تکنولوژی

دکترمعتمدنژاد:جنبه‌هاي فني و سياسي اينترنت ارتباط مستقيمي با هم دارد

ایسنا – تنها چند روزي بيشتر به برپايي اجلا سران جامعه اطلاعاتي در تونس باقي نمانده است. دکتر معتمد نژاد در آستانه برپايي اين اجلاس با اشاره به پيوستن اروپايي‌ها به جمع مخالفان مديريت متمرکز اينترنت مي‌گويد: پيوستن برخي از کشورهاي اروپايي به جمع مخالفان مديريت متمرکز اينترنت آمريکا را منفعل ومنزوي مي کند.

به گزارش خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي ايسنا دكتر معتمد‌نژاد در در گفت‌و گو با وبلاگ “”http://www.parantez.blogsky.com مي‌افزايد: همانگونه که اتحاديه بين المللي ارتباطات دور بر امور تلفن و تلگراف وبيسيم ، امواج تلفني ، راديويي وتلويزيوني نظارت دارد مسلما نظارت برامور فني اينرنت نيز امر مهمي تلقي مي‌شود. همين امر کشورهاي در حال توسعه را به تلاش بيشتر براي سرپرستي يک نهاد بين المللي واداره امور اينترنت واداشته است. اين نهاد يا بايد نهادي مستقل باشد و يا اينکه در قالب اتحاديه بين المللي ارتباطات دور ادامه فعاليت دهد.

به هر حال خواست اين کشورها اين است که اينترنت جنبه بين المللي پيدا کند. آنها در تلاشند که شورايي بين المللي امور اينترنت را عهده دار شود که نمايندگان همه کشورها از نواحي مختلف جغرافيايي سازمان ملل متحد در آن حضور داشته باشند. در اين شورا در صورت توافق کميته اي ‌١٨ تا ‌٣٥ نفره بر اداره امور اينترنت تظارت خواهد داشت .منتهي چون آمريکا ايجاد کننده اينترنت بوده است ترتيبي اتخاذ مي شود که امور فني را آنها عهده دار شوندو آيکان نيز در اين مقوله ايفاي نقش کند.

دکتر معتمد نژاد مي‌افزايد: جنبه‌هاي فني و سياسي اينترنت ارتباط مستقيمي با هم دارد و امکان ندارد بتوان اين دو را از هم جدا کرد. ايجاد يک دامنه جديد همچون ايجاد يک قلمرو نو در فضاي سايبر است و آثار و نتايج اقتصادي و سياسي اجتناب ناپذيري دارد.

دکتر معتمد نژاد در خصوص پيش بيني خود از اين اجلاس با توجه به تحولات رخ داده اخير مي‌گويد: احتمال عدم توافق ميان شرکت کنندگان در خصوص مديريت اينترنت وجود دارد.آمريکا در تنگنا قرار گرفه است و شرايط حاضر نشان مي دهد که با ساير کشورها کنار نمي‌آيد، مگر آنکه در چند روز آتي اتفاق تازه‌اي رخ دهد.

انتهاي پيام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا