تکنولوژی

غيبت شركت‌هاي آي‌تي در ليست 100 شركت برتر ايران

دنیای اقتصاد – به‌رغم رشد و توسعه فناوري اطلاعات طي چند سال اخير هنوز نامي از شركت‌هاي IT در ميان 100 شركت برتر معرفي شده از سوي سازمان مديريت صنعتي ديده نمي‌شود.

اين در حالي است كه مسوولان اين سازمان معتقدند در صورت توسعه فعاليت‌هاي نرم‌افزاري و افزايش ميزان فروش ساليانه، شركت‌هاي فعال در اين حوزه مي‌توانند در ليست صد شركت برتر قرار گيرند.

نصراله محمدحسين فلاح، مديرعامل سازمان مديريت صنعتي در گفت‌وگو با خبرنگار ما در اين خصوص گفت: در معرفي 100شركت برتر فروش ساليانه شركت‌ها معيار انتخاب است و شركت‌هايي كه داراي حداقل40ميليارد تومان فروش ساليانه باشند مي‌توانند در اين ليست قرار گيرند كه در حوزه IT تاكنون شركتي داراي چنين فروش ساليانه‌اي نبوده است اما در صورتي‌كه فعاليت‌هاي حوزه نرم‌افزاري توسعه پيدا كند صاحبان اين شركت‌ها مي‌توانند با داشتن شرايط لازم معرفي شوند.

وي در خصوص مديريت حوزه IT گفت: مديران شركت‌هاي IT نيازي ندارند تا حتما متخصص IT باشند چون مديريت بنگاه‌هايي كه حوزه فعاليت آنها است جنبه تجاري، مالي و مهندسي متفاوتي دارد چنانچه بسياري از مديران موفق ايراني در حوزه IT، داراي تخصص ديگري به جز IT هستند كه البته اين به معناي نداشتن آشنايي با تكنولوژي اطلاعات نيست.

وي در خصوص مديريت IT افزود: مديريت IT مقوله‌اي است كه كشور به آن بسيار نياز دارد.

وي تصريح كرد: بايد فعاليت بنگاه‌هاي ايراني به سرعت متكي به نظام‌هاي IT شود زيرا تاثير تكنولوژي مخابرات و اطلاعات به حدي مهم است كه در مهندسي مجدد همه بنگاه‌هاي تجاري و توليدي مي‌توانند ساختارهاي سازماني را دگرگون كنند كه انجام اين دگرگوني نيازمند نوعي مديريت جديد است كه به آن مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي مي‌گويند.

فلاح در ادامه گفت: مديريت ICT در سازمان‌ها امكان ارائه خدمات متكي به سيستم‌هاي IT را ايجاد مي‌كند كه ابتدا موجب دگرگوني فرآيندها و سپس موجب توسعه محصولات مبتني بر IT مي‌شود.

وي افزود: ما معتقديم همه بنگاه‌ها در همه سطوح تجارت و توليد نياز دارند براي كاهش هزينه‌هاي عملياتي، ارتقاي كيفيت و سرعت بخشيدن به نظام‌ها و سيستم‌هاي IT روي آورند كه اين موضوع از طرفي نيز بازار عظيمي را براي شركت‌هاي عرضه‌كننده خدمات تكنولوژي اطلاعات به وجود مي‌آورد.

وي با اشاره به اين كه در برخي از بنگاه‌ها از ابزار تكنولوژي‌ استفاده مطلوب نمي‌شود گفت: در برخي بنگاه‌ها نگاه مديران ارشد به تكنولوژي‌هاي جديد با ضعف شناخت همراه است كه اين مساله موجب عدم استفاده مطلوب از خدمات IT مي‌‌شود.

فلاح افزود: از سويي آشفتگي بازار عرضه خدمات IT، كوچك بودن شركت‌‌هاي عرضه‌كننده خدمات و تكراري بودن برخي از خدمات موجب عدم بهره‌گيري مناسب از IT است.

به گفته وي نامشخص بودن حقو‌ق‌هاي معنوي در حوزه IT و تحريم‌‌هايي كه وجود دارد همگي از دلايل پايين‌ بودن بهره‌گيري از اين تكنولوژي در كسب و كار كشور برشمرده مي‌شوند.

وي در پايان گفت: وجود نبوغ و استعدادهاي بسياري در اين حوزه تازگي و آمادگي بازار كار از فرصت‌هاي ذي‌قيمتي هستند كه پيش‌ روي بنگاه‌هاي ما است تا براي بهبود سيستم‌ها و كاهش قيمت‌‌ها از آن استفاده كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا