تکنولوژی

وال استريت وارد قمار اينترنتي مي‌شود

دنیای اقتصاد – كازينوهاي اينترنتي در آمريكا از نظر دولت فدرال غيرقانوني است، اما در بازار تجارت براي بسياري از شركت‌هاي بزرگ وال‌استريت، سرمايه‌گذاري بسيار مطمئني به‌نظر مي‌رسد.

شركت‌هاي سرمايه‌گذاري مانند گلدمن ساكس، مريل لينچ و فيدليتي اكنون صدها ميليون دلار سهام در كازينوهاي آن لايني دارند كه آشكارا و به طو علني در بازار سهام لندن و مكان‌هايي چون كاستاريكا و جبل‌الطارق خريد و فروش مي‌شود.

مشاركت رو به رشد سرمايه‌گذاران آمريكايي در اين تجارت، شكاف ميان قوانين فدرال درباره قمار آن لاين با واقعيت‌هاي پشت پرده اين تجارت پر رونق را نشان مي‌دهد. اين واقعيت همچنين نشان مي‌دهد كه در عصري كه تجارت الكترونيك و اقتصاد جهاني، شركاي اقتصادي پرشتابي را در آن سوي مرزها ايجاد مي‌كند، نظارت بر فعاليت‌هاي شبكه‌اي فرامرزي كار دشواري است.

عكس: كوربيس‌

كارشناسان حقوقي در اين مورد اختلاف نظر دارند كه آيا سرمايه‌گذاران آمريكايي و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري اين كشور كه از كازينوهاي خارج از كشور حمايت مالي مي‌كنند از نظر قضايي قابل پيگرد هستند يا نه. بدون شك سرمايه‌گذاري در شركت‌هاي خارجي كه ممكن است فعاليت غيرقانوني هم داشته باشند، براي آمريكايي‌ها كار چندان غير‌معمولي نيست.

اما تفاوت اينگونه فعاليت‌ها با قمار اينترنتي در اين است كه فعاليت دوم در خاك آمريكا اتفاق مي‌افتد، يعني شركت‌هاي آمريكايي با استفاده از كامپيوترهاي خودشان وارد تجارت قمار مي‌شوند.

وزارت دادگستري آمريكا به‌صراحت اعلام كرده كه اين كار نقض قوانين آمريكا است.

اما تحليلگران قمار اينترنتي و مديران شركت‌ها مي‌گويند، اين سرمايه‌گذاري نشان مي‌دهد كه سياست‌هاي فدرال تا چه حد ناديده گرفته مي‌شود.

ميليون‌ها آمريكايي از اينترنت براي بازي‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌كنند. كازينوهاي آن‌لاين در مجلات و تلويزيون‌هاي كابلي و همچنين در تابلوهاي تبليغاتي خيابان‌ها تبليغ مي‌كنند. به نظر مي‌رسد دولت فدرال مخالفت و مقاومت در برابر اين‌ گونه فعاليت‌ها را متوقف كرده‌است. سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بزرگ وال استريت در اين تجارت هم مشهود‌ترين نشانه پايان اين سختگيري است.

سودي كه از اين تجارت عايد شركت‌ها مي‌شود بسيار بيشتر از خطرات احتمالي آن است.

شركت فيدليتي در كازينوهاي آن‌لاين 363ميلون دلار سهام دارد كه اين رقم 1/14درصد از كل سهام فعلي اين شركت است. شركت مريل لينچ، 164ميليون سهم و گلدمن ساكس 137ميليون سهم دارد.

گلدمن ساكس و مورگان استنلي در يك كازينوي آن‌لاين ورزشي در انگليس سهام قابل‌توجهي دارند. مورگان استنلي با سهامي به ارزش 6/25ميليون دلار از بزرگترين سهامداران اين كازينوست. البته مديران اين شركت مي‌گويند اين سهم از جانب يكي از سرمايه‌داران بزرگ شركت خريداري شده كه نامش فاش نمي‌شود.

بعضي كارشناسان حقوقي در بخش قوانين مربوط به قمار، خود شركت‌هايي براي مشاوره به سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در حوزه سرمايه‌گذاري در كازينوهاي آن‌لاين در اروپا و آمريكا تاسيس كرده‌اند. اين مشاوران درباره تهديدات و خطرات حقوقي اين‌گونه فعاليت‌ها هم راهنمايي ارائه مي‌دهند.

رقم كل تجارت قمار اينترنتي در سال جاري ميلادي به 12ميليارد دلار رسيد كه اين رقم نسبت به 3/8ميليارد دلار سال 2004 رشد قابل توجهي دارد.

تا وقتي اين تجارت براي شركت‌ها و سرمايه‌گذاران حقيقي سودآور است، كسي در آمريكا توجه چنداني به قوانين فدرال نخواهد داشت.

منبع : نيويورك تايمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا