تکنولوژی

فاز دوم WSIS:اجلاس جامعه اطلاعاتی فردا در تونس آغاز به کار می کند

آی تی ايران – در ميان تدابير شديد امنيتی مقامات تونس دور نهايی اجلاس جامعه اطلاعاتی فردا چهارشنبه کار خود را آغاز می کند.

پیش بینی می شود برای این اجلاس که از آن به عنوان مهم ترین رویداد ارتباطی قرن نام برده می شود بیش از 17 هزار نفر شرکت کنند که در میان آنها سران بیش از 50 کشور جهان، مقامات عالی رتبه 70 کشور دیگر و نمایندگان سازمان های غیر دولتی و خصوصی و جامعه مدنی شرکت کنند.

اجلاس در حالی کار خود را در سالن نزدی به ساحل شهر تونس برگزار می کند که از چند روز قبل وضعیت ویژه ای بر فضای این شهر حاکم شده و نیروهای پلیس و امنیتی کاملا حرکات و رفت و آمدها را در این شهر و شهرهای اطراف که محل اقامت شرکت کنندگان در اجلاس است، تحت کنترل دارند.

پیش بینی می شود که موضوع راهبری اینترنت به مهمترین چالش اجلاس تبدیل شود این در حالی است که زمان سخنرانی نماینده دولت ایالات متحده که کشورش به دلیل کنترل کامل منابع اینترنتی زیر انتقاد شدید برخی کشورهای حاضر در اجلاس قرار دارند روز پایانی تعیین شده است.

در همین حال یوشیو اتسومی دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات نیز طی یک جلسه مطبوعاتی در آسانه اجلاس تاکید کرد که علی رغم توافقات به دست آمده در زمینه موضوعات حاکمیت بر اینترنت انتظار ندارد که این موضوع با این اجلاس به نتیجه مشخصی برسد.

سازمان ملل برگزار کننده این اجلاس است و تمامی برنامه ها و نشست های این اجلاس توسط این سازمان برنامه ریزی و ارایه می شود و کشور میزبان صرفا مقدمات برگزاری اجلاس را فراهم آورده است.

اجلاس در حالی در تونس پایتخت کشور تونس برگزار می شود که بسیاری از هتل های این شهر از هفته ها قبل قادر به پاسخ گویی به متقاضیان اقامت در آن ها نبودند و به همین دلیل شرکت کنندگان در اجلاس در برخی شهرهای هم جوار تونس نیز اقامت کرده اند و با استفاده از سیستم حمل و نقل رایگان به اجلاس انتقال می یابند.

از ایران نیز یک هیات نمایندگی در اجلاس شرکت داده که قرار است در بحث های مربوط به حاکمیت اینترنت و سخنرانی پلنری اصلی حضور فعال داشته باشند.

همچنین یک غرفه در بخش نمایشگاهی اجلاس توسط ایران برپا شده که دستاوردهای ایران در زمینه هایی مثل بهداشت الکترونیکی ، آموزش الکترونیکی و … به صورت کتاب و سی دی ارایه شده است.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران روز گذشته سفر خود را به دلایل نامعلومی به این اجلاس لغو کرد.

پیشتر اعلام شده بود که احمدی نژاد می خواهد در اجلاس تونس سخنرانی کند و مقدمات حضور و سخنرانی او نیز فراهم شده بود.

گفته می شود بیماری پدر رییس جمهوری باعث لغو این سفر شده اما تاکنون خبری رسمی در این زمینه منتشر نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا