تکنولوژی

بازار كامپيوتر طي هفته‌اي كه گذشت‌: بازار CRT فوق‌العاده بد

دنیای اقتصاد – اگر در هفته‌هاي گذشته پيگير اخبار بازار كامپيوتر بوديد حتما در جريان هستيد كه با شروع ماه رمضان طبق رسم هر ساله با كسادي و ركود مواجه بود. متاسفانه در هفته گذشته نيز اين كسادي ادامه داشت چه بسا كه اوضاع بازار خراب‌تر نيز شده بود چون هفته گذشته به دليل تقارن با شب‌هاي احيا بازار خريد و فروش نيز كساد بود.

به گفته آقازاده مديرعامل شركت همراه سيستم طلايه در روزهاي شنبه و يكشنبه بازار بدي نداشتيم ولي از روز دوشنبه تا آخر هفته بازار خوب نبود و با ركود پي در پي مواجه بوديم. تنها خريد و فروشي هم كه صورت گرفت مربوط به بازار CPU بود و تقاضا براي خريد CPU بالا بود.

به گفته آگاهان بازار پيش‌بيني مي‌شود كه طي هفته جاري بازار بهبود يابد و خريدهاي اماكن دولتي و استفاده‌كنندگان عادي تجهيزات كامپيوتري طبق روال گذشته درآيد.

لپ‌تاپ‌هاي جديد

بازار لپ‌تاپها هم تابع ساير تجهيزات بازار بوده و دچار همان سكون و كسادي بوده ولي يك مدل لپ‌تاپ‌ وارد بازار شده كه اوضاع‌بازار لپ‌تاپ‌هاي قديمي با مارك‌هاي HP، توشيبا و غيره را خراب كرده چون لپ‌تاپ‌هاي جديد هم از لحاظ قيمت و هم از لحاظ كيفيت با لپ‌تاپ‌هاي قديمي متفاوت است به اين صورت كه اين لپ‌تاپ‌هاي جديد با قيمتي ارزان ارائه مي‌شود همچنين داراي خصوصياتي همچون ضد ضربه و ضد آب بودن آنها باعث شده كهuser ها به سمت لپ‌تاپ‌هاي جديد روي بياورند و اين امر نيز كسادي و عدم تقاضا براي خريد لپ‌تاپ ها با مارك‌هاي قديمي را در پي دارد و به قول معروف لپ‌تاپ‌هاي قديمي روي دست فروشندگان مي‌ماند.

از تجهيزات شبكه چه خبر؟

در بخش تجهيزات شبكه نيز همانند سيار قطعات و تجهيزات با كسادي و ركود مواجه بوديم اما يك تحرك و تحولي كه صورت پذيرفت مربوط به بازار كابل‌هاي بود.

همان طور كه مي‌دانيم اين كابل‌هاي شبكه از پرمصرف‌ترين كابل‌هاي مورد استفاده است و مراكز و سازمان‌هاي دولتي جهت رفع نيازشان و همچنينuser ها مردم عادي از اين كابل‌ها استقبال خوبي دارند، اما اين مدل از كابل‌ها كه اورجينال و اصل آن نيز هست طي هفته گذشته در بازار كمياب شده چون همانطور كه ذكر شد تقاضا براي خريد آن زياد است.


تبليغات
يک دامين ثبت کن فضاي هاست رايگان بگير، ديگه چي مي خواهي؟ www.parsbodnetworks.com


در بازار مادربردها نيز اين مساله به چشم مي‌خورد كه تقاضا براي خريد مدل LGA بيشتر مصرف‌كنندگان چه نهادها و سازمان‌هاي دولتي و چه مردم عادي بالا است و CPU سوكت 478 P در بازار كمياب شده كه تقاضا براي خريد اين مدل از CPU كم است اما در عوض بيشتر خريداران به خريد CPU مدل777 LGA روي آورده‌اند.

مانيتور LCD همچنان داغ‌

همان طور كه طي هفته‌‌هاي گذشته اشاره شد كلا بازار مانيتورهاي LCD داغ است و اين روند همين طور اامه دارد و خريد و فروش به نحو خوبي صورت مي‌گيرد و تقاضا براي اين مدل از مانيتورها بالا است اما بازار مانيتورهاي CRT فوق‌العاده بد است و تقاضا بسيار كم است. ديگر، شركت‌هاي توليدكننده مانيتورهاي CRT از جمله هاسنول، سامسونگ و LG مي‌بايست كه فقط به توليد مانيتورهاي LCD فكر كنند و به توليد تجهيزات ديگر نينديشند اما اين شركت‌‌ها به اين كار تمايلي ندارند چون توليد فقط مانيتورهاي‌ LCD داراي سود پاييني است ولي توليد مانيتورهاي CRT براي شركت‌‌هاي توليدكننده با سود بالايي همراه است. ولي به هر حال طي هفته‌هاي گذشته بازار LCD همچنان داغ‌تر از بازار CRT بود.

پيش‌بيني ورود كيبوردهاي جديد

بازار كيبوردها و موس هم تابع شرايط كساد بازار بود و كمتر خريد و فروش صورت مي‌گرفت و تنوع خاصي صورت نگرفت ولي به نظر مي‌رسد طي هفته آينده يك مدل جديد از كيبورد وارد بازار شود كه باعث ايجاد تغيير و تحول در اين بخش از بازار كامپيوتر شود. از ويژگي‌هاي اين مدل از كيبوردها دارا بودن كارت حضور و غياب شخصي است كه بيشتر نهادها و سازمان‌هاي دولتي نسبت به خريد اين نوع از كيبوردها تمايل نشان مي‌دهند و بيشتر تقاضا براي خريد اين محصول از سوي نهادهاي دولتي است تا مردم عادي. قيمت اين كيبورد جديد بين 110 تا 120هزار تومان است كه نسبت به ديگر مدل‌هاي كيبورد موجود در بازار گران‌تر است.

طبق روال هر ساله بازار كامپيوتر در ماه رمضان كلا با كسادي مواجه بوده كه كارشناسان بازار محدود شدن ساعات اداري و وجود ترافيك را از جمله دلايل اين امر مي‌دانند.

طرح‌ سنديكاي IT براي بازار كامپيوتر

به گفته عبدالهي دبير سنديكاي توليدكنندگان رايانه و IT به‌رغم پيش‌بيني‌ها با تغيير دولت وضعيت بازار كامپيوتر بهبود نيافته است.

عبدالهي با اشاره به طرح جديد سنديكا براي رونق و ساماندهي بازار كامپيوتر گفت: طبق برنامه چهارم توسعه تعداد كاربرهاي اينترنت از 6ميليون به 30ميليون بايد افزايش يابد كه در اين مدت بازار كامپيوتر باي تعداد كامپيوتر و قطعات موردنياز كاربران را تامين كند.

وي معتقد است: اگر در طي چهار سال آينده براي هر دو نفر كاربر يك كامپيوتر محاسبه شود بايد 12ميليون كامپيوتر از بازار خريداري شود و در صورت برنامه‌ريزي مناسب و حمايت دولت توليدكنندگان و واردكنندگان مي‌توانند تجهيزات و قطعات موردنياز اين بازار را تامين كرده و بازار كامپيوتر را رونق بخشند.

عبدالهي در پايان گفت: سنديكا در حال تهيه طرحي به منظور برنامه‌ريزي براي بازار سال‌هاي آينده و چگونگي تامين نياز بازار از سوي توليدكنندگان و واردكنندگان است و طبق تعاملاتي كه با وزارت ICT تاكنون صورت گرفته پس از برپيي اين همايش و دريافت نظرات شركت‌‌هاي انفورماتيكي اين طرح براي تصويب به وزارتخانه مي‌رود و در صورت تاييد وارد مرحله اجرايي مي‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا