تکنولوژی

سهم 70 درصدي پنج توليد كننده برتر نوت‌بوك دنيا

دنیای اقتصاد – تغييرها در راهند. هر تحول بزرگ هميشه نتيجه تغييرهاي كوچك بوده و حالا قرار است اين تغييرات بازار كامپيوترهاي شخصي را در سرتاسر دنيا تحت‌تاثير خود قرار دهند.

اين تغيير اما گويا قبل از هر چيز در سلايق كاربران اتفاق افتاده است. اگرچه سال‌ها است كه PCها به عنوان سيستم‌هايي با قابليت‌هاي ساده و كافي جايگاه خوبي در ميان كاربران پيدا كرده‌اند امااين روزها نوت‌بوك‌ها با انجام تمام قابليت‌هاي يك PC و ارائه امكانات بهتر ديگر به تدريج اين جايگاه را تصرف مي‌كنند.

تا جايي كه حالا كارشناسان معتقدند در تجارت كامپيوتر، نوت‌بوك‌ها دقيقا همان جايي هستند كه پول‌ها مي‌توانند باشند. موضوعي كه براي توليدكنندگان كامپيوترهاي شخصي كافي است تا آنها را بيشتر از گذشته به توليد نوت‌بوك‌ها متمايل كند.

نوت‌بوك‌ها با وجود آنكه هميشه در سايه PCها در درجه دوم اهميت قرار داشته‌اند، اما انگار اين روزها با جلب توجه كاربران حرفه‌اي و علاقه‌مندان بازي‌هاي ويدئويي كم‌كم به شرايط بهتري هم در بازار كامپيوتر مي‌رسند. افزايش علاقه‌مندي كاربران به سرگرمي‌هاي مختلف در فضاي مجازي هم عاملي است كه مي‌‌توان از تاثير آن در به وجود آوردن اين روند به راحتي چشم‌ پوشيد. جرياني كه به زودي به عرصه مناسبي براي رقابت كمپاني‌هاي بزرگ اين صنعت تبديل مي‌شود. تا جايي كه حالا دو شركت بزرگ Sony و Toshiba از نوت‌بوك‌ها به عنوان اسلحه‌اي براي رقابت نسل جديد فرمت‌هاي DVD خود يعني Blu-ray و HD-DVD، استفاده مي‌كنند.

آخرين اخبار در اين مورد نشان مي‌دهند شركت Sony از اين DVD در آخرين مدل نوت‌بوك Vaio خود استفاده كرده و Toshiba هم كه به عنوان رهبر فرمت HD-DVD شناخته مي‌شود اين فرمت را در جديدترين مدل نوت‌بوك‌هاي Qosmio خود به كار برده كه پيش‌بيني مي‌شود با قيمت بالايي هم به بازار عرضه شوند.رقاب در ميان توليدكنندگان ديگر اما هنوز برسر قابليت‌هاي ديگري مانند حجم حافظه، TV تيونر، استفاده از پردازنده‌هاي كوچك‌تر است. مواردي كه در ماه‌هاي اخير شركت‌هايي مانند Apple، Dell و Fujitsu را به خوبي درگير كرده‌اند.

با اين همه كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند تا پايان سال با متوسط رشد 25درصد، بيشتر از 80ميليون دستگاه نوت‌بوك به سرتاسر جهان صادر مي‌شود. اين در حالي است كه براساس پيش‌بيني توليدكنندگان اين رقم تا پايان سال 2006 به 82 تا 85ميليون دستگاه خواهد رسيد. گزارش‌هاي تحقيقاتي در اين زمينه نشان مي‌دهند 5/70درصد سهم بازار نوت‌بوك دنيا در حال حاضر در اختيار پنج توليدكننده برتر نوت‌بوك است.

شركت‌هاي Toshiba، Acer، HP، Dell و Lenovo توانسته‌اند اين رقم را بعد از سهم 1/60درصدي در سال 2004 و 67درصدي در سال 2005، به دست بياورند. آمار و ارقام انگار مي‌خواهند خبر از وقوع توفاني بزرگ در بازار كامپيوترهاي شخصي و به خصوص نوت‌بوك در دنيا بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا