تکنولوژی

نقدی بر انتقاد دبیر شورای عالی انفورماتیک

نام نویسنده: علی شمیرانی

آی تی آنالایز -۰ “يكي از معضلاتي كه وجود دارد آن است كه اعتبارات پروژه‌هاي ‪ IT‬در ماه‌هاي آخر سال ابلاغ مي‌شود و دستگاه‌هاي دولتي براي هزينه آنها عجله كرده و با شروع پروژه‌هاي نه چندان موجه مشكل ايجاد مي‌كنند.”

“بدون اينكه يك طرح جامعي وجود داشته باشد بخشي از فعاليت‌هاي دستگاه‌ها در قالب يك پروژه شكل مي‌گيرد، گاهي تعريف پروژه ناقص و ابتدايي است و حتي از پيمانكار خواسته مي‌شود كه آن تعريف را بسط و توسعه دهد. به همين سبب گاهي با تعريف ناقص و ابتدايي پروژه آغاز شده كه منجر به شكست پروژه مي‌شود. “

این جملات گرانبار به نقل از جناب آقای دکتر سپهری راد دبیر شورای عالی انفورماتیک در همایش برون سپاری نقل شد.(منبع ایرنا)

برای آنکه بتوان به موضوع ورود راحت تری داشت و از طرفی وظایف شورای عالی انفورماتیک کشور را نیز به ایشان و دیگران یادآوری کرد لازم است تا وظایف این شورا مصوب 4/4/1359 را در ادامه بیاورم .( مطالعه دقیق و جزء به جزء آن نیز به همگان توصیه می شود.)

وظایف :

الف – بررسی و تعیین سیاست‍های لازم جهت سالم‌سازی مراكز و نظام‌های كامپیوتری كشور و جلوگیری از اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات كامپیوتری .

ب – بررسی مداوم به منظور تعیین نظام كلی انفورماتیك كشور .

ج – تعیین خط مشی و سیاست‍های كامپیوتری به منظور رفع مشكلات و تحول وضع موجود در جهت نیل به نظام مطلوب كامپیوتری كشور .

د – بررسی و تأیی طرح‍ها و فعالیت‍های انفورماتیك كشور .

ه – بررسی و شناخت سیاست‍های تأمین نیروی انسانی مورد نیاز امور انفورماتیك كشور با همكاری و مشاركت مؤسسات آموزشی ، كامپیوتری ، و سایر ارگان‍های ذیربط .

و – سیاست‌گذاری و هماهنگ‌سازی فعالیت‍های پژوهشی در جهت خودكفاسازی كشور در زمینه تأمین افزارگان و دستورگان‍های مورد نیاز با همكاری مؤسسات علمی و پژوهشی و صنعتی .

ز – هماهنگی و نظارت بر امور شركت‍ها و سازمان‍های كامپیوتری به ویژه در زمینه چگونگی تأمین قطعات یدكی و تعمیر و نگهداری تجهیزات كامپیوتری .

ح – انجام بررسی‌های لازم برای وحدت امور و انفورماتیك كشور .

تبصره 1 – رسیدگی به امور شركت‍های كامپیوتری خارجی و تطبیق وضع آنها با نیازها و مقتضیات انقلاب و جامعه بر طبق ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی ایران به عهده شورای عالی انفورماتیك كشور است .

تبصره 2 – تأمین اعتبار برای اجرای طرح‍ها و فعالیت‍های امور انفورماتیك كشور منوط به تأیید شورای عالی انفورماتیك می‌باشد .

تبصره 3 – تصمیمات شورای عالی انفورماتیك در مورد ایجاد و تعطیل یا انحلال مراكز و مؤسسات كامپیوتری دولتی و هرگونه نقل و انتقال یا خرید و فروش و اجاره و تعمیرات عمده در تجهیزات آنها ، لازم‌الاجرا خواهد بود .

و اما …

1- همانطور که ملاحظه می شود مورد “الف” شرح وظایف این شورا همان است که مصوبه اخیر دولت در جهت مدیریت بر هزینه های ICT بر آن تاکید کرده است.

2- موارد “ب”،” ج” و “د” نیز همان است که آقای دبیر نسبت به آن گلایه فرموده و مشکلات توسعه IT را بی کم و کاست متوجه دستگاه های اجرایی کشور دانسته اند.

3- و بالاخره آنکه تمامی موارد شرح وظایف این شورای با کمی جرح و تعدیل همان هایی است که در شرح وظایف شورای عالی اطلاع رسانی و سپس شورای عالی فناوری اطلاعات نیز آمده است.

واقعاً در عجب هستم که ایشان چگونه با این صراحت پشت تریبون ایستاده و مشکلات توسعه IT کشور را پس از سال ها اداره شورای عالی انفورماتیک به گردن این و آن می اندازند.
به راستی اگر این شورا وظایف خود را به درستی انجام می داد آیا مصوبه اخیر دولت برای مدیریت بر نحوه هزینه های ICT کشور شکل می گرفت؟

به راستی پس از گذشت بیش از 25 سال، اگر شورای عالی انفورماتیک به درستی به شرح وظایف مترقی خود عمل می کرد آیا امروز اصلاً چیزی به نام شورای عالی اطلاع رسانی و شورای عالی فناوری اطلاعات و … شکل می گرفت؟ یا آنکه با اندکی تغییرات قانونی این شورا راحت تر به وظایف خود عمل می کرد؟

فی الواقع در شرایط کنونی نفس وجودی شورای عالی انفورماتیک چیست؟ قبلاً نیز بارها در این مورد گفته شد که شورای عالی انفورماتیک از وظایف سازمانی ود سال هاست که فاصله گرفته و بیش از این نیازی به وجود این شورا دیده نمی شود. لیکن چرا و چگونه است که این شورا هنوز هم سرگرم کار خود است جای تامل و سوال دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا