تکنولوژی

شرکت های ثبت کننده دامنه های اینترنتی از آیکان و وری ساین شکایت کردند

آی تی ایران – در حالی که نشست آیکان در ونکوور کانادا از دیروز آغاز شده خبرگزاری ها از طرح شکایت جدیدی علیه توافقنامه آیکان و VeriSign خبر می دهند.

انجمن شرکت های ثبت کننده دامنه های اینترنتی با طرح شکایتی توافقنامه اخیر بین این دو را غیررقابتی و مخالف با قوانین ضد انحصار ایالات متحده ذکرکرده اند.

مرتبط:

پایان اختلافات VeriSign و آیکان

ماه گذشته آیکان و VeriSign با امضای موافقتنامه ای به اختلافات خود در این عرصه پایان دادند. بر اساس بخشی از این توافقنامه آیکان موافقت کرد که شرکت وری ساین تا سال 2012 بر دامنه های دات کام و دات نت نظارت و در واقع مدیریت آنها را برعهده داشته باشد.

قرارداد فعلی دامنه های دات کام و دات نت سال 2007 به پایان می رس.
.

اما موضوع بحث برانگیز این است که قرارداد قبلی به وری ساین اجازه می داد که حداکثر 6 دلار برای هر دامنه اینترنتی سود کسب کند که به پول حاضر و با احتساب وجود 35 میلیون دامنه دات کام این به معنی کسب سود سالانه 195 میلیون دلار در سال برای این دامنه ها به تنهایی است. اما قرارداد جدید اجازه کسب سود 6 دلار را روی هر دامنه دات کام و دات نت تا پایان سال 2006 به وری ساین می دهد و از این به بعد سالانه وری ساین این حق را خواهد داشت که 7 درصد این قیمت را افزایش دهد. با توجه به رشد بازار وری ساین سالانه 273 میلیون دلار برای دامنه های دات کام سود کسب خواهد کرد .

این موضوع طی ماه اخیر نگرانی های شرکت های ثبت کننده دامنه های اینترنتی را افزایش داده و آنها معتقدند که با این موافقتنامه قیمت دامنه های دات کام و دات نت طی سالهای آینده تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

براساس این موافقتنامه وری ساین نیز به آیکان تعهد داد که که مدیریت این سازمان را روی مدیریت DNS به رسمیت بشناسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا