تکنولوژی

رشد 53‌ درصدي بازار بازي‌هاي موبايل

دنیای اقتصاد – حتي كودكانه‌ها هم رنگ تغيير خورده‌اند. ديگر بازي‌ها هم به صنعت بزرگي تبديل شده‌اند كه مثل بقيه‌ بخش‌هاي به روزترين صنعت دنيا با روند روبه‌ رشدي پيش‌ مي‌رود. همين چند روز قبل بود كه MSNBC.com گزارش داد فروش بازي‌هاي كامپيوتري در ماه آوريل بيشتر از 16‌‌درصد افزايش پيدا كرده است.

براساس اين گزارش، ميزان فروش بازي‌هاي كامپيوتري در ماه گذشته به 699‌ميليون دلار ريد در حالي كه اين رقم در ماه آوريل سال قبل 602‌ميليون دلار بوده است.

فروش لوازم جانبي اين بازي‌ها هم با رشد 19‌درصدي به 82‌ميليون دلار در ماه گذشته رسيد كه اين ميزان در سال قبل 69‌ميليون دلار بوده است.

اين در حالي است كه فروش سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي وابسته، هر دو به رشد 16‌‌درصدي در اين ماه رسيدند. در بخش نرم‌افزارها، ميزان فروش در ماه آوريل 395ميليون دلار بوده كه حجم بيشتر آن مربوط به فروش بازي ««Kingdom Hearts2» كنسول play station2 و بازي Tom Clancy,s Ghast Recon Advanced warfighter» كنسول xbox بوده است. اين ميزان اما در سال گذشته به 341‌ميليون دلار رسيد. توليد‌‌كنندگان قطعات سخت‌افزري هم توانستند ميزان فروش محصولات خود را كه در سال گذشته 192‌ميليون دلار بوده، در ماه قبل به 223‌ميليون دلار برسانند.

بازي‌هاي موبايل، پرطرفدارتر

با اين همه گويا بازي‌هاي قابل اجرا در گوشي‌هاي موبايل طرفداران بيشتري دارند. نتايج يك تحقيق در اين مورد نشان مي‌دهد بازار بازي‌هاي موبايل با رشد قابل توجهي در فصل اول سال‌2006 تا 53‌درصد رشد داشته است. آمار نشان مي‌دهند بيشتر از 2/8‌ميليون بازي در ماه مارس توسط كاربران تلفن همراه خريداري شده است كه اين ميزان در مقايسه با رقم 4/5‌ميليون بازي در ماه ژانويه، 53‌درصد افزايش پيدا كرده است. اين در حالي است كه بازي‌هاي غيرعمومي و خاص هم توانستند با جذب كاربران علاقمند سهم خودشان را از اين بازار به‌دست بياورند.

تعداد بازي‌هاي فروخته شده در اين بخش با 44‌درصد رشد از 5/3‌ميليون بازي در ماه ژانويه به 5‌ميليون بازي در ماه مارس رسيده است. در اين ميان اما شركت‌هاي GameloftI-play،EAMobile، Hands-on Mobile Namco، THQ Wireless، Glu Mobile، Oasys Mobile، Sony Pictures Mobile و Mobliss توانستند به عنوان ده توليدكننده برتر در صنعت بازي‌هاي موبايل، 75‌درصد درآمد سرانه اين بخش را در فصل اول به خودشان اختصاص بدهند.

«آگاروال» يكي از كارشناسان بازار بازي‌هاي موبايل در اين مورد مي‌گويد: در حقيقت بخش عمده درآمد اين شركت‌ها از فوش عناوين مختلف بازي‌ها در بازار است. دانلود كردن اين بازي ها به صورت رايگان و از طريق اينترنت تنها مي‌تواند به افزايش ميزان مقبوليت و شناخته شدن اين بازي‌ها توسط كاربران منجر شود.

تا جايي كه در فصل اول امسال نزديك به 12‌درصد از كل اين بازي‌ها به شكل رايگان دانلود شدند كه ميزان آن در توزيع‌كنندگان مختلف متفاوت بوده است. با تمام اينها گويا Tetris،Bejeweled ،Tetris Deluxe،
Jamdat Mohjong و MS.Pac-Man توانستند بيشترين كاربران علاقمند به بازي‌هاي موبايل را در فصل اول سال‌2006 جذب كنند تا عنوان پنج عنوان برتر بازي‌هاي اين فصل را به خودشان اختصاص بدهند.

اين عناوين توانستند به تتيب 2/5، 6/3، 6/2، 2/2 و 2‌درصد از سهم اين بازار را در اختيار بگيرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا