تکنولوژی

موافقت مقامات آيکان با ايجاد يک کپی روت سرور در ایران

ابرار اقتصادی – دستاوردهای ایران از آخرین نشست دوره ای سازمان آیکان ( سازمان مسئول اعداد و دامنه های اینترنتی) در شهر ونکوور کانادا اعلام شد.

نصرالله جهانگرد دبیر شورای عالی اطلاع رسانی در گفت و گو با خبرنگار ابرار اقتصادی در خصوص آخرین توافقات انجام شده بین ایران و سازمان آیکان گفت: ایجاد یک کپی از روت سرورهای اصلی دنیا در ایران ، نحوه طرح دعاوی در فضای سایبر و حرکت از آی پی نسخه 4 به آی پی نسخه 6 توسط ایران مورد بحث و توافق قرار گرفت.

وی با اشاره به مذاکرات خود با پل تومی مدیرعامل آیکان و مدیران RIPE انجام گرفته بود گفت: در مورد آی پی نسخه 4 حدود هفتصد هزار دامنه داریم که با توجه به وجود 7 میلیون 500 هزار کاربر رقم مناسبی نیست که بخشی از این مشکل به مدیریت داخلی کشور برمی گردد اما پاسخ مدیران آیکان این بود که ایران باید به سمت آی پی نسخه 6 برود اگرچه آنها تاکید کردند که مشکلی از بابت نحوه اختصاص دامنه های بیشتر در IPv4 نیز وجود نداشته و در این خصوص نیز اعلام آمادگی کردند که نتیجه این مباحثات به شرکت مخابرات منتقل خواهد شد.

وی درباره Miror کردن یکی از روت سرورهای اصلی جهان در ایران گفت: با توجه به اینکه ایران بزرگترین بازار منطقه از نظر توانایی فنی برای روتینگ به شمار می رود مدیران آیکان موافقت کرده اند که یک کپی از روت سرور اصلی دنیا را در ایران داشته باشیم .

جهانگرد تصریح کرد که در این خصوص آیکان ضوابط فنی مشخصی را ازایران خواسته که بخشی از آن پرداخت هزینه خاص است.

وی در خصوص فواید ایجاد این کپی روت سرور در ایران گفت: ین اقدام موجب بالا آمدن سطح استاندارد کشور به سطح جهانی شده و تا حدود زیادی نیز ترافیک در منطقه را تسهیل می کند.

وی انجام توافقاتی در زمینه دعواهای حقوقی در فضای مجازی را از مهمترین مسایل مطرح در این نشست اعلام کرد و افزود: بخشی از فعالیت های آیکان از طریق کمپانی های آمریکایی همچون وری ساین انجام می شود و ما برای طرح دعواهای حقوقی جایی مستقلی در ایران نداشته و باید دعواهای حقوقی خود را به دادگاه های بین المللی ببریم اما از آنجا که پیش از این و در اجلاس تونس با مدیران وری ساین و آیکان مذاکراتی در این خصوص داشتیم که قول نهایی شدن آن به جلسه ونکوور منتقل شد.

جانگرد افزود: از آنجا که با سازمان WIPO ( سازمان مالکیت معنوی) شش ماه قبل توانستیم با هماهنگی قوه قضاییه ، وزارت ارتباطات ، شرکت مخابرات و بخش خصوصی به ایجاد مرکز مالکیت معنوی ( زیر نظر WIPO ) اقدام کنیم آیکان و وری ساین موافقت اصولی خود را برای امکان طرح دعاوی اینترنتی در ایران اعلام کردند.

به گفته جهانگرد به همین منظور قرار شده است که از آنجا که WIPO مورد تایید آیکان برای حل دعاوی حقوقی اینترنتی است مرکز داوری مالیکت معنوی ایران طی نامه ای رسمی از سوی آیکان به WIPO معرفی شود تا امکان رسیدگی به دعاوی حقوقی در فضای مجازی در داخل کشور فراهم شود.

جهانگرد همچنین به افزایش نقش هیات ایرانی در تصمیمات گروه GAC ( گروه مشورتی دولتی هیات مدیره آیکان) اشاره کرد و گفت: در این اجلاس آیکان پذیرفت که نسبت به افزایش سطح مشارکت GAC در سیاست گذاری و تصمیمات کلان خود اقدامات لازم را به عمل آورد که در این خصوص سه زیرگروه تشکیل شده که پیش نویس فعالیت های این زیرگروه ها تا حدود سه ماه و نیم دیگردر کشور نیوزلند و در ادامه نشست های دوره ای آیکان اعلام خواهد شد.

وی گفت پیام مهم مذاکرات WSIS و سند تونس نقطه آغاز تحول در بحث راهبری اینترنت در دنیا شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا