تکنولوژی

Flock : مرورگرى جدید با طعم وب 2

نام نویسنده: احسان موحديان

هموطن- گروه کوچکى از برنامه‏نويسان حرفه‏اى در ايالت کاليفرنياى آمريکا روز جمعه مرورگر اينترنتى جديدى را موسوم به Flock (به معناى دسته و جمعيت) عرضه کردند که جديدترين فناوري‏هاى جهان مجازى مانند RSS، به اشتراک گذارى عکس، bookmark و وبلاگ نويسى به نحوى مناسب در آن گنجانده شده. پيش بينى مي‏شود که Flock در صورت معرفى مطلوب و بازاريابى مناسب حتى بتواند فايرفاکس را هم از ميدان به در کند.

مرتبط:‌
سایت Flock

رياست گروه برنامه نويسى اين مرورگر برعهده بارت دکرم بوده است. وى پيش از اين به علت فعاليت‏هايش در حوزه محصولات کدباز و همکارى با بنياد موزيلا از شهرت مناسبى برخوردار بوده است.

البته نسخه‏اى از Flock که هم اکنون براى بارگذارى عرضه شده، محصولى آزمايشى است که براى تکميل آن زمان زيادى مورد نياز است. هم اکنون تعدادى برنامه نويس حرفه‏اى در سراسر جهان در حال آزمايش اين مرورگر هستند.

ويژگي‏هاى مرورگر Flock
و اما بد نيست در اينجا به ويژگي‏هاى جديد اين مرورگر هم ااره کنيم. مرورگر Flock داراى امکاناتى است که همگى آنها باتوجه به فناوري‏هاى جديد و پرطرفدار وب و با هدف جذب کاربران جامعه آنلاين در آن گنجانده شده‏اند، فناوري‏هايى که در آينده نسل جديد وب موسوم به web2.0 را شکل خواهند داد.

به عنوان مثال منوى متداول bookmark که در تمامى مرورگرها وجود دارد، کنار گذاشته شده و در عوض براى اين کار از سرويس آنلاين del.icio.us بهره گرفته شده که به افراد امکان مي‏دهد Bookmark هايشان را به صورت آنلاين ذخيره کرده و با ديگر کاربران اينترنت در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

تسهيلات براى خوره هاى وبلاگ
با توجه به اقبال روز افزون به وبلاگ نويسى و پديده RSS، در اين مرورگر امکاناتى براى پى بردن به اين که يک وبلاگ در چه زمانى به روز شده نيز گنجانده شده است. لذا خوره هاى وبلاگ با استفاده از اين ويژگى مرورگر Flock ديگر نيازى به استفاده از سرويس‏هاى سايت‏هايى مانند Blogrolling.com نخواهند داشت و ping کردن وبلاگ‏ها هم به تاريخ خواهد پيوست.

Flock مجهز به يک RSS خوان است که به کاربر امکان مي‏دهد تمامى وبلاگ‏هاى مورد علاقه‏اش را بدون ناوبرى جداگانه هر يک در يک محل ملاحظه و قرائت ‏کند. در حال حاضر وب سايت‏ها و نرم افزارهاى مختلفى براى اين کار وجود دارند، ولى اين اولين باراست که يک مرورگر وب به چنين امکاناتى مجهز مي‏شود.

طراحان اين مرورگر به فکر وبلاگ نويسان هم بوده‏اند. در ميله اصلى ناوبرى Flock دکمه‏اى موسوم به blogpost create a وجود دارد که با فشردن آن مجموعه‏اى از امکانات مختلف و پيچيده وبلاگ نويسى در اختيار کاربر قرار مي‏گيرد.

Flock با سايت مشهور مديريت عکس flickr و بسيارى از سرويس‏هاى مشهور وبلاگ نويسى مانند wordpress ، sixapart وBlogger سازگارى دارد و امکانات بسيارى از آنها را در خود گنجانده است.

Flock در خدمت اهداف فناورى کدباز
دکرم سرپرست برنامه نويسان Flock تصريح کرده که هدف از طراحى مرورر جديد، منسوخ کردن استفاده از مرورگر فايرفاکس بنياد موزيلا نيست؛ اگر چه ممکن است در عمل چنين اتفاقى بيفتد.

وى در وبلاگش مي‏نويسد، من به قدرت مدل طراحى کدباز اعتقاد راسخ دارم و معتقدم Flock به پيشبرد اهداف فناورى کدباز در جهان کمک کرده و سهم آن را در جهان رايانه افزايش مي‏دهد.

دکرم مي‏گويد که قصد ندارد با کد نويسى جدا از فايرفاکس براى Flock ، گردانندگان بنياد موزيلا را ناراحت کند و اميدوار است که روزى اين کدها در فاير فاکس‏ هم به کار گرفته شوند.

درآمدزايى از طريق Flock
اين برنامه نويس براى درآمدزايى از طريق Flock هم افکر جالبى در سر دارد. او مي‏گويد که اگرچه اکثر مرورگرها به رايگان در دسترس هستند، اما شرکت‏هايى مانند موزيلا و رقيب آن اپرا مي‏توانند با افزايش سازگارى بين نرم‏افزارها و خدمات آنلاينشان با موتورهاى جست‏وجو و گنجاندن امکانات مربوط به آنها در توليداتشان به درآمدهاى قابل توجهى دست پيدا کنند. البته اپرا و موزيلا هر دو در اين زمينه به توافقاتى با گوگل دست يافته‏اند.

گفتنى است که Flock از روز جمعه از سايت اينترنتى www. Flock.com قابل بارگذارى است و با سه سيستم عامل ويندوز، لينوکس و Mac Osx سازگارى دارد.

دریافت مرورگر Flock

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا