تکنولوژی

فایروال بزرگ چین سدی در برابر کاربران اینترنت در این کشور

آی تی ایران – چين طى دهه گذشته موفقيت هاى بسيارى را در زمينه تکنولوژى اطلاعات و ارتباطات به دست آورده و رتبه آن هم اکنون حتى از بسيارى از کشورهاى غربى نيز بالاتر است اما هنوز يک موضوع مهم در اين کشور باقى مانده و آن موضوع سانسور اينترنت است.
.
يک خبرنگار بى بى سى که دسترسى به اين سايت را از داخل چين ناممکن ديده اين موضوع را دنبال کرده و پاسخى را که مسئولان چينى به وى داده اند اين بوده اين يک مشکل فنى است.

با اين حال به گفته او اين مشکل فنى هم اکنون گريبان تعداد زيادى از سايت هاى اطلاع رسانى را گرفته به طورى که حتى دايره المعارف ويکى پديا نيز از چين قابل دسترسى نيست.
يکى از مسئولان چينى نيز در اين مورد مى گويد: برخى از اين سايت هاى مسدود شده داراى محتواى پورنوگرافيک و يا فراهم کننده قماربازى بودند. وى در عين حال تاييد مى کند که برخى از اين سايت ها ممکن است اطلاع رسان هم باشند اما به عقيده وى آنهايى که دروغ و اطلاعات غلط را منتشر کنند مورد فيلترينگ قرار مى گيرند.

اين مسئول دولتى چين اضافه ميکند: با داشتن 56 نژاد و قوم مختلف در اين کشور ما نمى توانيم ريسک کنيم و اجازه انتشار تهمت و افتراهايى را به اين دسته از سايت ها بدهيم.
.
چين با چنين ديدگاه هايى هم اکنون بخش عمده سايت هاى اطلاع رسانى و حتى در بسيارى از مواقع ايميل هاى شخصى افراد را نيز کنترل مى کند.

هم اکنون چين بيش از 30 هزار پليس اينترنتى را با کمک تجهيزات الکترونيکى براى کنترل و مانيتورکردن وب سايت ها و ايميل هاى کاربران آموزش داده است.

از نظر تکنيکى چين بر تمامى هفت دروازه ورودى اطلاعاتى ک اين کشور را به اينترنت متصل مى کند کنترل دائم دارد.
چين همچنين براى فيلترينگ از تکنيک مسدود سازى به وسيله کلمات و واژه ها بهره مى گيرد و نکته جالب اين است که بسيارى از اين سيستم ها توسط شرکت هاى غربى توليد و توسعه داده شده اند.

هم اکنون در اين کشور 110 هزار کافه اينترنتى وجود دارد که قريب به اتفاق آنها توسط دولت به شدت کنترل مى شوند.

به گفته يکى از مقامات عفو بين الملل هم اکنون 64 فعال اينترنتى در اين کشور به دليل فعاليت در اين عرصه و ارايه نظرات آزادانه خودو حتى به دليل نوشته هاى داخل ايميل زندانى هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا