تکنولوژی

بازار كامپيوتر طي هفته‌اي كه گذشت‌:CPU هاي ارزان،Case هاي گران‌

نام نویسنده: زهره ديداری

دنیای اقتصاد – دست‌اندركاران بازار كامپيوتر از احتمال بهبود وضعيت بازار اقلام و اجناس كامپيوتري در هفته آينده خبر مي‌دهند.

به گفته آنان، علت احتمالي بهبود وضعيت بازار در هفته آتي ناشي از فروكش كردن ابعاد رسانه‌اي تصميم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره پرونده هسته‌اي ايران كه باعث ركود و كسادي در بازار كامپيوتر و به طور كلي بازار ايران شد، خواهد بود.

اوايل خوب، اواخر بد

آقازاده مديرعامل شركت HST درباره وضعيت بازار كامپيوتر در هفته گذشته چنين گزارش مي‌دهد: در اواخر هفته گذشته بازار با ركود مواجه شد البته اين ركود بازار صنف‌هاي مختلف را در بر مي‌گرفت كه بازار كامپيوتر هم دچار همين ركود شد.

در هفته گذشته تا روز سه‌شنبه بازار تجهيزات و قطعات كامپيوتري ا وضعيت عادي و خوبي مواجه بود و خريد و فروش به خوبي صورت مي‌گرفت و اين امر طبيعي بود چون هيچ عاملي از جمله تعطيلات اواسط هفته وجود نداشت كه بازار را دچار شرايط سكون كند اما از روز سه‌شنبه و چهارشنبه در فضاي بازار ركود حاكم شد. همان‌طور كه در بالا ذكر شد اين شرايط تنها مختص بازار كامپيوتر نبود بلكه به طور كلي وضعيت خريد و فروش و مبادلات اجناس و كالاهاي مختلف در بازار كل كشور با ركود مواجه بود و دليل اين امر اين بود كه قرار بود روز پنج‌شنبه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در مورد وضعيت ايران تصميم‌گيري كند كه آيا موضوع ايران به شوراي امنيت ارجاع شود يا نه كه اين شرايط سردرگمي در تصميم آژانس باعث ركود در بازار اقتصادي ايران شد كه بالطبع بازار كامپيوتر را نيز در بر گرفت.

به گفته وي، روز شنبه اين هفته نيز بازار جالبي نداشتيم اما بعد از اينكه نتيجه تصميم شوراي حكام مشخص شد اوضاع بازار روند عادي خود را پيدا كرد.

طي هفته جاري چون يك روز تعطيلي داشتيم كلا خريد و فروش وضعيت مناسبي نداشت ولي پيش‌بيني مي‌شود كه از روز سه‌شنبه بازار به روال عادي خود باز گردد و شركت‌ها و نهادهاي دولتي و مردم عادي به خريد اجناس مورد نياز خود روي بياورند.

CPU ارزان شد

در بازار CPU تغييراتي صورت گرفت و دليل آن اين است كه شرك اينتل يكي از توليدكنندگان CPU براي تعديل قيمت جهاني بازار CPU اجناسي را كه در انبار داشت به بازار جهاني عرضه كرد و در پي اين تصميم قيمت CPU مدل 3 مگ فول كش، 478پين، 15هزار تومان افت قيمت داشت اما كماكان سفارش براي خريد آن وجود دارد و طبيعي است كه سازمان‌‌ها و نهادهاي دولتي روي خريد سرورهاي اينتل متمركز شوند به دليل تحريم اقتصادي روي سرورهاي سوپرمايكرو تمايلي به خريد آن نشان ندهند.

يك كلاهبرداري هم در هفته گذشته در بازار كامپيوتر شكل گرفت كه باعث شد قيمت‌ هارد كاهش يابد. طبق شنيده‌ها اين كلاهبرداري در برج بهار صورت گرفته است.

از بازار لپ‌تاپ‌ها هم خبر مي‌رسد كه يكسري از مدل‌هاي جديد لپ‌تاپ وارد بازار شده كه مشتريان و متقاضيان از خريد آن راضي هستند. در بخش مانيتورها هم همان‌طور كه قبلا ذكر شد همچنان بازار مانيتورهاي LCD بسيار بهتر از بازار مانيتورهاي CRT است و بيشتر خريد و فروش در بازار مانيتورهاي LCD صورت مي‌گيرد.

كيس و كيبورد گران شد

از بازار كيس نيز خبر مي‌رسد كه مدل ميكرونت گران شده چون قيمت آن در بازار جهاني افزايش يافته است و بالطبع اين محصول در بازار كامپيوتر كمياب شده و به همين دليل قيمت آن بين 2 تا 3هزار تومان افزايش يافته است.

در بازار كيبورد و موس نيز در برخي مدل‌ها افزايش قيمت داشتيم كه از جمله مي‌توان به كيبورد و موس شركت فراسو اشاره داشت كه چيزي در حدود 500 تا 1000 تومان گران شده‌‌اند. در بخش مادربرد هم تغيير چنداني نداشتيم اما همچنان مردم تمايل بيشتر به خريد915 Chip دارند چون2cpu مگ كش را ساپورت مي‌كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا