تکنولوژی

اختلال‌ها و وعده‌های اینترنتی ادامه دارد

نام نویسنده: مرجان رباني

دنیای اقتصاد ـ طي 4 سال اخير ارتباطات اينترنتي كشور از طريق فيبري تامين شده كه به طور متوسط 6 ماه قطعي داشته است، اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند براي مسيري كه 90درصد ارتباطات را تامين مي‌كند بايد چندين مسير پشتيبان وجود داشته باشد اما متاسفانه وجود يك مسير پشتيبان براي فيبرنوري كشور با ظرفيت بسيار پايين موجب شده تا طي 13 روز گذشته با قطعي مسير اصلي، اينترنت كشور دچار ختلال شود.

اختلال‌هاي اخير در حالي ادامه دارد كه مسوولان شركت ارتباطات زيرساخت ابتدا وعده رفع قطعي‌ها طي 3 روز را داده بودند و سپس با انتقال ترافيك روي فيبرنوري ايران و تركيه به عنوان فيبر پشتيبان اعلام برطرفي اختلال‌ها را كردند، اما پس از آن به دليل ظرفيت پايين فيبرنوري تركيه اين مسير نيز دچار مشكل شده است.

هم‌اكنون مسيراصلي و مسير پشتيبان هر دو دچار مشكل شده‌اند و در نتيجه شبكه اينترنت در كشور هر روز با قطعي مواجه مي‌شود و موجب ضرر بسياري از شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي و ساير افرادي كه بر پايه اينترنت در حال كار و ارائه خدمات و تحصيل هستند شده است.

رضا پارسا كارشناس IT در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص قطعي شبكه اينترنت كشور معتقد است: مديران تصميم‌گير مخابرات در كشور بايد چنانچه بارها گفته شده است به فكر ايجاد مسيرهاي پشتيبان براي زمان بروز قطعي لينك‌هاي اينترنتي باشند.

وي افزود: 90درصد لينك ارتباطي كشور روي فيبر جاسك – فجيره است و هر زمان در هر نقطه‌اي اين فيبر با مشكل برخورد كند كل شبكه اينترنت كشور قطع مي‌شود و تنها راهكار تقسيم ترافيك بين چند نقطه و مسير ديگر است.
پارسا افزود: فيبر نوري ايران و تركيه به عنوان مسير پشتيبان انتخاب شده، اما اين مسير نيز به دليل ظرفيت كم دچار مشكل شده ست، در حالي كه مسيرهاي بسياري براي استفاده وجود دارند، اما مديران دولتي پيگيري جدي براي استفاده از آنها نمي‌كنند.به گفته پارسا مخابرات و شركت ارتباطات زيرساخت مي‌توانند براي رفع مشكل اينترنت و مشكلات فني شبكه با پيمانكاران خصوصي قرارداد بسته و از توان و تخصص بخش خصوصي استفاده كنند.
ناصر يوسف‌پور نيز ديروز در گفت‌وگو با ايسنا گفته است: مشكل فيبر نوري ايران و تركيه در هفته جاري برطرف خواهد شد.

اين در حالي است كه وي در مصاحبه قبلي خود اعلام كرد تا پايان هفته گذشته مشكل اين فيبر برطرف خواهد شد، اما هنوز اختلال‌ها ادامه دارد و دوباره وعده برطرف شدن مشكل‌ها تا پايان اين هفته داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا