تکنولوژی

بيل گيتس: ماه عسل گوگل هم می گذرد

بی بی سی – بيل گيتس، بنيانگذار مايکروسافت، تهديد جستجوگر اينترنتی گوگل برای شرکتش را کم اهميت جلوه داد.

آقای گيتس اعلام کرد که رشد خيره کننده گوگل و رقبتش با مايکروسافت به موضوعی ثابت برای رسانه ها تبديل شده است.

رييس بزرگترين سازنده نرم افزار در دنيا اعلام کرد: “مردم تمايل دارند بيش از حد روی يکی از رقبای ما تمرکز کنند. ما هميشه شاهد اين مساله بوده ايم.”

مصاحبه بی بی سی با آقای گيتس را ببينيد (انگليسی)

آقای گيتس اين سخنان را پيش از نطقی مهم در نمايشگاه لوازم الکترونيکی در لاس وگاس بيان می کرد. وی خاطر نشان کرد که آی بی ام، غول سابق دنيای رايانه، قبلا تهديدی بزرگتر برای مايکروسافت بوده است.

آقای گيتس که حرفه اش را با ساخت سيستم عامل برای آی بی ام آغاز کرده بود، گفت: “آی بی ام همواره بزرگترين رقيب ما بوده است. رسانه ها دوست ندارند درباره آی بی ام بنويسند. بزرگترين شرکت صنعت رايانه از هر حيث آی بی ام است. آنها چهار برابر من پرسنل دارند و درآمدشان بيشتر از من است.”

گوگل از ژانويه ۲۰۰۴ با عرضه سرويس ايميل “جی ميل” به کسب و کار تک محصولی اش که فقط جستجو در اينترنت بود، تنوع بخشيد و امروز به برکت ايجاد سبدی متنوع از خدمات و محصولات به بزرگترين شرکت رسانه ای دنيا تبديل شده است.

گوگل در اوت ۲۰۰۴ سهامش را به قيمت ۸۰ دلار عرضه کرد ولی در روز پنجم ژانويه ۲۰۰۶ اين رقم به ۴۴۸ دلار رسيد که بالاترين رقم در اين ۱۸ ماه است. در همين مدت ارزش سهام مايکروسافت راکد بوده است.

سال گذشته کشمکش حقوقی گوگل و مايکروسافت بر سر يک مهندس چينی علاقه رسانه ها به رقابت اين دو شرکت بزرگ را تقويت کرد. گوگل همچنين در اواخر سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که يک ميليارد دلار از سهام شرکت آمريکن آنلاين AOL را می خرد که عملا به شايعات مربوط به قرارداد احتمالی بين مايکروسافت و آمريکن آنلاين پايان داد.

تحليلگران عقيده دارند که گوگل با اين معامله می خواهد وارد بازار آگهی های ويدئويی شود. عمده درآمد اين جستجوگر از محل آگهی های اينترنتی است.

با اين حال، آقای گيتس پيش بينی کرد که علاقه رسانه ها به گوگل با گذشت زمان کاهش خواهد يافت. وی افزود: “گوگل دوره ماه عسل را می گذراند و هرچيزی که اعلام می کند، هياهوی رسانه ای براه می اندازد. مسلما آنها خدماتشان را به جستجوی اينترنت محدود نخواهند کرد، ولی فکر نمی کنم توقعات با واقعيت منطبق شود.”

بنيانگذار مشترک و معمار اصلی مايکروسافت در جريان نمايشگاه لوازم الکترونيکی کوشيد مخاطبان شيفته خود را درباره آينده ای ديجيتالی به وجد آورد. وی همچنين جزييات تازه ای درباره ويندوز جديد شرکتش با عنوان ويستا بيان کرد. اين سيستم عامل قرار است در نيمه دوم امسال به فروش برسد.

آقای گيتس در ادامه درباره قرارداد شرکتش با تلويزيون ام تی وی برای راه اندازی يک فروشگاه اينترنتی موسيقی به نام Urge توضيح داد که دو ميليون آهنگ خواهد داشت.

اين سرويس در نرم افزار جديد Windows Media Player گنجانده خواهد شد. آقای گيتس گفت: “سال ۲۰۰۶ سال بزرگی برای شيوه ديجيتالی زندگی خواهد بود.”

تا رسيدن ويندوز جديد، مصرف کنندگان مايکروسافت می توانند با دستگاه بازی ايکس باکس ۳۶۰ سرگرم شوند. ظاهرا استقبال از اين محصول که قصد رقابت با پلی استيشن سونی را دارد، آنقدر خوب بوده که مايکروسافت با شريک تازه ای برای ساخت اين دستگاه قرارداد بسته است.

ماه گذشته مايکروسافت با خشم گيم بازان مشتاقی مواجه شد که از کمبود اين دستگاه در ايام خريد پيش از سال نو گلايه داشتند. فروش اين دستگاه در آمريکا در ماه نوامبر و در اروپا و ژاپن در دسامبر آغاز شد.

قرار است شرکت سلستيکا دست به دست شرکتهای فلکسترانيکس و ويسترون بدهد تا بتواند تقاضای فزاينده برای ايکس باکس را تامين کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا