تکنولوژی

پروفسوركماي پور:ديجيتالي شدن ازبزرگترين مشكلات رسانه‌هاي مكتوب است

ایسنا – رييس دپارتمان ارتباطات دانشگاه پردوي آمريكا گفت: صداقت در خبررساني از مهم‌ترين فاكتورهاي اخبار در رسانه‌هاست.

پروفسور«يحيي كمالي‌پور» در گفت‌وگو با سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه هنگامي كه به عنوان يك ژورناليست عضوي از جامعه‌ي رسانه‌يي مي‌شويد بايد در چارچوب و مرزهاي تعيين شده حركت كنيد گفت: مرزهاي ترسيم نشده معمولا نتيجه‌ي خود سانسوري است و آن مرزها دايما در كشورهاي در حال توسعه تغيير مي‌كند و شما نيز نمي‌دانيد كه تا چه اندازه از اين مرز مي‌تانيد فراتر رويد.

پروفسوركمالي پور از آن جهت ديدگاه‌هاي روزنامه نگاران، رسانه‌ها و رسالت آن‌ها را تاثيرگذار دانست كه با داشتن مرزهاي مشخص و يا مرزهاي نامرئي تلاش كنند از اين مرزها فراتر رفته و تا آنجا كه امكان دارد روشن‌گري و شفاف سازي كنند.

وي در ادامه با تاكيد بر اين كه هيچ جامعه‌اي نمي‌تواند بدون دانش و اطلاعات صحيح پيش برود ابراز داشت: رسانه‌ها در اين جامعه‌ي رسانه‌يي شكل تازه‌اي به خود گرفته‌اند.

پروفسور كمالي پور با بيان اين كه فقط پنج خبرگزاري مطرح و جا افتاده در جهان فعاليت مي‌كنند افزود: در اين روند جهاني شدن هرگز نمي‌توانيد رسانه‌ا، سياست و اقتصاد را از هم جدا كنيد و اين سه هميشه با هم در تعامل هستند البته مقايسه‌ي كشورمان با كشوري مثل آمريكا صحيح نيست ولي اگر شناختي از آن‌ها داشته باشيم بسيار مفيد و تاثير گذار خواهد بود.

وي در ادامه با بيان اين كه رسانه‌ها در آمريكا به طور كلي در دست چند شركت فراملي است گفت: اين شركت‌هاي رسانه‌يي بزرگتر شده و نفوذشان نيز بيشتر مي‌شود و از طرف ديگر رسانه‌ها با شركت‌ها رابطه‌ي تنگاتنگي داشته و اكثر اخباري كه ما در رسانه‌ها مي‌خوانيم و يا با آن‌ها مصاحبه مي‌شود به نوعي به دولت وابسته هستند و شركت‌ها‌ نيز از سياستمداران حمايت مي‌كنند.

وي با بيان اين كه روزنامه‌هاي كشورمان با چالش‌هاي زيادي مواجه هستند گفت: تكثرگرايي در روزنامه‌ها را مفيد مي‌دانم چون تنوع خبري و فكري در آن‌ها بسيار سازنده است.

وي عدم توجه مردم به روزنامه‌ها را در كشورمان يكي از مهم‌ترين معضلات و چالش‌ها عنوان كرد و اين موضوع را نيز يادآور شد كه رسانه‌هاي صوتي و تصويري در اين زمينه پوشش صددرصدي داشته و در اين ميان تلويزيون در ايران و همچنين آمريكا70 درصد را در اين زمينه به خود اختصاص داده است.

وي پايين بودن تيراژ روزنامه‌ها را از جمله تبعات همين كم‌توجهي به روزنامه‌ها در كشورمان عنوان كرد.

كمالي پور اختصاص صفحه‌ا به منظور انعكاس ديدگاه‌هاي مختلف خوانندگان را در روزنامه‌هاي كشورمان خالي دانست و برخورد عقايد و نظرات گوناگون و در نتيجه به دست آوردن تجارب جديد را براي پيشرفت در اين زمينه بسيار مهم و موثر دانست.

وي انتقادپذير نبودن را يكي از ضعف‌هاي مهم فرهنگي برشمرد و اين موضوع را يادآور شد كه اگر بستر آماده بوده و سيستم نيز پذيرا باشد مي‌توان انتقاد كرد و اين انتقادها در مواقعي نيز كارساز و مفيد خواهد بود.

رييس دپارتمان دانشگاه پردو، يكي از اسرا موفقيت كشورهاي پيشرفته را داشتن و ايجاد فضاي باز و فراهم كردن بستر فعاليت به افراد در همه‌ي زمينه‌ها دانست واين موضع را نيز يادآور شد كه قلم يك هنرمند بايد باز باشد تا بتواند به خوبي بنگارد.

وي عدم امنيت شغلي را يكي از معضلات مهم فعالان اين حوزه در كشورهاي در حال توسعه ذكر كرد.

كمالي پور در ادامه با تاكيد بر اين كه عدم اعتماد يكي از بزرگترين مشكلات سياسي و فرهنگي ماست گفت: اين مساله در افكار و ديدگاه‌هاي ما ريشه دوانده كه تاثيرات منفي نيز دارد.

كمالي پور رقابت اينترنتي و ديجيتالي شدن را يكي از بزرگترين مشكل رسانه‌هاي مكتوب برشمرد و با اشاره به آماري در اين زمينه كه به سير نزولي خوانند‌ه‌هاي روزنامه‌ها و به سير صعودي اين روند در رسانه‌هاي ديجيتالي اشاره مي‌كند گفت: اين موضوع به مفهوم از بين رفتن رسانه‌هاي مكتوب نيست بلكه به اعتقاد من محتوا، شكل و نحوه‌ي ارايه‌ي آن‌ها متفاوت خواهد شد و مطالب و اخبار به صورت خلاصه در روزنامه‌ها و به صورت مفصل‌تر بر روي اينترنت ارايه مي‌شود و اين چالشي است كه بايد براي آن برنامه ريزي كرد.

وي در ادامه با بيان اين كه هنوز اينترنت آن طور كه بايد و شايد همگاني نشده گفت: شايد حداقل تا 10 سال آينده اينترنت نيز مثل راديو چيز معمولي خواهد شد و در آن فضا چالش‌هاي جدي در پيش است و بايد بدانيم كه با آن چالش‌ها بايد چگونه برخورد كرد.

وي در باره‌ي حاكميت اينترنت گفت: آمريكا نمي‌خواهد اين قدرت را با كسي شريك شود و تبعات منفي آن اين است كه به همين راحتي مي‌تواند هاست‌ها را قطع و يا حذف كند.

پروفسور كمالي پور ايسنا را نوعي خبرگزاري دانست كه در قالب جهاني شدن پيش مي‌رود كه اين موضوع براي ايران و كشور‌هاي در حال توسعه اميدوار كننده و كار ايسنا قابل تقدير است.

وي خطاب به ايسنا گفت: در مسير جهاني شدن قرار گرفته‌ايد و اگر از آن فاصله بگيريد ضرر خواهيد كرد بنا بر اين به جاي فاصله‌گيري و مقابله بهتر است فرصت‌ها را شناسايي كرده و به روند جهاني شدن بپيونديد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا