تکنولوژی

هجوم انگليسی ها برای خريد ايکس باکس ۳۶۰

بی بی سی- ظرف چند ساعت از آغاز فروش دستگاه بازی جديد شرکت مايکروسافت به نام ايکس باکس ۳۶۰ خريداران بريتانيايی تمام دستگاه های موجود را خريده اند.

هواداران شيفته از نيمه شب در صف ايستاده بودند، زيرا می دانستند محموله اوليه در مقياس محدود عرضه می شود. اولين خريدار موفق، کوين سيج، ۳۳ ساله بود که از بعد از ظهر پنجشنبه، اول دسامبر، زير باران در صف خيابان آکسفورد لندن ايستاده بود.

وی گفت: “من ساعتها و ساعتها در اين صف منتظر مانده ام و حالا بی صبرانه می خواهم به خانه بروم و بازی کنم. در خلال اين انتظار با آدمهای زيادی دوست شده ام. اين تجربه ای باورنکردنی است که هرگز فراموش نمی کنم.”

در تعقيب ايکس باکس
در جاهای ديگر، هواداران سرسخت در اولين ساعات جمعه بيدار شدند و کوشيدند يک ايکس باکس بيابند. در حالی که بخت برخی بلند بود، بسياری از منتظران مايوس به خانه برگشتند.

يکی از گيم بازان ناکام در سخنگاه وب سايت طرفداران ايکس باکس نوشته است: “خيال می کردم پنج صبح پا می شوم و می زنم به فروشگاه “تويز آر آس” در ناتينگام. پنج و نيم آنجا بودم ولی چه خوش خيال بودم، بالای ۲۰ نفر ريسه کشيده بودند.”

دلشکسته ای ديگر نوشته بود که نفر پنجم يکی از صفها بوده ولی وقتی فروشگاه را باز کردند خبر دادند که فقط چهار دستگاه ايکس باکس دارند. “فقط چهارتا، لعنتی!”

اکثر فروشگاه ها می گويند که تمام دستگاه های موجودشان خريداری شده است. سخنگوی فروشگاه بزرگ HMV اعلام کرد: “بعيد است تا دو هفته ديگر محموله تازه ای به دستمان برسد. اميدواريم مايکروسافت پيش از کريسمس تعدادی برايمان بفرستد تا مردم از دلخوری دربيايند.”

بازار سياه مجازی

طبعا بازار سياه به سرعت رونق يافته است. خريداران خوش شانس صدها دستگاه ايکس باکس ۳۶۰ را در حراجی اينترنتی eBay بيش از دو برابر قيمت عادی می فروشند.

بررسی بی بی سی نشان می دهد حدود ۱۵۰۰ کنسول ايکس باکس ۳۶۰ در اين حراجی عرضه شده و قيمت اکثرشان به ۶۰۰ پوند (هزار دلار) می رسد.

کم بودن تعداد محموله ارسالی برای بريتانيا به فروشگاه ها و خريداران بهانه داده است که مايکروسافت را به نفرستادن جنس کافی متهم کنند. اين شرکت نرم افزارسازی سعی کرده به علاقه مندان اطمينان دهد که دستگاه های بيشتری را تا هفته آينده به بريتانيا ارسال خواهد کرد.

با اين حال از آنجا که فروش ايکس باکس ۳۶۰ در ژاپن در دهم دسامبر آغاز می شود و مايکروسافت بايد به فروشگاه های آمريکا دستگاه های بيشتری برساند، انتظار می رد بازار بريتانيا همچنان منتظر بماند.

پل جکسون، تحليلگر، به بی بی سی گفته است: “عرضه ايکس باکس ۳۶۰ نسبتا هموار صورت گرفته و تنها مشکل اين است که دستگاه های کافی موجود نيست. اين مساله می تواند در کوتاه مدت به مايکروسافت، بخصوص از طرف گيم بازان پرشور، لطمه بزند.”

رقابت ۲۵ ميلياردی

ايکس باکس ۳۶۰ را مايکروسافت سرآغاز عصر تازه ای در تاريخ بازيهای ويدئويی ناميده است. اين دستگاه از وضوح تصوير “واقعی” برخوردار است. ولی برخی از خريداران اوليه از بروز نقص فنی حين بازی گلايه کرده اند.

ايکس باکس که فروش آن در آمريکا از ۲۲ نوامبر شروع شد، به بزرگترين نرم افارساز جهان امکان می دهد گوی رقابت را از دو رقيب اصلی خود سونی و نينتندو بربايد و بر بازار ۲۵ ميليارد دلاری بازيهای رايانه ای سلطه يابد. دو شرکت ديگر نيز قصد دارند نسخه تازه ای از کنسولهای خود را روانه بازار کنند ولی محصولشان سال آينده عرضه خواهد شد.

بازيهای ويدئويی در بريتانيا بسيار محبوب هستند. آمار نشان می دهد بيش از ۴۰ درصد از خانوارها يا ۱۱ ميليون خانه حداقل يک دستگاه بازی رايانه ای دارند.

قيمت ايکس باکس ۳۶۰ در بريتانيا همراه با مجموعه ای از تجهيزات جانبی نزديک(۲۸۰ پوند) ۴۸۰ دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا