تکنولوژی

روزنامه‌نگاران بدون مرز فهرست تازه‌ي دشمنان اينترنت را منتشر كردند

پارس آنلاين – كره شمالي در ليست مخالفان آزادي بيان در اينترنت باقي ماند.

گروه روزنامه‌نگاران بدون مرز (RSF) كشور مصر را به فهرست مخالفان آزادي بيان در اينترنت اضافه كرد. شايان گفتن است كه كشور ليبي كه تا سال گذشته در اين ليست قرار داشت، به دليل رعايت كردن قوانين حقوق بشر در يك سال گذشته از اين ليست خارج شد.

نپال و مالديو نيز از ليست منتشر شده‌ي سازمان ملل در سال 2006 حذف شده‌اند. هم اكنون تعداد اعضاي گنجانده شده در اين ليست 13 كشور است. همه‌ي اين كشورها به دليل محدود كردن آزادي بيان در اينترنت از سوي گروه‌هاي دفاع از حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

در بيانيه‌ي منتشر شده‌ي RSF «حسني مبارك» رييس جمهور كشور مصر كه از سال 1981 تا كنون رياست جمهوري اين كشور را به عهده دارد به عنوان يكي از عوال تهديد كننده‌ي آزادي اينترنت در اين كشور نام برده شده است.
استفاده از اينترنت از جمله آزادي‌هايي است كه از سوي گروه‌هاي حقوقي حامي آزادي‌هاي مدني در سراسر جهان مورد كنترل و بازرسي قرار مي‌گيرد.

در ماه ژوئن سال جاري دو تن از وبلاگ نويسان مصري به دليل مخالفت با همه‌پرسي اين كشور توقيف و به دو ماه زندان محكوم شدند. بسياري ديگر از روزنامه‌نگاران اينترنتي نيز مورد اذيت و آزار قرار گرفتند.

يكي ديگر از نگراني‌هاي موجود در كشور مصر قوانين مدني اين كشور است كه مي‌تواند فعاليت سايت‌هايي را كه تهديد كننده‌ي امنيت ملي شناخته شوند، متوقف كند. البته دراين قوانين توضيحي درباره‌ي تهديد امنيت ملي داده نشده است.
روزنامه‌نگاران بدون مرز از بروز رفتارهايي كه نشان دهنده‌ي افزايش سانسور و محدود كردن آزادي بيان در اينترنت شود ابراز نگراني كرده‌اند.

شايان گفتن است كه در همه‌ي كشورهاي گنجانده شده در ليست سياه روزنامه نگاران بدون مرز، به جز كشور تونس، كم‌تر از 20 مورد محدود كردن آزادي بيان ديده شده است. كشور تونس به نقض حقوق بشر در 21 مورد متهم شده است.

در ميان كشورهاي حاضر در ليست سياه كشور چين دارنده‌ي بيش‌ترين تعداد فيلتر سايت‌هاي اينترنتي است كه مطابق نظر مقامات اين كشور محتواي آشوب‌گرانه و جنجالي دشتهاند.

كره‌ي شمالي همانند سال 2005 در ليست كشورهاي مخالف آزادي بيان اينترنتي باقي ماند. در اين گزارش آمده است كه تنها تعداد اندكي از مقامات اين كشور از طريق اتصالات كشور چين به اينترنت دسترسي دارند.

ويتنام، عربستان صعودي، روسيه سفيد، ازبكستان، كوبا و سوريه از ديگر كشورهاي حاضر در ليست سياه هستند.
بر اساس همين گزارش تغيير سه قانون محدود كننده‌ي آزادي‌هاي مجازي در اينترنت و برداشتن آن‌ها سبب خارج شدن مالديو از اين ليست شده است. نپال نيز پس از تغييرات حكومتي از ليست كشورهاي محدود كنندده‌ي اينترنت خارج شد.

روزنامه‌نگاران بدون مرز خواستار از بين رفتن سريع تهديدها عليه بلاگرها و حمايت از وبلاگ نويساني شده‌اند كه مورد اذيت و آزار قرار گرفته‌اند و يا به طور مرتب راهي زندان شده‌اند.

منبع : رويترز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا