تکنولوژی

صادرات نرم افزار و حضور در نمايشگاه های بين المللی

نام نویسنده: علی اصغر هلالی*

آی تی ایران – بازاريابی و فروش شايد مهمترين قسمت از چرخه کسب و کار هر بنگاه اقتصادی باشد بدون يافتن بازار هدف و خريدار محصولات يا خدمات خود حتی اگر در نوع خود بهترين باشند، اميدی به ادامه حيات کسب و کار خود نخواهيم داشت.

بازاريابی در جهان امروز خود به صورت علم در آمده و متخصصين خود را طلب می نمايد در جهان پيشرفته امرز و تخصصی شدن کليه امور، يکی بايد تحقيق کند، ديگری توليد و متخصصی ديگر آن را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برساند.

بنگاه های اقتصادی که خود تمايل به انجام تمامی کارهابه تنهايی داشته باشند يا موفق نخواهند شد و يا به موفقيت های مقطعی و بسيار کمتر از سقف توانايی های خود دست خواهند يافت.


تبليغات
يک دامين ثبت کن فضاي هاست رايگان بگير، ديگه چي مي خواهي؟ www.parsbodnetworks.com


صنعت نرم افزار در ايران بسيار جوان بوده و برای بسياری ازمردم وحتی مديران داخلی نيز کاملا ملموس نيست و در بسياری از جنبه های صنعت نرم افزار برای اغلب افراد ناشناخته است صنعت نرم افزار ايران نيز برای جهانيان بسيار ناشناخته تر است صادرات ايران همواره تنها با نفت، پسته و فرش عجين است.

در چنين فضايی تنها راه حل پيشرفت در صادرات نرم افزار،تعامل مستمر و مناسب و قوی با دنيا و حضور قدرتمند در بازارهای هدف و البته تنها با تکيه بر توانايی ها و مشخصات خدمات و محصولات خوداست.

حضور در هيات های اقتصادی، ارتباطات الکترونيکی و سنتی، تماس های تلفنی هر چند بسيار پراهميت هستند ولی هيچ گاه جايگزين حضور در نمايشگاه های بين المللی و تماس مستقيم و چهره به چهره با مخاطبان و خريداران خارجی نخواهد بود.

در اين بين انتخاب نمايشگاه های مناسب و نحوه حضور در آن نقش کليدی خواهد داشت. حضور پرتعداد در نمايشگاه های مختلف اگر بدون برنامه ريزی و هدف گذاری مشخص انجام گردد تنها سبب اتلاف وقت و صرف هزينه بسيار خواهد شد.

شرکت های ايرانی به عنوان بازيگران تازه وارد به عرصه جهانی بايد فقط با توجه به محصولات و توانايی خود و بازار هدف آن به انتخاب نمايشگاه جهت حضور اقدام نمايد و حضور در ساير نمايشگاه ها حتی اگر به علت پشتيبانی دولت هزينه های زيادی را در بر نداشته باشد سودی را نيز در پی نخواهد داشت و در بسياری از موارد سبب از دست رفتن فرصت ها نيز خواهد گرديد.

در طی ساليان گذشته مرکز صنايع نوين در اقدامی ويژه و با پوشش قابل توجه هزينه‌های حضور در نمايشگاه های CeBIT و Gitex اقدام به اعزام شرکت های نرم‌فزاری ايرانی به اين دو نمايشگاه معتبر اروپايی و آسيايی نمود.

حضور در اين نمايشگاه‌ها سبب افزايش حس خودباوری شرکت های ايرانی جهت حضور در بازارهای بين المللی، آشنايی شرکت های ايرانی با نحوه حضور در بازارهای جهانی، چگونگی تعامل با خريداران و بازديدکنندگان خارجی و شنيده شدن اسم ايران به عنوان بازيگر جديد عرصه نرم افزار جهانی و با پشتوانه نيروی جوان تحصيل کرده و باهوش و البته بازار بسيار بزرگ ايران و همچنين امکان تماس با ارانيان صاحب تخصص و سرمايه در خارج کشور گرديد.

دست آوردهای ياد شده فوق العاده ارزش مند هستند و بايد پشتوانه حرکات بعدی شرکت های نرم افزاری جهت حضور موثر و پربار در بازارهای هدف خود باشند.

شرکت ها پس از اين مرحله با توجه به نوع محصول وتوانايی خود و همچنين شناسايی بازارهای هدف و بررسی وضعيت رقبای خود در آن بازار، بايد اقدام به انتخاب هدفمند نمايشگاه های بين المللی نمايند.

قطعا حضور در نمايشگاه های منتخب، با پيگيری های مناسب، استفاده از تجربيات موسسات معتبر بين المللی جهت بازاريابی و فروش محصولات و يا يافتن عوامل فروش (Agent) کارآمد وآشنايی کافی با قوانين بين المللی و چگونگی انعقاد قرارداد و مسائل مالی مربوطه به نتيجه دلخواه خواهد رسيد.

حضور در تک نمايشگاه ها قطعا دارای تاثير مناسب نخواهد بود و تنها حضور مستمر دارای اثربخشی مناسب است انتخاب نمايشگاه ها نيز بايد هوشمندانه صورت پذيرد به عنوان مثال شرکتی که دارای محصول نرم‌افزار طراحی انواع مبلمان و يا طراحی دکوراسيون داخلی است قطعا با حضور در نمايشگاه های مبل، چوب و تزئينات داخلی به نتيجه دلخواه خواهد رسيد و در نمايشگاه های عمومی کامپيوتری تنها به صورت اتفاقی ممکن است با مخاطب اصلی خود برخورد نمايد.

موقعيت جغرافيايی نيز فوق العاده مهم است به عنوان مثال برای شرکتی که دارای محصولی درزمينه نساجی می باشد حضور در نمايشگاه های آسيای ميانه به علت بکر و تازه بودن بازار و عدم حضور پرتعداد رقبای خارجی دارای بازده بهتری از حضور در در نمايشگاه های اروپايی با حضور رقبای خارجی مقيم در اروپا و بازار قديمی در اکثر آن خواهد بود.

در اين ميان نقش سازمان هاو طرح هاي ذی ربط مانند سازمان توسعه تجارت ايران، مرکز صنايع نوين و طرح هايي همچون تکفا بسيار موثر است. همان گونه که ذکر شد مرکز صنايع نوين تاکنون از چند حضور گروهی مناسب شرکت های ايرانی پشتيبانی كرده است و اکنون زمان آن رسيده است که اين مركز يا ساير دستگاه‌ها،از حضور تکی و منفرد شرکت های نرم افزاری در نمايشگاه های تخصصی نيز حمايت لازم و البته مستمر و دائم خود را به عمل آورند و در نتيجه شرکت ها نيز توان حضور مناسب و پرتعدادتر و در نتيجه موثرتری درخارج از کشور خواهند داشت. البته اين کمک ها نيز بايد هدفمند و با بررسی عملکرد صادراتی شرکت ها صورت پذيرد و هر چه شرکت موفق تر و قوی تر عمل نمايد بايد بيشتر مورد حمايت قرار گيرد و برعکس از حمايت شرکت هايی كه دارای بازده مناسب نيستند خود داری كرد.

*مدير عامل شركت آرشام كوشا(نخستين صادرکننده نمونه کشور
در زمينه صدور خدمات فنی مهندسی نرم افزار)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا