تکنولوژی

اينترنت در خدمت ‘پيوندهای اجتماعی’

بی بی سی – تحقيقات انجام شده نشان می دهد اينترنت نقش تعيين کننده ای در تصميم گيری ۶۰ ميليون آمريکايی ايفا می کند.

اينترنت به مردم کمک می کند تا در مورد انتخاب شغل بهتر تصميم بگيرند، در مورد بيماری ها اطلاعات بگيرند يا خانه پيدا کنند. بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده از سوی شرکت آمريکايی پيو که در زمينه “اينترنت و زندگی” فعاليت می کند، ۴۵ درصد آمريکايی ها برای يافتن کمک به اينترنت رجوع می کنند.

هدف از تحقيق انجام شده، يافتن پاسخی برای اين سوال بوده که آيا اينترنت و “ای ميل” موجب تحکيم روابط اجتماعی می شوند؟

به نظر می رسد پاسخ به اين سوال مثبت است، خصوصا هنگام بحران ها و زمانی که مردم از اينترنت برای گردهم آوردن يک نيروی اجتماعی از گروه هايی که با آنها در ارتباطند بهره می گيرند.

اجتماع تازه

در گذشته تصور می شد اينترنت و ای ميل ممکن است ميزان روابط واقعی انسان ها را تقليل دهد.

اما در اين گزارش که با عنوان “قدرت روابط اينترنتی” تهيه شده آمده است ای ميل به جای جايگزينی دوستی های عادی، آنها را تحکيم می بخشد.

جفری بواس يکی از نويسندگان گزارش می گويد: “هرچه گستره شبکه اجتماعی يک نفر بزرگتر و متنوع تر باشد ای ميل هايش مهمتر هستند”.

او می افزايد: “اغلب نمی توان با همه دوستان و آشنايان تماس تلفنی گرفت يا ملاقاتشان کرد، اما می توان به آسانی و با چند کليک برای همه شان يک ای ميل ارسال کرد”.

به نظر می رسد اين باور قدمی که “دوستانتان را در زمان سختی ها می شناسيد” در دنيای مجازی اينترنت نيز همچون دنيای واقعی، مصداق دارد.

جان هوريگان، يکی از مديران تحققاتی پروژه شرکت پيو می گويد: “اين روزها اگر به کمک نياز داريد، لزومی ندارد شيپور بزنيد، کافی است يک فهرست بلند بالا از ای ميل داشته باشيد”.

اينترنت وسيله ای برای دستيابی به منابع متنوع اطلاعاتی در اختيار آمريکايی ها گذاشته است.

به باور بری ولمن، جامعه شناس، اعتماد و دردسترس بودن اينترنت يک پديده تازه اجتماعی خلق کرده است.

آقای ولم که در تهيه اين گزارش مشارکت کرده، معتقد است در حالی که کاربران فن آوری های مدرن کمتر با گروه های محلی ارتباط برقرار می کنند، شبکه های فردی آنها مرزهای جغرافيايی را در می نوردد و گستره ای نامحدود را در بر می گيرد.

او می گويد: “اين مشخصه، تعريف تازه ای برای مفهوم ‘اجتماع’ خلق می کند. مردم بجای تکيه بر تنها يک گروه خاص برای پاسخگويی به نيازهای اجتماعی خود، اينک فعالانه بدنبال يافتن مجموعه متنوعی از افراد و منابع برای شرايط و موقعيت های گوناگون می گردند”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا