تکنولوژی

وزير ارتباطات: ثبت نام سیم کارت تلفن همراه کشور از دهه فجر آغاز می شود

ایسنا – وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات گفت: اپراتور دوم بايد كار خود را در اوايل سال آينده شروع و سيم‌كارت‌هاي خود را به مردم واگذار كند.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر «محمد سليماني» در ابتداي اولين جلسه‌ي مطبوعاتي‌اش، پيش از مطرح شدن سوالات خبرنگاران ، در مورد اپراتور دوم تلفن همراه، كيفيت و قيمت خدمات و برنامه‌هاي اين وزارت در قبال تلفن همراه صحبت كرد.

وي در مورد پروژه‌ي اپراتور دوم با بيان اين كه اين پروژه بيش از سه سال است با افت و خيزهاي خاص خود مطرح شده اظهار داشت: پس از طي مراحل مختلف وارايه‌ي مجوزهاي قانوني لازم وزارت ارتباطات با شركت ايرانسل وارد مذاكره و بحث شد و آن چه از نظر ما مورد توجه واقع شده اين بود كه در ازاي اين پروژه با توجه به مطالبات و انتظارات مردم و تقاضاي موجود در بازار هزينه و وقت صرف شده، بنابراين پروژه بايد هر چه زودتر وارد مرحله‌ي اجرايي مي‌شد.

ي افزود: تا تاريخ ‌١٣/٦/٨٤ برنده‌ي اول مناقصه (شركت خارجي) بايد وضعيت خود را مشخص مي‌كرد اما به خاطر عدم اقدام آن‌ها در زمان مقرر ، تدابيري انديشه شد تا پروژه هر چه زودتر وارد مرحله‌ي اجرايي شود و در نهايت جمع‌بندي مجموعه كارگزاران دولت بر آن شد كه نفر اول برنده‌ي مناقصه علاقه‌اي براي حضور عملي در پروژه نداشته در نتيجه اجازه مذاكره براي برنده دوم طبق مصوبات شوراي اقتصاد به طرف ايراني داده شد .

وزير ارتباطات ادامه داد: از نظر وزارت برنده‌ي دوم مناقصه در چارچوب شركت ايرانسل پروژه را اجرا مي‌كند.همچنين ‌٤٩ درصد سهام بي‌نام ايرانسل به نام MTN ثبت و ضمانت نامه‌ي بانكي و حق ليسانس صادر و واگذار شده ، و پروژه مطابق با برنامه‌ي زمان‌بندي پيش خواهد رفت.

لازم به ذكر است كه مبلغ ‌٣٠٠ ميليون يورو بايد به صورت نقدي به حساب دولت واريز شود اين بحث نيز در مرحله‌ي اجرا به سر برده و با انجام آن، كلنگ پروژه‌ي دوم اپراتور دوم به زمين زده خواهد شد .

وي تصريح كرد: اپراتور دوم بايد كار خود را در اوايل سال آينده شروع و سيم‌كارت‌هاي خود را به مردم واگذار كند.

سليماني در ادامه در مورد عملكرد اپراتور اول تلفن همراه با اشاره به اين كه واگذاري ‌٥ ميليون و ‌٦٠٠ هزار ثبت نام صورت گرفته كه ‌٦٠٠ هزار فيش از آن‌ها مورد استرداد قرا رگرفت .

وي ادامه داد: با انجام اين واگذاري‌ها شبكه‌ي تلفن همراه كشور براي اپراتور اول به ‌٥/٨ ميليون خط و ضريب نفوذ ‌٥/١٠ خواهد رسيد . همچنين پوشش تلفن همراه در ‌٩٣٤ شهر كشور برقرار و ‌١٩ هزار كيلومتر جاده‌اي نيز تحت پوشش قرار دارند .

وزير ارتباطات يادآور شد: طبق برنامه‌ي چهارم توسعه ضريب نفوذ تلفن همراه كشور بايد به ‌٣٥ درصد افزايش يابد كه بخشي از اين كار توسط اپراتور دوم، بخشي توسط اپراتور اول و بخشي ديگر با توسعه‌ي شبكه همراه اعتبارتي صورت پذيرد اما در صورت فراهم بودن بسترهاي مورد نياز به نظر مي‌سد بتوانيم تا پايان برنامه با توجه به بر نامه‌ريزيهاي صورت گرفته به ضريب نفوذ بيشتر از ‌٣٥ درصد دست يابيم .

سليماني تصريح كرد: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته پيش فروش و ثبت نام جديد تلفن همراه همزمان با دهه فجر امسال انجام خواهد شد ، براي اين پيش فروش با توجه به تجارت گذشته مهلت زمان و فروش فيش طولاني تر خواهد شد همچنين امكان خريد بيش از يك سيم‌كارت با يك فيش نيز فراهم مي‌شود .

وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: در صورت ثبت‌نام بيش از هفت ميليون نيز آمادگي اجرايي داريم .

وي ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته دريافت چك بانكي به عنوان پست بانك حذف و صرفا واريزي به حساب مدنظر قرارخواهد گرفت .

وي يادآور شد: تلاش‌مان براي كاهش قيمت سيم‌كارت‌هاست چرا كه وزارت ارتباطات معتقد است، بايد در اين راستا حركت كنم براي انجام اين كار مقدمات فراهم شده و بايد مراحل بعدي شامل تصويب در دولت و مجوزهاي شوراي اقتصاد نيز انجام پذيرد اما مسلما كاهش قيمت تلفن همراه به طور گام به گام در سال‌هاي آتي حتما به اجرا درخواهد آمد و اميدواريم حداقل در گام اول اين قيمت تا ‌١٠ درصد كاهش داده شود .

وزير ارتباطات در مورد كيفيت شبكه‌ي تلفن همراه با تاكيدبر اين كه مشكل كيفيت اين شبكه بحثي مزمن و طولاني است كه طي سال‌ها به طور كاملا مشهود ادامه داشته اظهار داشت : دلايل مختلفي براي اين مشكل ارايه شده اما آنچه ما به آن مي‌پردازيم بحث فني است ، به اين معني كه به عنوان سرويس دهنده كيفيت شبكه را مناسب و به حد استاندارد برسانيم .

سليماني يادآور شد: براي رساندن شبكه‌ي تلفن همراه به وضعيت استاندارد بين‌المللي پنج فاز تعريف شده است ، مرحله‌ي اول اين فاز در تهران در حال انجام است كه بر اساس آن ‌١٠ تا ‌١٥ تيم فني به طور شبانه روزي درحال عيب يابي شبكه هستند چرا كه پس از مشخص شدن اين عيب پيچيدن نسخه‌هاي بعدي آسان و قابل اجرا خواهد بود و اميدواريم تا پايان سال جاري كيفيت شبكه‌ي تلفن همراه بهبود يابد .

وي با بيان اين كه شاخص‌هاي كيفي تلفن همراه در تهران بسيار نامطلوب و بعضا ‌٢٠ تا ‌٣٠ درصد زير استانداردهاي بين المللي است ، افزود : رسيدن به استاندارد‌هاي مورد نظر نيازمند زمان و كار تخصصي و برنامه اجرايي است .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه عنوان كرد : تصميم داريم در مراحل اول هزينه‌ي مكالمات با قطع ناخواسته تلفن همراه در تهران ، از صورتحساب مشتركان حذف شود كار شناسايي قطع ارتباط ناخواسته و حذف آن كاري فني است ، اميدواريم با بررسي‌هاي انجام شده اين كار صورت پذيرد كه در نتيجه‌ي آن ابتدا هزينه‌ي قطعي‌هاي زير ‌٣ ثانيه و در صورت ممكن نبودن هزينه‌ي قطعي‌هاي زير ‌٥ ثانيه با وجود تحميل هزين به شركت ارتباطات سيار ، از صورت حساب مشتركان حذف خواهد شد .اين طرح در فيش‌هاي آبان ماه جاري به بعد اجرا خواهد شد .

سليماني در مورد شبكه‌ي همراه اعتباري گفت : اين شبكه در حال حاضر ‌٤٧١ هزار مشترك و ‌٢٣٠ آنتن بي.تي.اس ‌٩٠ درصد تهران را تحت پوشش قرار داده اما كيفيت شبكه مشخصا در حد استاندارد نيست .

وي افزود: عمليات اجرايي براي پوشش در خراسان رضوي ، زنجان ، قم ، قزوين ، و سمنان نيز آغاز شده كه با انجام تست نسبت به سرويس دهي اقدام خواهد شد .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطر نشان كرد: از بخش كيفيت شبكه رضايتي نداشتيم هر چند آن‌ها مشكلات خاص خود را بيان ميكنند و بعضا بخشي از اين مشكلات مانند SMS‌ها نيز مقداري رفع شده است اما طبق قرارداد بايد از آن‌ها جريمه تاخير دريافت شود .

وي ابراز داشت : در اين راستا به آنها اعلام كرديم كه در صورت ادامه اين وضعيت وارد مرحله‌ي اجراي قرارداد و جريمه‌ها خواهيم شد ، البته اين بحث نيازمند كار كارشناسي است .

وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات همچنين خاطر نشان كرد: چنانچه احيانا تاليا موفق نشود مشكلات كيفيت شبكه‌ي خود را رفع كند ممكن است ، اين اجازه را به اپراتور ديگري بدهيم .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش دوم جلسه‌ي مطبوعاتي‌اش به سؤالات خبرنگاران در حوزه‌ي ارتباطات و فناوري اطلاعات پاسخ داد و صحبت‌هاي پيرامون مقولات مربوط به پست وپست بانك را به جلسه‌ي ديگري موكول كرد.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر«محمد سليماني» در مورد حضور ايران در اجلاس WSIS تونس اظهار داشت:كشور ما در سطح خوبي در اين اجلاس حضور خواهد داشت به طوري كه توافقات شفاهي براي حضور رييس جمهور در اين اجلاس صورت گرفته است ، همچنين كميته‌هاي مختلفي در اين راستا شكل گرفته كه اميدواريم پس از بازگشت از اين اجلاس دستاوردها را در اختيار قرار دهند .

سليماني در مورد فراخوان جديد ايجاد مراكز IDC در كشور با تاكيد بر اهميت اياد اين مركز و اين كه بايد براي توليد‌كنندگان محتوا حساب خاصي بازكنيم ،خاطر نشان كرد: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مجوزهاي لازم را صادر خواهد كرد اين بحث هم اكنون در حال پيگيري است.

وي همچنين در مورد درج مطالبي مبني بر تخلفات چند ميليوني در مخابرات اظهار بي اطلاعي كرد .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد اين كه وزارت ارتباطات اولويت‌هاي كاري خود را چه مواردي قرار داده است گفت: لازم است تا همه‌ي موارد همزمان با هم پيگيري شود مباحثي مانند وجود فشارها،نيازها، مباحث اقتصادي و پول در آوردن بحث‌هايي است كه ممكن است به بهم خوردن اولويت‌ها بيانجامد اما در بخش فناوري اطلاعات بيش از 300 محور وجود دارد كه بايد وزارت ارتباطات بر روي همه‌ي اين محورها و به طور همزمان حركت كند.

سليماني ادامه داد: همان طور كه بحث اپراتور دوم براي من مهم است، بحث معيشت كارمندان نيز از اهميت برخوردار بوده و هر دو را با تفاوت در حجم كاري پيگيري مي‌كنم .

وي در مورد اين كه چرا وزارت ارتباطات در كميته‌ي تعيين مصاديق فيلترينگ حضور ندارد، خاطر نشان كرد: ما به عنوان يك وزارتخانه‌ي فني در اين بحث عضو هستيم اما شخصا اصراري براي عضويت در كميته‌ي تعيين مصاديق فيلترينگ شوراي عالي انقلاب فرهنگي ندارم زيرا ماهيت تصميمات آن‌ها جزو وظايف وزارت ارتباطات نيست.

سليماني همچنين تاكيد كرد: فيلترينگ هوشمند مورد استفاده در مخابرات با تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده و بدون تاييد، نظارت و مجوز آن‌ها تاكنون اقدامي‌در اين زمينه انجام نشده و نخواهد شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: در بخش خدمات در بحث فناوري اطلاعات، اينترنت و اطلاع رساني طي دو ماه گذشته طرحي مورد بررسي قرار گرفته تا سرويس‌هاي ارزش افزوده به سرويس‌هاي فعلي افزوده شود در اين راستا بحث ويدئو‌ي درخواستي مهم‌ترين مساله به شمار مي‌رود كه هدف از راه اندازي آن ارايه خدمات جديد و ايجاد امكان پاسخ گويي به سلايق مخلف در قبال محصولات فرهنگي توليدي در كشور است .

وي در ادامه‌ي سخنانش افزود: با اين پروژه امكان دستيابي به آرشيوهاي منابع داخلي و خارجي به طور زنده و غير زنده فراهم خواهد شد و در صورت ارايه اين سرويس خدمات جنبي مانند آموزش از راه دور نيز در دل آن مي‌گنجد .

سليماني خاطر نشان كرد: در نظر داريم مرحله‌ي آزمايشي اين پروژه تا اواخر سال 85 در تهران انجام گيرد ‌، اما پروژه پايلوت آن به زودي در بخشي از تهران راه اندازي خواهد شد .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: كار توزيع و فروش نيز از طريق شركت‌هاي خصوصي و يا ويدئو كلوپ‌هاي داراي مجوز پيش‌بيني شده است، همنين ايجاد اشتغال براي فعال شدن بخش خصوصي و سالم‌سازي فرهنگي از مواردي است كه در اين طرح مورد توجه قرار گرفته است .

وي در ادامه با اشاره به اهميت ونقش اينترنت در ابعاد مختلف اقتصادي و اجتماعي خاطر نشان كرد: در زمينه‌ي پوشش اينترنت همچنين بالا بردن ، ضريب نفوذ ، سرعت و قيمت اينترنت با مشكل رو به رو هستيم .

وي گفت:تمام اين موارد مورد توجه قرار گرفته همچنين توسعه‌ي قابليت‌هاي بخش غير دولتي ، كاهش تعرفه‌هاي از طريق افزايش حجم كاري ، اتصال به شبكه‌هاي جهاني از طريق خطوط فيبرنوري و خطوط ارتباطي تمام كشورهاي همسايه در حال پيگيري است .

وي اذعان كرد : از اولويت‌هاي ارتباطي در سال جاري رساندن فيبر نوري وزيرساخت‌هاي لازم براي اينترنت پرسرعت به مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي است كه مدير اين پروژه در تهران مشخص شده تا فيبر نوري ظرف دوماه آينده در اختيار تمام مراكز دانشگاهي دولتي و غيردولتي و حتي خوابگاه‌هاي دانشجويي كه بيش از هزار دانشجو دارند، قرار گيرد .

سليماني يادآور شد: اين پروژه وارد عمليات اجرايي شده و در صورت همكاري دانشگاه‌ها تا پايان آذر ماه به مرحله‌ي بهره برداري خواهد رسيد .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: در بحث بانك‌ها تاكنون حدود هفت هزار پورت به بانك‌ها ارايه شده اما در صدد هستيم فيبنوري به درب تمام بانك‌ها رسانده شود .

وي تاكيد كرد : مذاكراتي در اين زمينه با معاون وزير دارايي در راستاي مورد توجه قرار دادن اين بحث براي هر يك از بانك‌ها انجام شده و اميدواريم در سال 84 به مرحله نهايي رسانده شود .

سليماني با بيان اين كه قيمت اينترنت در كشور هنوز بالاست تصريح كرد: در مورد قيمت اينترنت بحث جغرافيا از اهيمت برخوردار است چرا كه بر اساس آمار رسيده قيمت اينترنت در شهرهايي بزرگي مانند ، اصفهان و تبريز دو برابر قيمت اينترنت در تهران است .همچنين بعضا در شهرهاي كوچك‌تر اين قيمت به سه برابر افزايش مي‌يابد . با توجه به اين مساله براي حل مشكل قيمت از نظر جغرافيايي اين مساله مطرح شد كه با كاهش كد‌ها در شهرستان‌ها هزينه‌اي كه نهايتا به خانوارها تحميل مي‌شود را كاهش دهيم .

وي افزود:جدي تر شدن بحث رقابت در ميان بخش‌هاي خصوصي ارايه كننده‌ي اينترنت نيز به كاهش قيمت‌ها مي‌انجامد .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات يادآور شد: اختصاص پهناي باند و امكانات زيرساختي نيز در حال بررسي و اجرا به شمار مي‌رود .

همچنين شبكه‌ي فيبر نوري نيز به مراحل خوبي رسيده و در حال تكميل است تا پس از ارايه به دانشگاه‌ها وبانك‌ها به مراكز داراي جمعيت بيشتر نيز ارايه شود .اما قبل از آن قرار بر اين است كه پهناي باند در اختيار شكت‌هاي خدمات دهنده قرا رگيرد تا با مكانيزم‌هاي مورد نظر قيمت اينترنت كاهش پيدا كند .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اين كه از ارايه كنندگان سرويس اينترنت گله داريم چرا كه با كاهش قيمت از سوي مراكز دولتي كاهش قيمت از سوي مردم نيز بايد احساس شود ، اظهار داشت: بنابر اين تصميم گرفتيم تا در اين زمينه وارد بحث نظارتي شده و آن را پيگيري كنيم چرا كه اين اتفاق نيافتاده است.

سليماني در مورد مشكلاتي كه در جهت برگزار كردن مناقصه‌هاي وزارت ارتباطات و شركت‌هاي تابعه به وجود آمده با بيان اين كه برگزاري مناقصات بزرگ همواره وجود داشته و خاص وزارت ارتباطات نيست، گفت: مناقصات انجامي‌ علي‌رغم نظارت و بازرسي‌هاي گسترده از درون و بيرون سازمان با چالش‌هايي رو به روي شده كه باعث مشكلات و مسائلي در كشور شد.

وي با تاكيد بر اين كه با تاخير در برگزار‌ي مناقصات بزرگ مردم متضررخواهند شد يادآور شد: سياست كلان در اين رابطه به حداقل رساندن چالش‌هاست .

وي افزود : در كشور رسم بر آن شده كه بازندگان مناقصات بزرگ به فعاليت و حركت‌هايي دست مي‌زنند اما روش پيش گيرانه‌اي كه براي آينده مد نظر قرار داديم آن است كه قبل از اعلام برنده نهايي همه مقدمات بازرسي و بررسي و تدابير لازم انجام شود تا پس از اعلام برنده مشكلي ايجاد نشود .

و ادامه داد : مدل خاصي در اين زمينه ارايه و به سازمان بازرسي و مجلس مطرح شد كه اميدواريم با تكميل آن و دست‌يابي به مدل نهايي به گونه‌اي عمل شود كه برگزاري مناقصات به طور شفاف و با مشكلات بسيار كم طبق زمان و برنامه به اجرا در بيايد .

وي خاطر نشان كرد: ايجاد شبكه‌ي بازرسي در درون سازمان از جمله طرح‌هاي ديگر است تا همه‌ي استان‌ها و همه شركت‌ها به هم متصل شوند بدين ترتيب همه‌ي بازرسان كار خود را به موقع انجام داده و در صورت بروز مشكل مساله به موقع مطرح و پيش گيري خواهد شد .

سليماني در ادامه با اشاره به مناقصات ناتمام در وزارت ارتباطات و شركت‌هاي تابعه كه بعضا از سوي كميسيون اصل 90 و غيره مورد درخواست تجديد قرار گرفته‌اند،گفت: در اين رابطه به تفاهم رسيديم تا تيم قوي كارشناسي نسبت به بررسي مناقصات اقدام و نتيجه كار بيان شود تا مناقصه با توجه به آن اجرا و يا منحل شود؛ به عنوان مثال اين بحث در مورد مناقصه‌ي فيلترينگ به شركت فناوري اطلاعات ابلاغ و آنها وارد مرحله‌ي بعد شدند .

همچنين تيم فني در حال بررسي مناقصه‌ي بيلينگ ارتباطات سيار هستند ومقرر شده حداكثر تا هفته‌ي آينده نتيجه‌ي كار مشخص و با هماهنگي با سازمان بازرسي كل كشور وارد مرحله بعد شويم .

وي در ادامه در مورد توليد كنندگان داخلي و حمايت از آن‌ها گفت: توليد‌كنندگان هر چند مالكيت خصوصي داشته باشند سرمايه ملي تلقي شده و بايد مورد حمايت قرار گيرند اما آنچه مهم است سياست بر مبناي حمايت از توليد كننده واقعي قرار گرفته از نظر ما توليد كنندگان واقعي با توليد دانش فني در داخل سطح آن را افزايش داده و همگام با دانش جهاني حركت مي‌كنند .

همچنين با توليد اشتغال نيروي متخصص و اجرايي را به كار گرفته و از امكانات تخصصي تجهيزات و دانش استفاده از آن‌ها بهره‌مند بوده ودر جهت مديريت حركت مي‌كنند.

وي ادامه داد: طي دو ماه اخير جلسات متعددي با توليدكنندگان داخلي برگزار شده و نظرات در قابل يك طرح در حال بررسي است اين طرح بر قانون استفاده از حداكثر توان داخلي تاكيد داشته همچنين بر رعايت زمان بندي در برگزاري مناقصات و حمايت از توليدكنندگان داخلي براي به ثمر رساندن پروژه‌هاي تحقيقاتي مورد نياز در قالب تسهيلات مالي و وام‌هاي ارزان قيمت تاكيد مي‌كند .

دكتر سليماني در خصوص آخرين وضعيت ماهواره‌ي زهره گفت: طرف خارجي هنوز پروتكل مربوطه را امضا نكرده و LC قرارداد عملا انجام نشده و پروژه هنوز وارد مراحل اجرايي نشده است.

به گزارش ايسنا ، در پايان اين جلسه تعدادي از سوالات خبرنگاران به جهت كمبود وقت بي پاسخ ماند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا