تکنولوژی

۵۱ محموله تجهیزات آی تی از نظر مطابقت با استاندارد مردود اعلام شد

ایرنا – مدير عامل مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك اعلام كرد: با آزمايش‌هايي كه از ابتداي سال انجام شده، ‪ ۵۱‬محموله تجهيزات ‪ IT(‬فناوري اطلاعات) از نظر مطابقت با استاندارد مردود اعلام شده اند.

“عليرضا خمسه” روز سه‌شنبه در نشستي خبري افزود: استانداردهاي ايمني در سراسر جهان به خصوص در زمينه دستگاه‌هاي برقي و الكترونيكي از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده، چنانچه در اروپا نيز داشتن گواهي استاندارد ‪CE‬ براي اين نوع دستگاه‌ها الزامي است.

وي اظهار داشت: در كشورهايي كه استاندارد كالاها و خدمات را زودتر شروع كرده‌اند مشاهده مي‌شود كه نسبت به ديگر كشورها، در زمان وقوع حوادث مشابه، متحمل خسارات جاني و مالي كمتري مي‌شوند.

به گفته وي، سامانه‌هاي مختلف اجتماعي- اقتصادي كشورها چنين تنظيم شده كه نه تنها در مبادي ورودي و گمركها بلكه حتي توليدكنندگان در پي اطلاع و كسب گزارش‌ها مبني بر وجود نقص‌هاي خطرآفرين در محصولات توزيع شده، مبادرت به اطلاع رساني همگاني كرده و حتي گاهي اقدام به جمع‌آوري محصول از بازار مي كنند.

وي تصريح كرد: بديهي است اين فرايند هزينه‌هاي سنگيني را بر توليد كننده وارد مي‌كند اما جامعه تحمل اين هزينه را نسبت به هزينه نيروهاي انساني خود توجيه پذير مي‌داند.

خمسه تاكيد كرد: در كشور ما سالهاست كه اين رويكرد شروع شده است و استاندارد كردن كالاها از نظر تدوين ضوابط و يا اعمال آنها بتدريج شروع شده و هم اكنون محصولات متعددي را در بر مي‌گيرد.

وي ادامه داد: اجباري كردن اساندارد كالاها روز به روز كالاهاي بيشتري را شامل مي‌شود كه از آن جمله افزودن انواع چاپگر، اسكنر، رايانه همراه و سرور به دليل عموميت يافتن كاربرد آنها مصوبه هيات وزيران از ابتداي سال ‪ ۸۴‬در زمينه محصولات ‪ IT‬است.

خمسه گفت: چنانچه محصولات وارداتي قبلا توسط توليدكنندگان اصلي موفق به اخذ گواهينامه انطباق با استانداردهاي بين‌المللي شده باشد، ارايه اينگونه مدارك در مبادي ورودي مي‌تواند به تسريع در ترخيص كالاها كمك كند.

وي برخي از دستاوردهاي اجراي مصوبه هيات وزيران را شامل بهبود اساسي در واردات صفحه نمايش‌ها از نظر ايمني و محدود بودن تشعشعات خطرناك آها و جلوگيري از واردات صفحه نمايش‌هاي خطرناك عنوان كرد.

به گفته وي، واردات انواع چاپگر، رايانه همراه، اسكنر و غيره و جلوگيري از واردات كالاهاي خطرناك و استاندارد از جمله اين موارد است.

در پايان جلسه و پس از پرسش و پاسخ خبرنگاران از سايت آزمايشگاه مركز بازديد كرده و از نزديك نحوه انجام آزمون‌ها را مشاهده كردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا