تکنولوژی

شخصیت بصری نمایشگاه

نام نویسنده: جواد زارعی

ویژه نامه الکامپ بزرگراه فناوری – هر رویداد، تصوری ذهنی در ناخودآگاه انسان ایجاد می‌کند تا شرایط ارتباط روانی فرد با آن رویداد را فراهم‌ کند. افراد براساس علایق و ساحت‌های متفاوت روحی، حساسیت‌های مختلف با شدت و حدت‌های متفاوتی دارند که باعث می‌شود در برخورد با انواع متوا که شامل اخبار نیز می‌شود، مواضع متفاوتی اختیار کنند.

دریافت خبر برگزاری رویدادی مانند نمایشگاه الکامپ برای افرادی که در ناخودآگاه شخصیتی خود برای این نوع محتوا اهمیت قایل هستند، حساسیت‌ روانی ایجاد خواهد کرد. این فرد از همان لحظه برخورد با خبر برگزاری نمایشگاه به بازدیدکننده آن تبدیل می‌شود. اما تا قبل از آغاز نمایشگاه، این فرد نیاز به ‌نشانه‌هایی برای بازدید ذهنی خود دارد.

لوگو، پوستر یا بیلبورد به‌عنوان نشانه‌های بصری مرتبط با نمایشگاه محسوب شده و آمادگی ذهنی مناسبی در مخاطب ایجاد خواهد کرد. در واقع انتشار یا نمایش پوستر یا بیلبورد، به‌ نعی آغاز غیررسمی نمایشگاه قلمداد می‌شود. نه‌فقط الکامپ که این موارد از خصوصیات تمام نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است. به‌ کمک محتوای ارایه‌شده در این اجزای بصری مانند زمان‌ آغاز، مدت ‌برگزاری، اهداف سالیانه نمایشگاه، نشست‌ها و ایجاد سؤال، مخاطب به بازدیدکننده تبدیل خواهد شد. بسیاری از مخاطبان زمانی تبدیل به بازدیدکننده می‌شوند که پس از رویت این عناصر تصمیم به شرکت در این رویداد می‌گیرند. ایجاد انگیزش در مخاطب برای پی‌گیری این رویداد با نوع نمایش عناصر بصری رابطه تنگاتنگی خواهد داشت.

لوگوی نمایشگاه اولین عنصر گرافیکی است که در معرض دید و قضاوت مخاطبان عام و متخصصان امر قرار دارد. متولیان الکامپ دهم اهتمام ویژه‌ای به طراحی اصولی لوگوی الکامپ داشتند و محصول ارایه شده تا حدودی انتظارات را برآورده کرد. وقوع تحولات در دولت و شلوغی فضای اطراف نمایشگاه، جدیت و شاید اولویت در طراحی خاص برای لوگوی دوازدهمین الکامپ را کم‌رنگ نشان داد. لوگوی الکامپ دوازدهم، شخصیت نمایشگاهی نداشته و نمی‌تواند نماد نمایشگاهی باشد که در قلمروی ایران‌زمین یگانه است. متاسفانه استفاده از صفر و یک به کلیشه‌ای آزاردهنده در عناصر گرافیکی تبدیل شده است. فونت‌های استفاده شده در این لوگو با هم هماهنگی ‌ندارد. از مشخصه‌های لوگوی استاندارد خوانایی بالا و تحلیل خاص آن برای تمام اقشار مخاطبان است. لوگو باید سریع خوانده شود که لوگوی الکامپ دوازدهم چنین مشخصاتی ندارد.

تعداد قابل‌ قبول بیلبوردهای معرفی نمایشگاه و اعلان نشست‌های نمایشگاه از فعالیت‌های خوب روابط‌عمومی این دوره است، اما شکل ارایه این محتوا چندان کارآمد و استاندارد نیست. تحلیل فنی عناصر گرافیکی منتشره در محیط‌های عمومی و شهری وظیفه‌ خبرگان گرافیکی است که چندان باب نیست. طراحی بیلبورد خوب یا لوگوی موثر به تشخیص نمایشگاه کمک فراوانی خواهد کرد که متاسفانه در این دوره از بعد کیفی مورد توجه قرار نگرفته است. بسنده نکردن به نیروهای مجود در بخش فنی کار و استفاده از قابلیت‌های بیرونی، انعطاف و کیفیت بالا را برای مجموعه‌ مهمی چون شرکت ‌سهامی نمایشگاه‌های ایران که برگزاری الکامپ را برعهده گرفته‌ است، خواهد داشت.

تعدد شخصیت، مشکلی که الکامپ با آن روبه‌رو است. دوستانی که از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا بازدید کرده‌اند در گزارش‌های خود به‌وفور به شخصیت ‌داشتن این نمایشگاه‌ها اذعان داشته‌اند. این شخصیت در طراحی لوگو، قالب سایت اینترنتی، انتشار بولتن، تبلیغات محیطی، دسترسی به سالن‌ها، رفتار سازمانی متولیان و امکاناتی که در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند جلوه می‌کند. بسیاری از نمایگاه‌های دیگر که علاقه به مطرح شدن و توجه دارند در اولین قدم به بزک کردن و ارتقای جلوه‌های بصری توجه ویژه‌ای نشان داده و به‌صورت موازی جنبه‌های دیگر امر نمایشگاه‌داری را توسعه می‌دهند.

طراحی عناصر گرافیکی به‌طور کلی در این دوره الکامپ به‌ هیچ‌وجه در شان الکامپ نیست. الکامپ فقط نمایشگاه مختص به الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی نیست، بلکه در ابتدای امر نمایشگاه است و باید مشخصه‌های مهم و تاثیرگذار در نمایش رعایت شود. بازدیدکننده الکامپ به‌صورت دفعی وارد غرفه نمی‌شود بلکه از محیطی شهری وارد محیط باز نمایشگاهی شده و سپس وارد سالن‌ها و غرفه‌ها واهد شد. طراحی نمایشگاهی برای این سه ‌محیط (شهری، باز و سالن‌ها) نیاز به یک طرح منسجم دید گرافیکی بالا دارد و امیدواریم که در آینده شاهد آن باشیم. توجه به امر طراحی از لوگوی نمایشگاه گرفته تا طراحی محیط و فضای نمایشگاهی از دلایل موفقیت نمایشگاه‌های موفق دنیاست. در ادامه این ویژه‌نامه و به شکل‌های گوناگون تجربیاتی از این موارد ذکر شده‌ است. روایت‌های این‌چنینی دید خواننده را نسبت به ایده‌آل‌های یک نمایشگاه توسعه داده و از طرفی نظر متولیان ‌امر را به استفاده از این تجربیات سوق می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا