تکنولوژی

لپ تاپ 100 دلاری هندلی در WSIS

گزارش از خاک تونس – طرح تولید لپ تاپ های 100 دلاری “هندلی” به منظور توزیع بین میلیون ها دانش آموز در کشورهای در حال توسعه با حضور کوفی عنان به نمایش در می آید.

نیکلاس نگروپونته، موسس آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT در ماه ژانویه اولین بار این طرح را ارائه کرد که بسیار مورد توجه دولت ها و غول های صنعت کامپیوتر قرار گرفته است. نگروپونته قرار است امروز ( چهارشنبه 16 نوامبر) نمونه این لپ تاپ را در اجلاس به نمایش بگذارد.

نگروپونته و سایر حامیان و دست اندرکاران این طرح می گویند که حداقل 24 کشور با آنان درباره خرید این لپ تاپ ها وارد مذاکره شده اند و در این میان برزیل و تایلند بیشترین علاقه را ابراز کرده اند. علاوه بر این دولت محلی ماساچوست اخیرا پیشنهادی 54 میلیون دلاری ارائه کرده تا برای هر دانش آموز راهنمایی و متوسطه لپ تاپ خریداری شود.

اگرچه هنوز هیچ قراردادی با دولت منعقد نشده ؛ نگروپونته می گوید برای تولید 5 تا 10 میلیون دستگاه لپ تاپ برنامه ریزی شده که این تولید از اواخر 2006 یا اوایل 2007 آغاز خواهد شد و میزان تولید در سال های بعد به ده ها میلیون خواهد رسید

بر اساس این گزارش شرکت های گوگل، AMD، ردهت، News Corp و برایت استارهر کدام 2 میلیون دلار در یک موسسه عیر انتفاعی با نام “یک لپ تاپ به ازای هر کودک” (One Laptop Per Child) سرمایه گذاری می کنند تا این هدف عملیاتی شود.

هدف نگروپونته تامین 100 تا 150 میلیون لپ تاپ است اما اجرای این پروژه نیازمند 15 میلیارد سرمایه گذاری کشورهای توسعه یافته است.

دستگاهی که در تونس به نمایش گذاشته شده، نمونه اولیه است و به گفته نگروپونته، فقط تکمیل صفحه نمایش آن حداقل به 3 ماه زمان نیاز دارد. طراحان همچنین هنوز تا رساندن قیمت سیستم به 100 دلار باید تلاش بکنند زیرا هم اکنون این دستگاه 118.5 دلار تمام می شود.

شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت و اپل به این موضوع توجه نشان داده اند. نگروپوتنه هفته گذشته با بیل گیتس مذاکره کرده و استیو جابز هم پیشنهاد کرده که نسخه های رایگان سیستم عامل OS X روی این لپ تاپ ها قراربگیرد هر چند که این پیشنهاد رد شده است. بر اساس طرح اولیه، دستگاه ها مجهر به پردازنده AMD و یک سیستم عامل کد باز ردهت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا