تکنولوژی

برون سپاری کیفیت فعالیت های شرکت های انفورماتیکی را افزایش می دهد

آی تی ایران – شرکت ها با برون سپاری و واگذاری جزئیات کارهای خود به بیرون از مجموعه می توانند بر کارهای اصلی تمرکز و کفیفیت فعالیت ها را ارتقا دهند.

مهندس پرویز ناصری مدیرعامل شرکت ثنارای و مدیر همایش برون سپاری در گفت و گو با ستاد خبری این همایش با اشاره به مطلب فوق گفت: فعالیت هایی که در محور اصلی اهداف سازمان قرار ندارند باید برون سپاری شوند و فقط در صورتی که در داخل سازمانی کارها مربوط به موضوع اصلی فعالیت آن بوده یا قیمت و شرایط انجام آن بهتر باشد می توانند در داخل مجموعه انجام شود.

وی افزود: به طور مثال در یک شرکت فعال در حوزه آی تی اگر نیاز به نرم افزاری باشد به جای روی آوردن به تولید آن در شرکت باید تولید نرم افزار را به بیرون واگذار کنیم و به فعالیت اصلی شرکت پرداخت.

به گفته وی وقتی کاری به بیرون واگذار می شود بار فعالیت های شرکت سبک شده و نظردهی در خصوص هزینه ها و کیفیت کارها بهتر صورت می گیرد و موجب ارتقای فعالیت ها می شود.
مدیر شرکت ثنارای در ادامه گفت: برون سپاری علاوه بر مزایایی که برای شرکت های واگذار کننده کار دارد دارای مزیت هایی نیز برای شرکت های دریافت کننده کار است.

وی گرفتن کاری از یک شرکت در بازار و انجام آن را ارایه خدمت به نهادی دیگر را دارای فوایدی مثل ایجاد شغل و سودآوری دانست و اضافه کرد: گسترش برون سپاری در جامعه ثروت و شغل بیشتر ایجاد می کند در حوزه آی تی نیز خدمات را در طیف گسترده ای می توان به متقاضیان واگذار کرد چنانچه یک شرکت انفورماتیکی می تواند تولید نرم افزار خود را به بیرون داده و یا حتی خدمت مورد نیاز خود را به جای خرید نرم افزار از شرکت دیگری دریافت کند .

وی با ذکر مثای در مورد برون سپاری گفت: به جای خرید یا تولید نرم افزار حسابداری شرکت ها می توانند خدمات و سرویس حسابداری خود را به یک شرکت فعال در حوزه مالی و حسابداری بسپارند.

ناصری درباره مزایای این روش گفت: وقتی نرم افزاری را می خرید هزینه نگهداری و مسئولیت حفظ آن برعهده خود شرکت است اما با برون سپاری یک کار تمامی این مسئولیت ها برعهده شرکتی قرار می گیرد که کار به آن واگذار شده است.

وی در خصوص وضعیت برون سپاری شرکت های انفورماتیکی در ایران گفت: در حوزه نرم افزار بسیاری از شرکت ها در صورت نیاز سفارش های خود را به بیرون میدهند ولی در حوزه برون سپاری خدمات نرم افزاری هنوز فرهنگ آن گسترش نیافته است.

وی عمده ترین مشکل را در فضای برون سپاری سازمان ها دیدگاه های مدیران آنها دانست و گفت: نگاه مدیران ما در مورد برون سپاری با ناآگاهی همراه شده و دیدگاه مناسب در این زمینه وجود ندارد چنانچه برخی فکر می کنند در صورتی که کاری را به بیرون واگذار کنند آن کار به طور صحیح انجام نشده و با کیفیت پایین تر و هزینه بیشتری انجام می پذیرد. در حالی که اگر کارفرما کار را صحیح مطرح کند و بر آن کنترل نیز داشته باشد کیفیت خدمات افزایش می یابد.

ناصری همچنین یکی از مشکلات بخش برون سپاری در کشور را آماده نبودن شرکت ها برای دریافت کارهای برون سپاری شده ذکر کرد و افزود: با این وجود ما هم اکنون شرکت هایی را داریم که عمده فعالیت ها و درآمدشان ناشی از کارهایی است که از بیرون از مجموعه خود و حتی خارج از کشور دریافت می کنند در این میان برخی از آنها که دارای شاخص های استاندارد مانند گواهینامه ایزو9000 هستند از قابلیت بیشتری برای دریافت کاراز خارج برخوردارند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که کنسرسیوم ثنارای قصد دارد مجموعه ای از قابلیت های برون سپاری شرکت های ایرانی را در رویدادها و نمایشگاه های بین المللی مثل سبیت ارایه دهد.
نخستین همایش برون سپاری 28 دی ماه سال جاری در تهران برگزار می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا