تکنولوژی

ویکی پدیا :خالق ویکی پدیا به قتل رسید

آی تی ايران – جیمی والس يکی از بنيانگذاران ويکی پدیا روز 12 دسامبر توسط یکی از نزدیکان زیگن تال بنیانگذار یو اس ای تودی کشته شده است.

این مطلب را فردی در دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا قرار داده و اصل آن صحت ندارد و به نظر می رسد نوعی پاسخ به مطالب اشتباهی باشد که چندی قبل علیه زیگن تالر روزنامه نگار قدیمی آمریکایی و صاحب روزنامه یو اس ای تودی در این دایره المعارف درج شده بود .

در اطلاعات مربوط به زیگن تالر چندی قبل در این دایره المعارف آنلاین نوشته شده بود که وی در قتل برادران کندی شرکت داشته و سالها در شوروی سابق زندگی می کرده است.

این اطلاعات غلط باعث واکنش بسیاری ازمنتقدان ویکی پدیا شد چراکه مطلب این دایره المعارف به گونه ای توسط همه اشخاص دارای اتصال به اینترنت قابل اضافه کردن و ویرایش است و منتقدان اعتقاد داشتند که این آزادی بسیاری از افراد را قادر می سازد بدون شناخته شدن اقدام به درج اطلاعات غیر واقعی کنند.

مرتبط:
اطلاعات غلط درباره بنیانگذار USA Today در ویکی پدیا
صفحه مربوط به جیمی والس در ویکی پدیا

طرفداران ویکی پدیا اما اعتقاد دارند که باز گذاشتن کد و اجازه دادن به ویرایش مطالب در واقع نمادی از آزادی است و در نهایت نتیجه آن حقیقتی بزرگتر و کامل تر اس.

این خبر غیر واقعی توسط خود دایره المعارف ویکی پدیا صورت گرفته و شاید در واقع انتقادی واقعی به اعتبار مطالب این دایره المعارف کد باز باشد .

بر اساس اطلاعاتی که در مورد بنیانگذار ویکی پدیا در این دایره المعارف قرار گرفته همسر زیگن تالر روزنامه نگاری که همسرش در ویکی پدیا مورد تهمت همکاری با شوروی و قتل کندی ها قرار گرفته وارد خانه آقای والس شده و او را با شلیک سه گلوله به سرش به قتل رسانده است.

این اطلاعات غلط در مورد قتل خالق ویکی پدیا هم اکنون تصحیح شده اما خبر مربوط به قتل والس موضوع صحت اطلاعات ویکی پدیا را بار دیگر با چالش روبه رو کرده است.

باب مک هنری سردبیر سابق دایره المعارف بریتانیکا چندی قبل در گفت و گو با رجیستر ویکی پدیا را ” بازی دایره المعارف” خوانده و گفته بود: ویکی پدیا شبیه یک بازی کامپیوتری آنلاین است که کاربران در آن با دایره المعارف به بازی می پردازند و در نهایت هیچ نتیجه ای هم در برندارد ، گاهی حاصل آن اشتباه به نظر می آید که شما می توانید دوباره آن را از نو شروع کنید و این هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد.

برخی منتقدان ویکی پدیا اعتقاد دارند که این دایره المعارف باید با استفاده از روش هایی صحت و سقم مطالب خود را بالا ببرد که ثبت نام قبل از ویرایش یا وارد کردن یک مطلب از آن جمله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا