تکنولوژی

مايكروسافت و توليد سيستم عاملي براي تجهيزات موبايل

شركت “مايكروسافت” در ادامه تلاش براي ورود به بازارهاي جديد و فراتر از بازار نرم‌افزارهاي رايانه‌هاي شخصي، بهار آينده سيستم‌عامل جديدي ويژه استفاده در تجهيزات موبايل از قبيل گوشي‌هاي تلفن همراه و رايانه‌هاي جيبي به بازار مي‌دهد.
بر همين اساس شركت “مايكروسافت در همايش مخابرات و فناوري اطلاعات در شهر بارسلونا اسپانيا اين سيستم‌عامل جديد را با نام “ويندوز موبايل ‪ (Windows Mobile 6)”۶‬معرفي خواهد كرد.
يكي از قابليتهاي مهم اين سيستم‌عامل، امكانات گرافيكي آن ويژه نمايش اطلاعات در صفحه نمايشگر كوچك تجهيزات موبايل است.
به طور مثال، گوشي تلفن همراهي كه به سيستم‌عامل “ويندوز موبايل ‪ “۶‬مجهز باشد مي‌تواند به رغم كوچكي صفحه نمايش خود، وب سايتهاي اينترنت را با همان كيفيتي كه در نمايشگر رايانه‌ها و لپ‌تاپها به نمايش در ميآيند، نمايش دهد.
به علاوه اين سيستم‌عامل به شكل كامل با مجموعه خدمات اينترنتي “لايو” شركت مايكروسافت، از جمله “ويندوز لايو مسنجر” و موتور جستجوي “لايو سرچ” اين شركت هماهنگ شده و كاربران تجهيزات موبايلي كه بدين سيستم‌عامل مجهزند مي‌توانند از انواع خدمات اينترنتي مايكروسافت در اين تجهيزات موبايل استفاده كنند.
هرچند شركت مايكروسافت هم‌اكنون بخش اعظم بازار سيستم‌عاملهاي مورد استفاده در رايانه‌ها را با سيستم‌عامل “ويندوز” در اختيار خود گرفته‌است اما اين شركت در گذشته در زمينه سيستم‌عاملهاي مورد استفاده در تجهيزات موبايل نظير گوشي‌هاي تلفن همرا، مغلوب شركت “سيمبيان”(‪ (Symbian‬شده‌است.
سيستم‌عامل شركت “سيمبيان” با همين نام هم‌اكنون در بسياري انواع گوشي‌هاي موبايل، از جمله بخش بزرگي از محصولات شركتهاي “نوكيا”، “سوني‌اريكسون”، “زيمنس”، “موتورلا” و “پاناسونيك”، از پيش نصب مي‌شود و تاكنون بيش از ‪ ۱۰۰‬ميليون گوشي موبايل مجهز به سيستم‌عامل “سيمبيان” در جهان فروخته شده‌است.
شركت مايكروسافت اميدوار است بتواند سهم بازار سيستم‌عامل “ويندوز لايو ‪ “۶‬را در سالهاي آينده از سهم بازار سيستم‌عامل “سيمبيان” فراتر ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا