تکنولوژی

دوگانگی در مراکز SMS

نام نویسنده: آرش كريم بيگي

ICTna.ir – مدتی است که شبکه سوم سیما با همکاری موسسه سروش رسانه (متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) و مرکز گسترش فناوری اطلاعات -مگفا- (متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) اقدام به برگزاری مسابقه پیش بینی نتایج رقابت های لیگ برتر فوتبال کشور و با استفاده از بستر SMS شبکه تلفن همراه نموده است.

در این روش کافی است که متقاضی شرکت در مسابقه بوسیله سرویس کوته پیام (SMS) پیش بینی خود را به شماره ویژه ۳۰۰۰۱۰ ارسال نماید تا در مسابقه فوق الذکر شرکت داده شود. درمقابل فراهم کنندگان این سرویس (سروش رسانه و مگفا) بلافاصله پس از دریافت پاسخ و طی کوته پیامی به صورت Auto Responder از فرستنده بابت شرکت در این مسابقه تشکر و وی را از ثبت نام اش در قرعه کشی آگاه میسازند. اما بدلیل دوگانگی در مراکز SMS ارائه کنندگان این خدمات را با مشکلات و اختلالاتی مواجه ساخته است که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود:

مگفا یا پیک آسا؟!
به گزارش خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) تا چندی پیش آن دسته از مشترکینی که شماره مرکز کوته پیام (SMS Center Number) سیم کارت خود را برری ۹۸۹۱۱۰۰۵۱۰+ (شماره مرکز کوته پیام شیراز) قرار داده اند یا در استانهای جنوبی کشور قرار دارند قادر به شرکت در این مسابقه نبودند و با پیام “خطا در ارسال” مواجه می شدند.

اما مدتی است که این دسته از مشترکان هم قادر به ارسال کوته پیام بوسیله SMS Center شیراز شده اند اما بجای پیام Auto Responder ارسال شده از سوی موسسه سروش رسانه و مگفا با پیام ارسال شده ای از PeykAsa.com مواجه میشوند که در آن با تشکر از ارسال SMS “ارائه کننده سرویس” پیک آسا معرفی شده است. این درحالی است که برگزارکنندگان واقعی این مسابقه موسسه سروش رسانه و مگفا بوده و آن دسته از مشترکینی که شماره مرکز کوته پیام (SMS Center) یم کارت خود را بر روی شماره ۹۸۹۱۱۰۰۵۰۰+ قرار داده اند بصورت عادی در مسابقه شرکت داده میشوند و بوسیله پیام تشکر ارسال شده توسط برگزارکنندگان (سروش رسانه و مگفا) از شرکت داده شدنشان در مسابقه مطمئن میشوند.

لازم به ذکر است که “پیک آسا” پیمانکار دومین مرکز SMS شرکت مخابرات ایران می باشد که در شیراز نصب و راه اندازی شده و به “SMS Center شیراز” مشهور می باشد و برخلاف برگزار کنندگان مسابقه فوق (سروش رسانه و مگفا) مجوزی برای ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر SMS ندارد.

اپراتورهای دیگر
طبق بررسی های انجام گرفته توسط خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات مشترکین شبکه تلفن همراه پیش پرداخته تالیا – KTC کیش و پیش پرداخته اصفهان هم قادر به ارسال پیام به شماره ویژه ۳۰۰۰۱۰ نمیباشند.

این دوگانگی در رفتار و برخورد سلیقه ای مراکز کوته پیام مخابرات در تامین بستر لازم برای ارائه اولیه ترین سرویس های ارزش افزوده مبتنی بر SMS باعث سردرگمی و حتی بدنامی سرویس های فوق خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا