تکنولوژی

برنامه مايکروسافت براى رقابت با آى پاد

بی بی سی – بر اساس گزارش ها مايکروسافت قصد دارد دستگاه چند رسانه اى قابل حملى را عرضه کند تا با آى پاد اپل و پلى استيشن قابل حمل سونى (PSP) به رقابت بپردازد.

گفته مى شود اين دستگاه که اکنون با نام اوريگامى (Origami) شناخته مى شود به “صفحه نمايشگر لمس پذير” (Touch-Screen) مجهز است و دستورات را با فشردن صفحه اجرا مى کند. اين دستگاه همچنين از فن آورى بى سيم براى اتصال به اينترنت بهره مى جويد، حاوى يک پخش کننده موسيقى و ويديو است و با آن مى توان بازى کرد.

يک آگهى تبليغاتى براى نسخه اوليه اين محصول و يک سايت رسمى براى اين پروژه بصورت آن لاين در دسترس است.

مايکروسافت کار روى پروژه اوريگامى را تاييد کرده اما تاکيد کرده که هيچ تاريخى براى عرضه عمومى آن تعيين نشده است.

گمانه زنى ها در مورد اوريگامى زمانى افزايش يات که شرکت اپل، آى پادهاى تازه اى را با آخرين ابداعات به بازار عرضه کرد.

شرکت اپل بتازگى آى پاد هاى-فاى (iPod Hi-Fi) را ارائه کرده که دستگاه قابل حملى براى پخش موسيقى در سالن نشيمن خانه است.

اين شرکت همچنين نسخه تازه اى از رايانه هاى کوچک موسوم به مک مينى (Mac Mini) را عرضه کرده که مى توانند فايل هاى صوتى تصويرى را بصورت بى سيم از ديگر رايانه هاى موجود در يک شبکه داخلى دريافت و پخش کند.

بلندپروازى

بر اساس آگهى تبليغاتى اوريگامى که در يک سايت اينترنتى قرار داده شده، مايکروسافت به اين دستگاه تازه همچون يک ابزار همه کاره چند رسانه اى نگاه مى کند که در زندگى روزنه مردم کارايى هاى مختلفى خواهد داشت.

اين آگهى کاربران را در حال استفاده بى سيم از اين دستگاه براى گوش کردن موسيقى، وبگردى و ارسال عکس هايى که توسط تلفن همراه يا دوربين ديجيتال گرفته اند نشان مى دهد.

مايکروسافت مى گويد اين آگهى يکسال پيش تهيه شده و احتمالا از بسيارى جهات، خصوصا شکل و اندازه ربطى به دستگاه اوريگامى ندارد.

روشن نيست آيا اين دستگاه نام تجارى مايکروسافت را بر خود خواهد داشت يا تنها سيستم عامل آن توسط مايکروسافت ساخته مى شود.

مايکروسافت گفته که اوريگامى پروژه مشترکى با يک شريک تجارى ديگر است اما نام اين شرکت را اعلام نکرده است.

برخ از کسانى که فعاليت هاى مايکروسافت را زير نظر دارند به توافق مايکروسافت با ترانسمتا (Transmeta) يک شرکت سازنده پردازنده هاى کم مصرف براى تجهيزات قابل حمل اشاره کرده اند.

وبلاگرها نيز در مطالب خود پيرامون اين دستگاه، به سخنرانى سال ۲۰۰۵ بيل گيتس در کنفرانس مهندسى سخت افزارى ويندوز اشاره کرده اند. آقاى گيتس در اين سخنرانى از دستگاهى “فوق العاده قابل حمل” حرف مى زند که کمتر از ۸۰۰ دلار قيمت خواهد داشت و با يک بار پر کردن باترى، مى تواند تمام روز کار کند. بيل گيتس زمان عرضه اين محصول را سال ۲۰۰۷ اعلام کرده است.

رقابت

مايکروسافت که بيشتر بعنوان توليدکننده نم افزار شناخته مى شود قبلا نيز دستگاه هاى سخت افزارى نظير “رايانه هاى لوحه اى” (Tablet PC) و دستگاه هاى پخش رسانه هاى خانگى توليد کرده است.

با اين حال، مايکروسافت در بازار سودآور دستگاه هاى قابل حمل از اپل و سونى عقب مانده است.

اپل سال گذشته (۲۰۰۵) پخش ويديو را به آى پاد اضافه کرد و پيش بينى مى شود نسل جديد آى پادها با نمايشگرهاى عريض تر و “لمس پذير” در راهند.

پلى استيشن قابل حمل سونى (PSP) نيز با قابليت اينترنت بدون سيم و امکان بازى و پخش فايل هاى صوتى تصويرى سال ۲۰۰۵ به بازار آمده بود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا