تکنولوژی

12 شرکت ایرانی در جیتکس 2006

بزرگراه فناوری-بیست‌وششمین نمایشگاه جیتکس که از تاریخ 27 آبان تا اول آذر در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار خواهد شد، پس از CeBIT و Computex سومین نمایشگاه بزرگ صنعت IT در جهان و مهم‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات منطقه محسوب می‌شود.

GITEX که مخفف کلماتPersian Gulf IT Exhibition است، آخرین دستاوردهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس را در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات به نمایش می‌گذارد.

نمایشگاه جیتکس که در سال گذشته بیست‌ و پنجمین سال تود خود را جشن گرفت، پذیرای 1163 غرفه‌گذار از 2724 شرکت، از 61 کشور جهان بود که این ارقام افزایش 48 درصدی شرکت‌کنندگان را نسبت به سال گذشته نشان می‌داد. در جیتکس 2005 حدود 227/30 مترمربع برای عرضه محصولات شرکت‌های مختلف اختصاص داده شده بود که این رقم نسبت به سال 2004 ده درصد افزایش داشت.

در حالی‌که تلاش می‌شود در نمایشگاه سال 2006 نیز رکوردهای مشابهی به ثبت برسد، شرکت‌های ایرانی می‌کوشند با حضور پررنگ در بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، مهم‌ترین دستاوردهایشان را به جهانیان نشان دهند.

شرکت‌های ایرانی که در نمایشگاه سال گذشته تنها بر حضور موثر تمرکز داشتند، بری جیتکس 2006 برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه صادرات تجهیزات ایرانی انجام داده‌اند.

فرشته فرج‌زاده، مدیر حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه جیتکس در گفت‌وگو با بزرگراه فناوری گفت: ” از بین 37 متقاضی حضور در نمایشگاه Gitex 2006 دبی که توسط کارشناسان مرکز صنایع نوین و شرکت ثنارای مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند، تعداد 12 شرکت برگزیده شدند.”

وی با اشاره به اینکه کل فضای در نظر گرفته شده برای این 12 شرکت 84 مترمربع است، اظهار داشت: توانمندی شرکت‌ها، آماده بودن محصولات یا خدمات، قابل صدور بودن، طول مدت خدمت‌رسانی، تملک محصول و عدم کپی‌برداری برای تولید آن و نحوه پشتیبانی و کیفیت محصولات، مهم‌ترین عواملی هستند که در زمینه ارزیابی شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه جیتکس مورد توجه قرار می‌گیرند.

آخرین تحولات جیتکس
مرکز تحقیقاتی IDC بر پایه آخرین مطالعات خود اعلام کرده که بازار فناوری اطلاعات در کشورهای عربی و شمال آفریقا پس از هند و چین بیشترین سرعت رشد در آسیا را به‌خود اختصاص داده و طی سال جاری میلادی بیش از پنج میلیارد دلار برای ارتقای جایگاه IT هزینه کرده است. از میان رقم یاد شده 8/46 درصد مربوط به عربستان سعودی و 4/30 درصد مربوط به امارات متحده عربی می‌شود و چهار کشور باقی‌مانده نیز هر یک کمتر از 15 درصد از سرمایه‌گذاری‌های این منطقه را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌طور کلی دو کشور عربستان و امارات در مجموع 77 درصد از هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات را با صرف رقمی بالغ بر 94/4 میلیارد دلار به‌خود اختصاص داده‌اند.

مرکز IDC همچنین پیش‌بینی کرده که تا سال 2009 میلادی میزان سرمایه‌گذاری‌های IT در خاورمیانه و شمال آفریقا به بیش از 14/20 میلیارد دلار خواهد رسید و رشد سالانه این بازار از 11 درصد نیز فراتر خواهد رفت.

با توجه به آمار و ارقام یاد شده، فناوری اطلاعات امروزه به‌عنوان رکن اصلی و اساسی پیشرفت کشورهای منطقه محسوب می‌شود و به‌همین خاطر برگزاری نمایشگاه کامیوتری جیتکس می‌تواند از شاخصه‌های مهم این پیشرفت به‌حساب آید.

نمایشگاه جیتکس 2005 در پنج بخش سخت‌افزار، شبکه و مخابرات، نرم‌افزار، گروه‌های ملی و شهر اینترنتی دبی و کیوسک‌های انتشاراتی در 13 سالن مختلف برگزار شد که از میان شرکت‌کنندگان، 74 درصد آن‌ها اهل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، هفت درصد اهل ایران، پنج درصد اهل پاکستان و هند، چهار درصد اهل اروپا، یک درصد آمریکایی چهار درصد از دیگر مناطق آسیا و پنج درصد آفریقایی بودند. در نمایشگاه جیتکس سال گذشته دو کشور چین و هند با حضور 130 شرکت پیشگام کشورهای آسیایی در این رویداد بودند.

در نمایشگاه جیتک معمولا شرکت‌های بزرگ کامپیوتری و اینترنت حضور کمرنگ‌تری دارند و از این‌رو دیده می‌شود که شرکت‌های کوچک‌تر نیز محصولات انحصاری خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. شرکت‌های کامپیوتری غربی معمولا جیتکس را فروشگاهی بزرگ برای عرضه محصولات خود می‌دانند و به‌همین خاطر معمولا حضور پررنگی دارند.

جیتکس‌ایرانی‌ها

کشور ايران برای نخستین بار در سال 1382 به‌عنوان غرفه‌دار و به‌صورت غرفه كشوري در نمايشگاه‌جیتکس حضور یافت و هم‌اکنون برای چهارمین سال متوالی آخرین دستاوردها و محصولات خود را برای این نمایشگاه آماده کرده است. همانند سال‌های گذشته، در کنار جیتکس 2006 نمایشگاه Gitex shopper نیز از تاریخ 27 آبان‌ماه تا 3 آذر در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فرودگاه دبی برگزار خواهد شد که شرکت‌های ایرانی برای نخستین بار می‌توانند محصولات خود را در آن به نمایش بگذارند.

در نمایشگاه پنج‌روزه سال گذشته بیش از چهار هزار و 500 نفر از 18 غرفه ایرانی بازدید کردند که ملیت آن‌ها به‌ترتیب بازدیدکنندگان ایرانی، هندی، عربستانی، اماراتی و پاکستانی بوده‌اند. در این نمایشگاه درخواست‌هایی برای پذیرفتن نمایندگی از سوی کشورهای یمن، بحرین و سوریه به شرکت‌های ایرانی ارایه شد و تعدادی قرارداد و تفاهم‌نامه نیز به امضا رسید.

کیوسک‌های اطلاع‌رسانی الکترونیکی (سامانه خودآگاه) برای ارایه خدمات مورد نیاز بانکی، خدمات فروشگاهی و تسهیل ارتباط ارباب‌رجوع با سازمان‌ها، سیستم‌های امنیت شبکه، فیلترینگ، نرم‌افزار SMS شامل 17 برنامه مختلف برای تسهیل ارتباط بین تلفن‌همراه و شبکه اینترنت، صفحه‌کلید، موشواره، وب‌کم، Case، هدست و لپ‌تاپ و… از جمله تولیدات عرضه‌شده شرکت‌های ایرانی در جیتکس 2005 بوده است.

اکثر شرکت‌های ایرانی حاضر در جیتکس، مقررات و سیاست‌های دست‌وپاگیر دولت، موانع گمرکی، برخی مشکلات سیاسی بین‌المللی، نبود زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌گذاری ناکافی در حوزه IT، ناآشنایی با سازوکارها و قوانین حقوقی مورد نیاز برای پیوستن و ادغام و همکاری با شرکت‌های خارجی برای فروش محصول و از همه مهم‌تر عدم برخورداری از تخصص لازم برای ارایه و بازاریابی محصول را از جمله مهم‌ترین ضعف‌های خود می‌دانستند.

این‌طور که مرکز تجارت جهانی دبی اعلام کرده، تاکنون حضور سه هزار شرکت از بیش از 60 کشور جهان در نمایشگاه جیتکس قطعی شده است و گفته می‌شود که نمایشگاه تجهیزات مخابراتی جدید Gulfcomms نیز در سالن تازه‌تاسیس M2 برپا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا