تکنولوژی

كريسمس سرد در بازار كامپيوتر

نام نویسنده: زهره ديداري

دنیای اقتصاد – اين روزها فروشندگان بازار كامپيوتر از حال و هواي حاكم بر فضاي بازار رضايت چنداني ندارند. در هفته گذشته اوضاع بازار مناسب نبود و فضاي بازار با ركود و كسادي همراه بود. از جمله دلايل آن مي‌توان به تعطيلي بازار هنگ‌كنگ اشاره كرد.

به گفته آقازاده مديرعامل HST، اين تعطيلي كه به مدت 8روز طول مي‌كشد بر بازار كامپيوتر ايران و دبي اثر مي‌گذارد.

وي از جمله اثرات آن را افزايش قيمت برخي اجناس كامپيوتري مي‌داند. وي مي‌افزايد: اين افزايش قيمت در اوايل هفته آينده چندان چشمگير نيست اما از اواسط هفته اين اثرگذاري و افزايش قيمت محسوس‌تر است و بازار را از حالت سكون خارج كرده و به روال عادي باز مي‌گرداند.

از طرف ديگر، يك كارشناس بازار معتقد است كه تعطيلي بازار هنگ‌كنگ اثر چنداني بر بازار كامپيوتر ايران نمي‌گذارد.

ميرابراهيمي ضمن اشاره به مطلب فوق مي‌افزايد: در كشورهايي مانند چين و تايوان بازار خصوصا بازار كامپيوتر تعطيل‌بردار نيست و تنها تعطيلي مربوط به عيد چيني‌هاست كه آن هم بر روي بازار كامپيوتر ايران چندان اثرگذار نيست.

در اين كشورها، با توجه به پايان سال ميلادي، شركت‌هاي كامپيوتري انبار كالاهايشان را تخليه مي‌كنند و به عمده‌فروشي‌ مي‌پردازند. در نتيجه قيمت اين كالاها كاهش مي‌يابد با اين حال اين كاهش قيمت بر روي بازار ايران اثر چنداني نمي‌‌گذارد.

در ساير قطعات كامپيوتري نيز تغيير چنداني صورت نگرفته است. شرايطي همچون كاهش نقدينگي، نزديك شدن به فصل امتحانات دانشجويان و دانش‌آموزان و شروع تعطيلات سال نو ميلادي همچنان بر فضاي بازار كامپيوتر حاكم است.

خريد 84درصد شركت مكستور توسط سي‌گيت‌

شركت توليدكننده‌هاي هارد ديسك‌هاي سي‌گيت با قيمت 9/1ميليارد دلار شركت رقيب خود يعني مكستور را خريداري كرده و به اين ترتيب به بزرگترين توليد كننده هاردديسك در جهان تبديل شد.

همچنين مسوولان سي‌گيت اعلام كردند: خريداري 84درصد سهام شركت بزرگ مكستور، بخش اعظم بازار هاردديسك رايانه‌هاي شخصي جهان را در اختيار اين شركت قرار داده و هزينه توليد محصولات جديد را كاهش داده و امكان توليد محصولات متنوع را براي اين شركت فراهم خواهد كرد.

تا پيش از تصاحب مكستور توسط سي‌گيت، اين شركت با در اختيار داشتن 30درصد از سهم بازار هاردديسك جهان در اين زمينه رتبه نخست را از آن خود كرده بود. شركت وسترن ديجيتال با 18درصد در مكان دوم قرار دارد و پس از آن نيز شركت‌هاي هيتاچي با 5/15درصد و مكستور با 13درصد در مكان‌هاي سوم و چهارم قرار داشته‌اند.

راهنماي خريد مادربرد

در هفته گذشته به نكته‌هايي براي خريد كيس اشاره شد. اين هفته راهنماي خريد يك مادربرد كه از جمله اجزاي مهم تشكيل دهنده يك كيس است ارائه مي‌شود.

از مادربردهاي موجود در بازار مادربردهاي شركت اينتل داراي گارانتي مناسب است. خريداران كلا بايستي اين امر را مدنظر قرار دهند كه مادربرد داراي مارك‌هاي مشهور و پرفروش را بخرند كه اكثرuser ها از آنها استفاده مي‌كنند.

از ويژگي‌هاي يك مادربرد خوب، ساپورت كردن هارد sata، IDE و2 RAMDDR است.

هرچه يك مادر برد Slot و PCI بيشتر، كارت صداي قوي‌تر و تعداد پورت‌هاي USB بيشتر داشته باشد مناسب‌تر است.

پيشنهاد مي‌شود كهuser هاي مادربردهاي جديد با سوكت 775 را بخرند.

خريداران بايستي از مادربردي با 915 chip g و ترجيحا 945 chip g به بالا را بخرند. از جمله مزاياي آن مي‌توان به اين امر اشاره داشت كه داراي كارت صداي قوي است، Dualcore را ساپورت مي‌‌كند و ازRAM هاي2 DDR با Bus بالا حمايت مي‌كند.

بهuser هاي حرفه‌اي پيشنهاد مي‌شود كه مادربردي را بخرند كه داراي 0 Raid ، 5، 10 است.

از اين مادربرد بيشتر جهت مادربرد سرور استفاده مي‌شود. خريداران بايستي مادربرد چند رسانه‌اي بخرند زيرا مي‌توانند در آن واحد با چند دستگاه ارتباط برقرار كنند.

پيشنهاد آخر هم اين است كه مي‌توانيد مارك‌هايي همانند مادربرد اينتل با گارانتي HST و MST، مادربرد گيگابايت با گارانتي آواژنگ، مادربرد ASUS با گارانتي الماس، مادربرد جت‌وي با گارانتي سيماوا و مادربرد ازراك با گارانتي صبا راهبر را بخريد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا