تکنولوژی

مهم‌ترين صادركنندگان و واردكنندگان محصولات ICT در جهان‌ :رقباى نزديك از خاور دور

نام نویسنده: شهرام شريف

دنیای اقتصاد – از سال 1996 تا‌كنون صادرات محصولات ICT دو برابر شده و بالغ بر 100‌درصد رشد داشته است اين در حالى است كه ميزان كل صادرات در جهان در اين مدت تنها 60‌درصد رشد نشان مى دهد.

به گزارش اقتصاد اطلاعات سال 2005 سازمان ملل متحد در سال 2003 ميزان صادرات محصولات ICT متجاوز از 1/1‌تريليارد دلار بود كه 15‌درصد از كل صادرات كالاهاى تجارى در جهان را شامل مى‌شد. با اين حال موضوع صادرات محصولات ICT بسيار متمركز است به طورى كه ده كشور اول صادر كننده اين نوع محصولات 72‌درصد از صادرات ICT را در اختيار دارند نكته جالب اين جاست كه ده كشور بزرگ وارد‌كننده محصولات ICT نيز 62‌درصد از واردات جهانى را به خود اختصاص داده‌اند كه بخش عمده آنها را همان صادركنندگان تشكيل مى‌دهند.

بر اساس اين گزارش بخش عمده رشد صادرات محصولات ICT مديون كشورهاى در ال توسعه است كه طى سال‌هاى 2002 تا 2003 بالغ بر 25‌درصد رشد صادرات داشته اند. البته كشورهاى توسعه يافته نيز با 7/50‌درصد سهم جهانى صادرات ICT نيمى از صادرات اين محصولات را همچنان در اختيار دارند.

اين گزارش تاكيد مى‌كند كه آفريقا و آسيا (جنوب شرقى) رشد خيره كننده‌اى در زمينه صادرات ICT داشته‌اند.

بر اساس اين گزارش هم‌اكنون ايالات متحده مقام نخست صادرات محصولات ICT در جهان را داراست. اين كشور در سال 2003 بالغ بر 136‌ميليارد دلار صادرات ICT داشته كه با رشد 3‌درصدى نسبت به سال قبل از آن در حدود 12‌درصد از بازار جهانى صادرات اين محصول را به خود اختصاص داده است.

چين با 123‌ميليارد دلا‌ر و 11‌درصد از سهم جهانى صادرات ICT در فاصله نزديكى به آمريكا قرار دارد و رشد 55‌درصدى آن نسبت به سال 2002 نشان مى‌دهد كه اين كشور به زودى به بزرگ‌ترين صادركننده محصولات ICT تبديل مى‌شود و شايد تا كنون (2005) نيز به اين مهم دست يافته باشد.

ژاپن با 106، هنگ كنگ با 106 ، سنگاپور با 72، آلمان با 70 ، كره جنوبى با 66 ، تايوان با 61 و مالزى با 53 ميليارد دلا‌ر در رده‌هاى بعدى قرار دارند. كشورهاى شرق آسيا با رشد خيره‌كننده خود در عرصه صادرات محصولات ICT عملا كشورهاى پيشرفته اروپايى مثل انگلستان، فرانسه، ايرلند و ايتاليا را در اين زمينه جا گذاشته‌اند. درصد تغيير رشد محصولات ICT نيز نشان مى‌دهد كه بسيارى از كشورهاى اروپايى طى سال‌هاى اخير عملا از رشد صادرات ICT منفى يا كمى برخوردار بودند اين در حالى است كه كشورهاى آسياى شرقى به‌طور ميانگين طى چند سال اخير به طور ميانگين 20‌درصد رشد داشته‌اند.

وارد كنندگان محصولات ICT

بسيارى از صادركنندگان اصلى محصولات ICT جزو وارد‌كنندگان نخست اين محصولات نيز هستند. ايالات متحده آمريكا در سال 2003 بالغ بر 199ميليارد دلار واردات محصولات ICT داشت كه نسبت به سال قبل از آن 3‌درصد رشد را نشان مى‌دهد. آمريكا با اين ميزان واردات 8/17درصد از كل واردات اين نوع محصولات در جهان را در اختيار دارد. چين و هنگ كنگ در اين زمينه نيز در جايگاه هاى دوم و سوم قرار دارند. چين با 96‌ميليارد دلار و هنگ كنگ با 82‌ميليارد دلار به ترتيب رشد 40 و 20‌درصدى را نسبت به سال 2002 داشته‌اند. اين دو كشور به ترتيب 6/8 و4‌/7‌درصد از بازار جهانى واردات را به خود اختصاص داده‌اند. آلمان با 73‌، ژاپن با 61‌، انگلستان با 54‌، سنگاپور با 53، هلند با 43و كره با 37ميليارد دلار در ادامه جدول واردكنندگان محصولات ICT قرار دارند.

از نظر رده‌بندى محصولات نيز اين گزارش مواردى را منتشر كرده است. بر اين اساس كشورهاى كره‌، آمريكا، چين، آلمان و انگلستان بزرگترين صادركنندگان محصولات مخابراتى، چين، آمركا‌، هلند، سنگاپور، ژاپن و هنگ‌كنگ به ترتيب مهم‌ترين صادركنندگان محصولات كامپيوترى، آمريكا، ژاپن‌، سنگاپور‌، هنگ‌كنگ و تايوان مهم‌ترين كشورهاى صادركنندگان محصولات الكترونيكى، چين، ژاپن‌، هنگ‌كنگ، مكزيك و كره به ترتيب مهم‌ترين صادركننده محصولات صوتى و تصويرى هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا