تکنولوژی

نبرد نسل جدید کنسول‌های بازی آغاز شد

نام نویسنده: مریم عمادی

بزرگراه فناوری – غول‌های دنیای بازی‌های ویدئویی برای غلبه بر یکدیگر و فتح این بازار پرسود نبرد سختی را آغاز کرده‌اند که با نزدیک شدن به زمان عرضه کنسول PS3 سونی کم‌کم به لحظات هیجان‌انگیز این نبرد نزدیک می‌شویم. اگرچه هنوز از برنامه‌های شرکت‌های سازنده کنسول‌های Wii و PS3 برای عرضه آن‌ها در بازار خاورمیانه اطلاعی در دست نیست، اما بدون شک به لطف دلالان بازار قاچاق این کنسول‌ها دیر یا زود به بازار ایران هم می‌رسند. لذا بد نیست از هم‌اینک با مشخصات آن‌ها آشنا شویم.

شرکت ژاپنی نینتندو می‌گوید کنسول تازه خود به نام Wii را در تاریخ هشتم دسامبر یعنی حدود دو هفته دیگر روانه بازار می‌کند. دسته کنترل حساس به حرکات انسانی مهم‌ترین برتری Wii نسبت به محصولات رقیب است که انتظار می‌رود انقلابی در عرصه بازی‌های ویدئویی ایجاد کند. از سوی دیگر در زمانی که شما این نوشته را می‌خوانید کنسول PS3 سونی هم برای فروش در ژاپن و آمریکا عرضه شده است. در همین حین مایکروسافت که مدتی است کنسول Xbox 360 خود را در دسترس علاقه‌مندان قرار داده، امیدوار است سهم خود را در بازار به دو رقیب قدیمی واگذار نکند. با توجه به بازار چند ده میلیارد دلاری صنعت بازی‌های ویدئویی در جهان، ساخت کنسول‌های بازی جدید و بازاریابی مناسب برای آن‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این مورد می‌توان انگلستان را مثال زد که سومین بازار بزرگ بازی‌های ویدئویی در جهان است و ارزش مالی صنعت مذکور در این کشور اروپایی بالغ بر 7/1 میلیارد دلار است. جالب آنکه درآمد صنعت موسیقی در بریتانیا 9/1 میلیارد دلار بوده است. با این حساب می‌توان درک کرد که چرا به‌عنوان مثال سونی تنها 850 میلیون پوند در زمینه پردازنده‌های جدید به کار گرفته شده در PS3 سرمایه‌گذاری کرده و 94 درصد از کاهش سود آن در سال گذشته به هزینه‌های سرسام‌آور ساخت PS3 بازمی‌گردد.

آنچه که ساخت این کنسول‌ها را هزینه‌بر و البته جذاب می‌کند این است که آن‌ها فقط کنسول‌های بازی نیستند، بلکه سیستم‌هایی چندرسانه‌ای هستند که برای دیجیتالی کردن منازل طراحی شده‌اند. کنسول‌های نسل جدید را می‌توان به Mp3playerها، وسایل بازی دستی و کامپیوتر شخصی متصل کرد. البته مایکروسافت و سونی از این هم فراتر رفته و وارد عصر کنسول‌های با دقت بالا شده‌اند. در این کنسول‌ها به‌جای DVDهای مرسوم از دو فرمت جدید به نام‌های Blu-ray و HD-DVD استفاده شده است. طبیعی است که سونی از فرمت اولی که مبدع آن بوده استفاده کند و مایکروسافت با هدف رقابت با سونی بر استفاده از فرمت رقیب یعنی HD-DVD تمایل نشان دهد. هر دو کنسول Xbox360 و PS3 با فناوری بی‌سیم Wi-Fi سازگار هستند و با استفاده از آن‌ها به کوهی از خدمات آنلاین دسترسی خواهید یافت، بنابراین اگر به اینترنت پرسرعت غیرمحدود شده دسترسی داشته باشید می‌توانید با رقبایتان در سراسر جهان مسابقه بدهید، بازی‌های کلاسیک را بارگذاری و بخش‌هایی از بازی‌های جدید را که به رایگان در اختیارتان گذارده می‌شود اجرا کنید. به نظر می‌رسد کنسول‌های جدید از چنان امکانات خیره‌کننده‌ای برخوردار باشند که Xbox و PS2 در مقایسه با آن‌ها اسباب‌بازی‌هایی کودکانه به نظر برسند.

حال که با کلیاتی در این مورد آشنا شدید بد نیست Wii،PS3 و Xbox360 را به‌طور جداگانه با هم مقایسه کنیم.

کنسول Wii

قیمت این کنسول که هشتم دسامبر تاریخ عرضه رسمی آن اعلام شده، حدود 200 هزار تومان خواهد بود. نینتندو برای ساخت Wii کلیشه‌های رایج کنترل بازی را کنار گذاشته و از یک سیستم کنترل از راه دور بی‌سیم و یک حساسه که حرکات دست و پای کاربر را ردگیری می‌کند بهره گرفته است. با این حساب اگر در بازی فوتبال پای چپ یا راستتان را محکم به جلو برانید به تناسب آن شوتی به توپ زده خواهد شد. اگرچه اجرای بازی‌ها در ابتدا به این سبک دشوار به نظر می‌رسد، اما اگر بتوانید مغزتان را به این شیوه عادت بدهید بدون شک تجربه شیرینی را پشت‌سر خواهید گذارد. مهم‌ترین حسن این روش آن است که به‌راحتی بین آنچه که می‌بینید و آنچه که انجام می‌دهید ارتباط برقرار می‌شود. با این حساب اجرای بازی‌هایی مانند گلف، بولینگ و بسیاری از بازی‌های ورزشی متحول خواهد شد.

سیستم کنترل از راه دور کنسول Wii پاسخ‌گوی تمامی حرکات مورد نظر شما خواهد بود، اما برای اجرای بازی‌های پیچیده‌تر باید آن را به یک ماژول جدید موسوم به nunchuck متصل کنید. پس از این کار می‌توانید بازی‌های Action و استراتژی را هم به آسانی اجرا کنید. مثلا به خوبی با اسلحه نشانه‌گیری کنید یا ریزترین حرکات را با شمشیر اجرا کنید. در مقابل این نقاط قوت Wii یک نقطه‌ضعف مهم هم دارد و آن کیفیت گرافیکی پایین این کنسول در قیاس با Xbox360 و PS3 است. حتی بازی‌های جدید سازگار با Wii که از نظر گرافیکی پیشرفت قابل ملاحظه‌‌ای داشته‌اند، به نظر می‌آید متعلق به نسل قدیم کنسول‌ها هستند. نقطه‌ضعف دیگر Wii بی‌توجهی سازندگان آن به سرویس‌های آنلاین است. مرورگر اینترنتی این کنسول بسیار ساده و ابتدایی بوده و خدمات آنلاین در دسترس از طریق آن از تنوع کافی برخوردار نیست. شاید علت بی‌توجهی به این چند نکته از سوی سازندگان Wii پایین آوردن هزینه تمام شده ساخت آن در مقایسه با PS3 و Xbox360 باشد.

در مجموع به نظر می‌رسد که حتی اگر Wii در مقطع فعلی هم مورد توجه قرار نگیرد به‌علت نوآوری‌های به کار رفته در آن در آینده جریان‌ساز خواهد شد.

کنسول Playstation3

قیمت مدل کامل این کنسول با تمامی امکانات حدود 600 هزار تومان است و همین روزها روانه بازار می‌شود. این کنسول بر خلاف کنسول کوچک و جمع و جور Wii به‌نسبت بزرگ است، اما بسیار آرام کار می‌کند و مصرف برق آن هم چندان بالا نیست. طراحی PS3 یک طراحی کلاسیک است و دکمه‌های حساس به تماس دست و Case خوش‌ساخت و زیبا از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

از سوی دیگر دسته کنترل این کنسول هم به اندازه کافی سبک بوده و کار کردن با دکمه‌های آن آسان‌تر شده است. البته دسته کنترل جدید سوی در قیاس با آنچه که نینتندو همراه با Wii عرضه کرده یک محصول خام و ابتدایی به‌حساب می‌آید. سونی مدعی است که PS3 یک ابزار تفریحی خانگی دیجیتال است که هر آنچه مورد نیاز کاربران است را در خود دارد. مشاهده عکس، DVD و دسترسی به اینترنت تنها برخی از امکانات این کنسول است.

استفاده از سرویس بازی آنلاین سونی هم رایگان است و با استفاده از آن می‌توان بازی‌های کلاسیک Playstation را بارگذاری کرد. البته برخی اقلام دیگر مانند تریلر فیلم‌ها هم از این طریق در دسترس است. PS3 انواع موسیقی را از روی CD روی هارددیسک 60 گیگابایتی خود منتقل می‌کند و توانایی مدیریت و دسته‌بندی فایل‌های ذخیره شده روی Playerهای VSB، کارت‌های حافظه و غیره را دارد.

نکته قابل ذکر دیگر آن است که PS3 تنها از DVDهای نسل جدید با فرمت Blu-ray پشتیبانی می‌کند که البته کاملا طبیعی است. ولی در صورت پیروزی فرمت رقیب یعنی HD-DVD که توشیبا ابداع کرده و مایکروسافت از آن پشیبانی می‌کند، سونی دیگر چندان حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

مشکل دیگر PS3 بازی‌های طراحی شده برای آن است که هنوز چندان چنگی به دل نمی‌زنند. مهم‌ترین بازی طراحی شده برای این کنسول resistance: Full Of Man است که نمونه مشابه ساخته شده آن توسط مایکروسافت برای کنسول Xbox360 موسوم به Gears Of War یک سر و گردن بالاتر است. اگر این مسئله را در کنار قیمت بالای PS3 بگذاریم، اوضاع برای سونی نگران‌کننده می‌شود.

Xbox360

کنسول 350 هزار تومانی مایکروسافت مدتی است روانه بازار شده و بازی‌های متعددی برای آن عرضه شده است. با توجه به آنکه تاکنون شش میلیون واحد از این کنسول به فروش رفته، بیل گیتس توانسته یک منبع درآمد کلان دیگر برای خود دست‌و‌پا کند. این کنسول توانایی‌های چندرسانه‌ای فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتصال بی‌سیم به رایانه، توانایی ذخیره‌سازی موسیقی، ویدئو و عکس، دسترسی به بازی‌های آنلاین با پرداخت 60 هزار تومان در سال و توانایی اجرای شبکه‌ای انواع بازی و برقراری ارتباط با رقبا از طریق ت متنی، صوتی و حتی ویدئویی اشاره کرد.

نسخه‌های اولیه این کنسول تنها توانایی پخش DVD را داشتند، اما نسخه‌های جدید با فرمت HD-DVD سازگاری دارند و می‌توان نمونه‌های قدیمی را با پرداخت 160 هزار تومان به این قابلیت مجهز کرد. Xbox360 به اندازه یک آجر معمولی بوده و بسیار پرمصرف است و Fan آن هم به هنگام روشن بودن دستگاه حسابی سروصدا می‌کند. در مقابل طیف گسترده‌ای از بازی‌های جذاب و برطرف شدن مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قدیمی از مزایای Xbox360 محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا