تکنولوژی

الکامپ امیدوار به آینده

نام نویسنده: شهرام شریف

ویژه نامه الکامپ بزرگراه فناوری – نمایشگاه الکامپ درحالی پا به دوازدهمین سال حضور خود در فضای ICT ایرانی می‌گذارد که همه می‌دانیم بضاعت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بیش از این است.

مشخص است که الکامپ خوب یا بد مهم‌ترین ویترین این بخش نیز هست و بی‌سبب نیست که علی‌‌رغم همه تنگناها، محدودیت‌ها و تنش‌هایی که در اطراف آن وجود دارد حتی در بدترین شرایط نیز با استقبال نسبی فعالان و مخاطبان روبه‌رو می‌شود.

فارغ از همه بداخلاقی‌ها و تنگ‌نظریهایی که در مسیر برگزاری این نمایشگاه همواره اخلال ایجاد کرده، چنین استقبالی نشان از تشنگی فضای ICT ایران برای برخوردار بودن از یک ویترین متنوع و پرمحتواست. کدام هموطن ایرانی است که هنگام بازدید از نمایشگاهی چون جی‌تکس حسرت نخورده باشد که جمع‌وجور کردن چنین رویدادی در داخل ایران و با حجم تقاضایی که در بازار وجود دارد کار غیرممکنی نیست.

بسیاری از شرکت‌های خارجی علی‌رغم همه مشکلاتی که برای تجارت مستقیم در ایران وجود دارد چشم به بازار ایران دارند و از این رهگذر فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های دولتی وجود دارد که بسیاری از تقاضاهای داخلی را پوشش دهند و در عین حال توان خود را در آزمونی بین‌المللی بیازمایند. براساس آماری که در نمایشگاه سال قبل جی‌تکس اعلام شد، بخش عمده مشتریان محصولات ارایه شده توسط خود سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی امارات را خریداری می‌کردند.

تفکر ملی‌سازی و تولید همه محصولات ICT طی سال‌های اخیر تاثیرات منفی خود را در بخش نمایشگاهی ما نیز گذاشته است. تصور اینکه در بخش نمایشگاهی مجبور به ارایه صرفا تولیدات داخلی خود هستیم و نیازی به‌ حضور بخش خارجی وجود ندارد، تفکر حمایت از سخت‌افزار صرف، تفکر کسب سود صرفا از طریق اجاره غرفه‌ها و هزاران تفکر کوتاه‌اندیش دیگر امروزه نتایج را به‌بار آورده که می‌بینیم اساسا نمایشگاهی چون الکامپ چیزی جز محصولات دیگران نیست و اگر هست آن‌چنان زیر زرق‌وبرق کالاهای دیگر مخفی شده که جایی برای ارایه محصول خودی و یا نیمه‌خودی نیست. از این‌رو آنچه در الکامپ تحت عنوان ویترین ICT می‌بینیم با آرزوهای ما فاصله زیادی دارد و در این میان تنها الکامپ و الکامپ‌ها مقصر نیستند.

تکلیف ما با ICT در همه بخش‌ها اعم از مدیریت، تولید و عرضه هنوز مشخص نیست. تعریف نرم‌افزار در الکامپ نباید در حد چیزی جز برخی نرم‌افزارهای قفل‌شکسته و آموزش هک و… باقی بماند. مزیت اصلی ایران در تولید نرم‌افزار است و تولیدکننده‌های نرم‌افزارهای کاربردی عملا ترجیح می‌دهند در ویترین‌هایی به‌غیر از الکامپ خود را به نمایش بگذارند تا در میان هیاهو و ازدحام تلفن‌های همراه، پرینترها، مانیتورها و دیگر دستگاه‌های جدید دیجیتالی گم نشوند. قطعا نمی‌توان نمایشگاه ICT را بدون بسیاری از مارک‌ها و شرکت‌های بزرگ تجسم کرد اما در هیچ کشوری نمایشگاه فقط این‌ها نیست.

از بعد نمایشگاهی و خصوصا عنوانی چون بین‌المللی نیز الکامپ در چشم‌انداز مناسبی حرکت نمی‌کند. نگاه مقطعی و کوتاه‌مدت به این نمایشگاه مهم‌ترین دلیل ضعف آن در اجراست.

نمایشگاهی که بدون تقویم و برنامه مشخص بخواهد برگزار شود قطعا نه شرکت‌کنندگان را راضی می‌کند و نه مخاطبان را و نه سود قابل‌ توجهی را نصیب برگزارکنندگانش می‌کند. در نمایشگاهی چون سبیت غرفه‌ها درست از روزی که نمایشگاه تمام می‌شود برای سال آینده خریداری و رزرو می‌شوند. در نمایشگاهی چون سبیت کوچک‌ترین فضا و کمترین خدمات قیمت مربوط به‌خود را دارد و همه اجزا مثل یک ساعت دقیق و منظم و طبق پیش‌بینی قبلی کار می‌کند. الکامپ و هر نمایشگاه دیگری بدون حرکت در یک افق چندساله عملا در مسیری خطا قرار دارد و علی‌رغم آنکه در تمامی این سال‌ها مشخص شده که چنین روش و حرکتی به نتیجه مثبتی نمی‌رسد عملا باز هم تجربه‌های محتوم قبلی ادامه می‌یابد. صنعت نمایشگاهی ایران و بدنه ICT ایران یک‌ بار باید برای همیشه استانداردهای برگزاری یک نمایشگاه ICT را که نام بین‌المللی را بر دوش می‌کشد تدوین و پیاده‌سازی کند. اگر در زمینه اجرا نمی‌توانیم موفق عمل کنیم باید کار اجرا برای یک دوره کوتاه‌مدت آموزش و یادگیری چنین رویدادی را به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که تجربه و توان چنین کاری را دارند واگذار کنیم.

شرایط شرکت در این رویداد باید از یک سال قبل کاملا به زبان‌های مختلف روی اینترنت قرار گیرد و با بازاریابی و تبلیغات مناسب در اختیار شرکت‌ها و کشورهایی قرار گیرد که حضورشان در نمایشگاه ICT ایران یک مزیت و فرصت برایشان ایجاد می‌کند. هم‌اکنون کدام شرکت خارجی است که بخواهد در الکامپ شرکت کند و بتواند روی تقویم در زمان مقرری برای شرکت در آن برنامه‌ریزی کند؟

در مسیر برگزاری رویدادی چون نمایشگاه بین‌المللی ICT بخش‌های مغفول‌مانده و لنگ‌زده دیگری نیز وجود دارند که بدون آن‌ها درصد موفقیت زیاد نیست. مشکلاتی که در بخش توریست و بازاریابی توریستی ایران وجود دارد یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که عملا برنامه‌ریزی برای شرکت در آن را غیرممکن می‌کند. هتل‌ها، تسهیلات ویزا، سرویس‌های خدماتی حمل‌ونقل و پلیس و… همه در برگزاری موفق یک رویداد نقش دارند.

الکامپ امسال قطعا از مشلات بخش ICT و نمایشگاهی ما بی‌نصیب نبوده است. در مسیر برگزاری آن آن‌قدر مشکل و دردسر وجود داشته که قطعا نمی‌توان بدون نیم‌نگاهی به این مشکلات نتیجه کار را به قضاوت نشست. بیاییم در روزهای برگزاری الکامپ دوازدهم به الکامپ سال آینده و سال‌های آینده فکر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا