تکنولوژی

افزايش سرمايه‌گذاري روي بازي‌هاي موبايل

نام نویسنده: ندا لهردي

دنیای اقتصاد – ايده‌‌هاي اوليه هميشه ساده و شايد حتي يك بعدي شكل مي‌گيرند.اين موضوع اما درباره ابزار و وسايلي كه در قرن اخير اجازه حضور در زندگي افراد را پيدا كرده‌اند، به كاربرد راحت آنها محدود شده است.

موبايل‌ها هم جزو آن دسته از وسايلي بودند كه به دنبال افزايش حجم ارتباطات و با ايده تمايل به در دسترس بودن شكل گرفتند.

اين روزها اما موبايل‌ها براي كاربرانشان تنها حكم يك ابزار ارتباطي را نداشته و سرگرمي‌هاي مختلف قابل نصب روي آنها، موبايل‌ها را به يكي از دوست‌داشتني‌ترين پيشكش‌هاي عصر تكنولوژي تبديل كرده است.

صرف‌نظر از افزايش ميزان علاقه‌مندي كاربران به سرگرمي‌هاي موبايل، به‌طور كلي بازار محتويات الكترونيكي موبايل‌ها روند رو به رشدي را در پيش گرفته است.

انتظار مي‌رود اين محتويات كه هر چيزي مانند زنگ‌هاي موبايل (ring tones) و ويدئوكليپ‌ها (video clips) را شامل مي‌شود، به‌زودي جايگاه مناسبي را در ميان كاربران و البته بازار اين محصولات پيدا كند.

كارشناسان موسسه تحقيقاتي M:Metrics با توجه به افزايش ميزان مصرف محتويات بي‌سيم، مسير رشد مناسبي را براي اين محصولات پيش‌بيني كرده‌اند.

به عقيده اين افراد بخش عمده فروش اين محصولات مربوط به زنگ‌هاي موبايل و بازي‌ها بوده‌ است. اگر چه در طول 8‌ ماه گذشته اين محصولات توانستند به مقبوليت خوبي در بازار محتويات الكترونيك برسند اما گويا اين روند با يك ركود ناگهاني مواجه شده است. در حال حاضر تنها 10‌درصد از كاربران آمريكايي در هر ماه يك زنگ موبايل را دانلود كرده و كمتر از 4‌درصد اين افراد بازي‌ها را دانلود مي‌كنند. اما گويا پيام‌هاي متني (Text messages) هنوز هم پرطرفدارترند. اين پيام‌ها توانسته‌اند 33‌درصد كاربران آمريكايي را در دسته طرفداران هميشگي خودشان قرار بدهند.

با اين همه مصرف محتويات الكترونيكي موبايل‌ها در گوشي‌هاي 3G (نسل سوم) تقريبا سه برابر مصرف اين محصولات در گوشي‌هاي 2.5G است. تنها دو سال بعد از معرفي محصولات ويدئويي در گوشي‌هاي موبايل، دو ميليون مريكايي كه يك درصد بازار موبايل اين كشور را تشكيل مي‌‌دهند، در هر ماه 10 تا 15‌دلار براي استفاده از اين خدمات مي‌پرداختند. اين در حالي است كه اين ميزان در ميان كاربران گوشي‌هاي 3G خيلي بيشتر بوده است. همين موضوع باعث به‌وجود آمدن سرمايه‌گذاري‌هاي جديد روي توليد محتويات قوي‌تر مانند بازي‌هاي 3D و ويدئوهاي با كيفيت‌تر شده است.

در اروپا اما اوضاع متفاوت است. در كشورهاي اروپايي انگار قيمت‌ها تعيين‌كننده هستند. به گزارش مجله Mobile Entertainment، متوسط قيمت بازي‌هاي موبايل در اين كشورها از 30/4‌يورو به 49/3‌يورو در سال‌2005 رسيده است كه اين موضوع مي‌تواند توليد محتويا الكترونيكي موبايل‌ها را در شرايط نامناسبي قرار دهد.

گزارش‌هاي اين مجله نشان مي‌دهد در حال حاضر حجم بيشتر سرمايه‌گذاري در اين زمينه روي توليد بازي‌هاي موبايل متمركز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا