تکنولوژی

ژاپني‌ها به رواج پول الكترونيكي فكر مي‌كنند

دنیای اقتصاد – ژاپني 36 ساله‌اي كه حتي يك سكه هم در جيب و كيفش ندارد، بعد از خوردن غذا در رستوران سوشي، با اعتماد به نفس براي پرداخت صورتحساب 45دلاري نهارش به سوي صندوق مي‌رود.

يك كارت الكترونيك نازك از جيبش درمي‌آورد و آن را بالاي اسكنري مي‌گيرد كه نور نئون آبي از آن به چشم مي‌خورد.

در چند ثانيه صداي كامپيوتري از صفحه اسكنر به گوش مي‌رسد. اين صداي پول الكترونيك جديد ژاپن است.


تبليغات
يک دامين ثبت کن فضاي هاست رايگان بگير، ديگه چي مي خواهي؟ www.parsbodnetworks.com


ناشيموتو طي چند ثانيه پول غذايش را پرداخت و به محل كارش برگشت. ديگر نيازي به انتظار براي دريافت باقيمانده پول و تاييد صورتحساب يا وارد كردن نيست.

او كه مدير يك دفتر املاك و مستغلات است مي‌گويد:

كارت ناشيموتو بخشي از روند اخير در ژاپن است، روندي كه طي آن جامعه در حال بازبيني تجارت و بازرگاني در چارچوب مفهوم پول نقد است.

تحليلگران تكنولوژي مي‌گويند، استفاده از پول الكترونيك پيشرفتي بزرگ در بازرگاني و خريد است. استفاده از موبايل‌هايي كه از طريق اشعه ماوراء بنفش اطلاعات منتقل مي‌كنند يا كارت‌هاي هوشمندي شبيه كارت ناشيموتو به مصرف‌كنندگان ژاپني اين امكان را مي‌دهد كه بدون همراه داشتن پول نقد همه چيز خريداري كنند از غذا گرفته تا لوازم منزل.

مصرف‌كنندگان مي‌توانند به صورت خودكار هزاران واحد پول به ارزش كارت اعتباري يا موبايل خود اضافه كنند. آنها همچنين با استفاده از پول الكترونيك كارت اعتباري خود را از طريق اينترنت فعال كنند.


پول الكترونيك چهار سال پيش به عنوان ابزاري آسان براي مسافران قطارهاي سريع‌السير مورد استفاده قرار گرفت.

موسسه تحقيقات ژاپن كه بيشتر پژوهش اقتصادي انجام مي‌دهد، تخمين زده است كه دست‌كم 15ميليون نفر در ژاپن امروزه از كارت الكترونيك پولي استفاده مي‌كنند.

پيش‌بيني مي شود اين رقم تا سال 2008 به 40ميليون نفر برسد، يعني تا آن سال از هر سه ژاپني يك نفر از پول الكترونيك استفاده مي‌كند. در سال 2005 تعداد داد و ستدهاي با پول الكترونيك به 8/15ميليون فقره در ماه يعني دو برابر سال گذشته رسيده است.

امروزه پول الكترونيك به راحتي در مغازه‌ها، كافه‌ها، رستوران‌ها، دكه‌هاي روزنامه‌فروشي وخرده‌فروشي‌ها استفاده مي‌شود. با اين روش مصرف‌كنندگان مي‌توانند بدون همراه داشتن هيچ وسيله ديگري به غير از موبايل به خريد بروند. در بعضي سوپرماركت‌ها تا 40درصد همه خريدها با پول الكترونيك انجام مي‌شود.

ماشين‌هاي الكترونيك كه با تماس موبايل با صفحه اسكنر آن نوشيدني و خوردني مي‌فروشد، در گوشه و كنار خيابان‌ها و در ساختمان‌ها و دفاتر سراسر ژاپن ديده مي‌شود.

سيستم متروي زيرزميني توكيو كه بعد از مسكو پرازدحام ترين متروي دنيا است از سال آينده استفاد از پول الكترونيك را شروع مي‌كند. كارشناسان افزايش استفاده از پول الكترونيك را دليلي براي كاهش انتشار سكه و اسكناس‌هاي ين در يكسال گذشته مي‌دانند.

ژاپن به سوي يك جامعه بدون پول نقد پيش مي‌رود. كارت‌‌هاي هوشمند و موبايل‌هايي كه براي پرداخت پول مورد استفاده قرار مي‌گيرند به آنتن‌ها و كيت‌هاي مغناطيسي مجهز است كه آنها را قادر به دريافت و ارسال نشانه‌هاي الكترونيك مي‌كند. وقتي اين وسيله‌ها نزديك يك اسكنر گرفته مي‌شود نشانه‌اي از آن ارسال مي‌شود و پول الكترونيك از كل وجه كم مي‌شود.

پول الكترونيك مشابهي در آمريكاي شمالي و اروپا هم استفاده مي‌شو. با اين حال تحليلگران مي‌گويند، نسخه ژاپني پول الكترونيك پيش از صدور نياز به تغييراتي دارد.

بسياري مي‌گويند طرح پول الكترونيك به اين دليل در ژاپن به خوبي جاافتاده و استفاده مي‌شود كه نگراني چنداني از بابت امنيت اين شيوه در ژاپن وجود ندارد.

در ژاپن حتي كيف پول‌هاي گم‌شده دست نخورده به صاحبانش برگردانده مي‌شود . بنابراين مفقود شدن كارت هوشمند يا موبايل پرداخت پول حتي وقتي حاوي صدها دلار پول الكترونيك باشد خطري براي مصرف‌كنندگان ندارد.

پول الكترونيك همچنين براي مصرف‌كنندگاني مناسب است كه مي‌خواهند پول خريدهايشان را از پيش بپردازند، اين دقيقا عكس فلسفه كارت اعتباري است. اين شيوه پرداخت در ژاپن كه فقط 9درصد داد و ستد‌هاي مصرف‌كنندگان آن از طريق كارت اعتباري پرداخت مي‌شود، شيوه مناسبي است. اما اين شيوه در آمريكا كه 24درصد از خريدهايش با كارت‌ اعتباري صورت مي‌گيرد، جوابگو نيست.

بعضي از آمريكايي‌ها اكنون هم از نوعي پول الكترونيك براي پرداخت عوارضي بزرگراه‌ها استفاده مي‌كنند. در آمريكا استفاده از كارت اعتباري و كارت‌هاي وام به خوبي رواج يافته، اما معلوم نيست كه پول الكترونيك هم به همين اندازه محبوبيت پيدا كند. استفاده از اين پول درنقاطي رواج مي‌يابد كه وقت ارزش زيادي دارد.

در ژاپن پول لكترونيك به بخشي از زندگي روزانه مردم به ويژه حرفه‌‌اي‌هاي جوان تبديل شده است. يكي از دلايل استفاده نكردن از پول نقد در ژاپن وضعيت اسكناس‌هاي اين كشور است. كمترين مقدار پول كاغذي در ژاپن اسكناس‌‌هاي هزار يني، معادل 30/8 دلار، است. به اين ترتيب ژاپني‌ها براي خريدهاي كوچك خود با مشكل خرد كردن اسكناس رو‌به‌رو هستند.

اكثر خريدهايي كه با پول الكترونيك صورت مي‌گيرد كمتر از 10دلار است. پيش‌بيني مي‌شود كه اين مقدار افزايش يابد.

تحقيقات نشان مي‌دهد خريدهايي كه با پول الكترونيك انجام مي‌شود 10درصد سريع‌تر از ديگر خريدها صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر بعد از ي‌دهه ركود در دومين اقتصاد بزرگ دنيا، استفاده از پول الكترونيك در بهبود اقتصاد اين كشور هم نقش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا