تکنولوژی

فاواى ايرانى، گنگ خواب ديده !

نام نویسنده: اميراشكان تربيت‌جويى

آی تی ایران – فناورى اطلاعات و ارتباطات يا به عبارتى همان فاوا، در رديف صنايع دانش‌بر و دانش محور مى‌باشد كه هم‌گام با توسعه آن و به سبب ارزش افزوده خود، از اهميت روزافزونى در تمامى كشورها برخوردار شده است. حضور شركت‌هاى برتر جهان در حوزه اين صنعت ر اين سال‌ها، خود گواه بر جايگاه استراتژيك و مهم آن در اقتصاد امروز مى‌باشد.

بسيارى از كشور‌ها هم‌چون آمريكا، هند، ايرلند، مالزى، سنگاپور، و اخيراً روسيه و ديگر كشورها برنامه‌هاى معظمى براى رشد و ارتقاى اين صنعت و بهره‌گيرى از اين بازار بزرگ اتخاذ نموده‌اند. بطور مثال كشور هند هدف خود را صادرات نزديك به 60 ميليارد دلار نرم‌افزار در سال 2008 قرارداده است. اما ما تا كنون چه كرده‌ايم!؟ چه هدفى را ترسيم نموده‌ايم؟ در زمانى كه مصر، تركيه، اكراين، رومانى، بلغارستان و ديگركشورهايى از اين دست، درحال هم‌افزايى و تجميع پتانسيل‌هاى خود در اين خصوص مى‌باشند، تا سهم بيشترى را در اين بازار به خود جلب نمايند، ما چه كرده‌ايم؟

تا چند سال گذشته، يكى از دغدغه‌هايى را كه اهالى بخش خصوص اين صنعت بدان نقد داشتند، ‌فقدان يك متولى فاوا در بخش دولت بود. حال كه شوراى عالى فناورى اطلاعات، پس از چند سال به كسب اين عنوان نائل گشته و مى‌خواهد از موازى كارى‌ها جلوگيرى و نسبت به تمركز فعاليت‌ها اقدام نمايد، چشمانمان به جمال عارضه موازى كارى و تكثرى در بخش خصوصى منور شد. تشكيل مجمع فناورى اطلاعات كشور تنها با انگيزه تقابل با سازمان نظام صنفى نه تنها دردى را از اين صنعت دعوا نخواهد كرد. بل به تقسيم شدن نيروهاى فعال بخش خصوصى در اين صنعت همچون كاتاليزورى عمل مى‌كند.

در آنطرف نيز اوضاع تقريباً به همين شكل است، سازمان نطام صنفى در عوض تلاش براى رشد و تعالى اين صنف، به دنبال آمارگيرى از دارايى‌هاى اشخاص در اتاق بازرگانى است. حال با روشن شدن ثروت اين دوستان چه دردى از جامعه و شركت‌هاى نيمه جان اين صنعت درمان مى كند معلوم نيست! تصورى كه تا چندى پيش بر دوستان انجمن انفورماتيك سابق در ميان صنف بود، دورى از سياست زدگى وسياست بازى بود. اما در طى 6 ماه گذشته در نظام صنفى اين تصور و برداشت به شدت كمرنگ شده است.

شايد سازمان نظام صنفى بهتر است فعاليت‌هاى خود را متمركز بازار سازى، تسهيل در اخذ و فرايند قراردادها و . . . نمايد تا حداقل شركت‌هاى خصوصى اين صنعت نگران پرداخت هزينه‌هاى جارى خود در انتهاى هر ماه نباشند. بايد متذكر شد كه بسيارى از فعالان بخش خصوصى فاوا،‌چه در ميان حاميان سازمان نظام صنفى و چه در پيروان مجمع تشكل‌هاى فناورى اطلاعات، ضمن احترام به هردو و سپاس فراوان از تلاش‌هاى انجام شده، از اين همه نيرو كه بيهوده صرف تقابل با يكديگر مى‌شود گله‌مند هستند. آنان خواستار برقرارى آرامش و توجه بيشتر به مسائل و مشكلات بخش خصوصى فاوا و تحكيم آن در اقتصاد كشورند.

اما متاسفانه حركتى كه آغاز شده زمان بسيارى را به خود اختصاص خواهد داد و اغتشاشات بيشترى ا به دنبال خواهد داشت. كه دود آن تنها و فقط تنها چشم صنعت فاوا را خواهد آزرد.
به قول دوستى عزيز،‌ اگر قرار باشد نظام صنفى و تشكل‌هاى ديگر هم‌چنان رجز بخوانند، راه ندهند، سياسى‌كارى كنند و رقيب بطلبند بايد فاتحه‌اى طويل بر نعش اين صنعت قرائت كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا