تکنولوژی

انتقاد معاون کميسيون اروپا از نقش شرکت های آی تی در سرکوب آزادی

بی بی سی – يک مقام ارشد کميسيون اروپا از شرکتهای فناوری پيشرفته بخاطر کمک به چين برای فرونشاندن صدای مخالفان داخلی انتقاد کرده است.

مارگوت والشتروم، معاون اين کميسيون در يک وبلاگ نوشته است که مايکروسافت، ياهو و گوگل برای ورود به بازارهای جديد برخی از اصول اخلاقی را ناديده می گيرند.

وی بخصوص ادعا کرده است اين شرکتها واژگان مانند “اخلاق” و “مسئوليت پذيری اجتماعی بنگاه ها” را از مرامنامه خود حذف کرده اند.

خانم والشتروم از شرکتها خواسته است مسئوليتهای خود را بازيابند. وی می گويد اين اعتراض را بعد از آن نوشت که فهميد مايکروسافت، ياهو و گوگل برای تامين خواسته های دولت چين به چه اقداماتی تن داده اند.

معاون کميسيون اروپا در وبلاگ خود نوشته است که اين شرکتها “معيارهای اخلاقی انعطاف پذيری بر اساس محل فعاليتشان” دارند.

وی افزوده است که شرکتها بايد متوجه شوند که حمايت فعال از مردم سالاری و مسئوليت پذيری بنگاه ها برای رشد حياتی است.

با اين حال خوانندان اين وبلاگ نيز به خانم والشتروم گوشزد کرده اند کميسيون اروپا نيز بايد عملکرد خود در قبال چين را زير ذره بين ببرد.

در ماه سپتامبر سازمان خبرنگاران بدون مرز، شرکت ياهو را متهم به ارايه اطلاعاتی کرده بود که به مقامات چينی کمک کرد يک روزنامه نگار ناراضی به نام شی تائو را متهم به ارسال ايميلهای افشاکننده “اسرار دولتی” کند.

آقای تائو در نتيجه به ده سال حبس محکوم شد. ياهو آن موقع اعلام کرد که بايد در چارچوب قوانين کشور ميزبان فعاليت کند.

در ماه ژوئن نيز مشخص شد که مايکروسافت کلماتی مانند “آزادی”، “مردم سالاری” و “تظاهرات” را از وبلاگهای کاربران چينی خود انسور می کند. اين شرکت آمريکايی نيز اعلام کرد که ناگزير به اجرای قوانين چين است.

اقتصاد چين به سرعت در حال رشد است و به بازار جذاب تازه ای برای شرکتهای فناوری و غيرفناوری تبديل می شود. گزارشها نشان می دهد برخی از شرکتهای چينی که قوانين دولت را سفت و سخت اعمال می کنند، گوی سبقت را از رقبای خارجی ربوده اند.

از همين رو فعالان حقوق بشر نگرانند که شرکتهای غربی نيز در روند سرکوب آزادی بيان در اين کشور کمونيست سهيم شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا