مي‌كند، متناسب با آن براي توسعه فعاليت‌هاي شركت پست، سازمان فضايي كشور، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، مركز تحقيقات مخابرات ايران، تامين شبكه زيرساخت و فناوري اطلاعات هزينه كند كه از اين مبلغ 33ميليارد تومان بايد صرفا در جهت IT هزينه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا