تکنولوژی

مرگ حاكم امارات بازار كامپيوتر ايران را راكد كرد

دنیای اقتصاد – امروزه در كشورهايي كه در شاهراه تجاري- مالي جهان حضور دارند و به نوعي مركز تبادلات كالاهاي تجاري جهان محسوب مي‌شوند، اتفاقات خاص ضمن اثر گذاشتن بر فضاي داخلي، كشورهاي ديگر را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد كه اين تاثيرات بيشتر در جنبه‌هاي اقتصادي و مالي مشهود است.

از جمله مرگ آل مكتوم حاكم امارات، در هفته گذشته علاوه بر تاثيرگذاري در بازار امارات، بر بازار كامپيوتر ايران نيز تاثير گذاشت.

برپايي يك هفته عزاي عمومي براي درگذشت حاكم امارات و به دنبال آن تعطيلات چهار روزه عيد قربان، عملا يازده روز مهم‌ترين بازار فناوري اطلاعات در منطقه را كاملا تعطيل مي‌كند كه به همين دليل هيچ‌گونه خريد و واردات قطعات كامپيوتر از اين كشور صورت نمي‌گيرد.

مرگ حاكم امارت باعث شد تا اقلامي چون CPU، RAM، هاردديسك، سي‌دي رايتر و سي‌دي‌رام با قيمت بالاتري در بازار ايران عرضه شوند. همچنين اين اتفاق باعث شده كه اجناس و كالاهاي شركت‌هاي بزرگ توليد يا مونتاژ كننده نيز همچنان در امارات باقيمانده و اجازه خروج دريافت نكنند.

در كشورهاي ديگر، تعطيلات سال نو ميلادي ديروز (دوشنبه) به پايان رسيد ولي زماني كه اجناس توليدي اين كشورها وارد دبي شود تا از طريق آن به كشورهاي ديگر صادر شود با تعطيلات امارات و دبي مواجه مي‌شود كه اين امر باعث مي‌شود كه اين اجناس در آن كشورها ذخيره شده و بعد از تعطيلات وارد بازار شوند.

آقازاده مدير شركت HST مي‌گويد: در بازار كامپيوتر در هفته گذشته با كمبود اجناس و كالاهاي كامپيوتري مواجه بوديم. اقلامي همچون CPU با افزايش قيمت 5 تا 10هزار تومان، RAM يك تا 2هزار تومان و گاهي در RAMهاي سرور (حرفه‌اي) با افزايش 5هزار توماني عرضه شدند. در ساير قطعات نيز اجناس از يك هزار تومان به بالا با افزايش قيمت مواجه بود.

لپ‌تاپ‌‌هاي با كيفيت بالا از راه مي‌رسند

پيش‌بيني مي‌شود در سه ماه نخست سال 2006 بازار لپ‌تاپ‌ها دچار تغيير و تحولي خاص شود.

يك كارشناس بازار خبر داد شركت IBM يكي از توليدكنندگان لپ‌تاپ در جهان اقدام به توليد لپ‌تاپ‌هايي با كيفيت بالا و بهتر نسبت به لپ‌تاپ‌هي موجود خواهد كرد.

اين شركت در اقدامي مشاركتي و رقابتي با شركت Lenovo چيني به ساخت اين لپ‌تاپ‌ها روي آورده است. اين حركت بازار كامپيوتر ايران را نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و به نظر مي‌رسد طي ماه‌هاي آينده لپ‌تاپ‌ها با فروش خوبي مواجه شوند.

ميرابراهيمي همچنين در مورد اثرگذاري مرگ شيخ امارات بر بازار كامپيوتر معتقد است: به نظر مي‌رسد كالاهاي پرمصرفي همچون RAM و CPU با افزايش قيمت مواجه شوند ولي در كالاهاي ديگر تغيير چنداني صورت نمي‌‌گيرد.

راهنماي خريد كارت گرافيك

به خريداران اين محصول كامپيوتري پيشنهاد مي‌شود كه از كارت گرافيك ساخت شركت Nvidia از مدل GeFoRce، SX5200 به بالا خريداري كنند زيرا اين كارت گرافيك و سيستم پنتيوم 4 كارايي بيشتري دارد و در بازي‌هاي رايانه‌اي نيز از قدرت عمل بالاتري برخوردار است.

كاربران مي‌توانند كارت گرافيك شركت ATi را نيز خريداري ‌كنند كه با گارانتي شركت بردپرداز و با كيفيت بهتر و اورجينال در بازار موجود است.

فرض كنيد مادربرد كامپيوتر يك كاربر ساخت شركت جت‌وي است ترجيحا كارت گرافيك آن نيز بايد جت‌‌وي باشد كه اين هماهنگي بين مادربرد و كارت گرافيك بسيار مهم است و اگر اين هماهنگي موجود نباشد، باعث هنگ كردن مداوم كامپيوتر مي‌شود. ولي اگر كاربري مادربرد كامپيوتر خود را سا‌ها قبل خريداري كرده و در حال حاضر اقدام به خريد يا تعويض كارت گرافيك ‌‌كند و دسترسي به كارت گرافيك كارخانه سازنده مادربرد وجود نداشته باشد، مي‌تواند از كارت گرافيك شركت Nvidia از مدل XFX استفاده كند كه به‌صورت اصل و با گارانتي شركت سازگار ارقام معتبرتر است.

براساس آزمايشي كه روي مادربردهاي موجود صورت گرفته، همه اين مادربردها با كيفيت خوبي ارائه شده‌اند. از جمله ويژگي‌هاي يك كارت گرافيك خوب اين است كه روي همه مدل‌هاي مادربردها جواب دهد زيرا كارت گرافيك به قدري مهم است كه به طور مثال اگر مادربرد IV باشد و كارت گرافيك جت‌‌وي، باعث ريست شدن كامپيوتر مي‌شود. همانطور هم كه ذكر شد هماهنگ بودن براي كارت گرافيك و مادربرد از جمله ويژگي‌هاي با اهميت براي كامپيوتر است.

به افراد حرفه‌اي نيز پيشنهاد مي‌شود كه براي خريد كارت گرافيك با متخصصان وارد كنندگان و فروشندگان اقلام كامپيوتري مشورت كنند و سپس اقدام به خريد آن كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا