تکنولوژی

بازار كامپيوتر در هفته‌اي كه گذشت‌:شش روز خوب يك روز بد

دنیای اقتصاد – عموما در ماه رمضان، بازار خريد و فروش كليه اجناس و كالاهاي غيرخوراكي دستخوش نوعي ركود و كسادي مي‌شود. بازار كامپيوتر نيز با آغاز ماه رمضان با چنين ركودي مواجه شد. اما براساس آخرين اطلاعات دريافتي، طي يك هفته گذشته يعني از روزهاي چهارشنبه تا دوشنبه بازار خريد و فروش كامپيوتر و تجهيزات مرتبط با آن فعال بوده و نسبتا از ركود ناشي از آغاز ماه رمضان كاسته شده است.

آقازاده مديرعامل شركت همراه سيستم طلايه (HST) درباره وضعيت بازار طي هفته گذشته اظهار داشت: وضعيت بازار خريد و فروش در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه تا روز دوشنبه اين هفته وضعيت خوبي داشت ولي روز سه‌شنبه اين هفته سكوت خاصي بر بازار حكمفرما شد و اين كسادي يكباره بدون هيچ دليلي بود.

وي درباره علت ركود و رشد متناوب وضعيت بازار كامپيوتر در ماه رمضان گفت: مراكز وموسسات دولتي نياز مستمري به خريد قطعات و تجهيزات كامپيوتري دارند و نياز آنان تحت تاثير اين ماه كاهش نمي‌يابد. لذا آنان براي رفع نيازهايشان حتي در صورت افزايش قيمت تجهيزات و قطعات كامپيوتري، ناگزير به خريد هستند.

بازار قطعات‌

باار قطعات نيز همانند ديگر تجهيزات كامپيوتري دستخوش ركود و كسادي بود. مدير شركت همراه سيستم طلايه همچنين خبر داد: طي هفته گذشته CPU مدل 5/2سلرون كمياب شده و دليل آن، اين است كه شركت‌هاي وارد كننده به دليل فقدان اين محصول در بازار خارج از ايران، موفق به وارد كردن آن به بازار كامپيوتر ايران نشده‌اند.

CPU مدل full نيز دچار همين وضعيت است و اين مدل از CPU در بازار كمياب است و در برخي فروشگاه‌ها كه موجود است با قيمت گران عرضه مي‌شود.

از آنجايي‌كه در ماه رمضان ميزان تقاضا كم مي‌شود فروشندگان و واردكنندگان ميزان ورود و عرضه قطعات را در بازار كاهش مي‌دهند كه اين مساله ر برخي قطعه‌ها كه مشتري قصد خريد آنها را دارد موجب افزايش قيمت شده و در برخي ديگر از قطعات مانند مانيتور، كيس، كيبورد و هارد قيمت‌ها راكد مانده است.

به گفته فعالان بازار رشد قيمت در برخي اجناس كاذب است و طبق روال هر ساله در اين ماه فروشندگان از هر خريداري استقبال خوبي مي‌كنند.

در چند ماه اخير كارت‌هاي گرافيكي PCAexpress با چيپ‌هاي 6600Geforce،6200 Geforce و با سرعت 16X از بالاترين ميزان فروش به دليل كاهش قيمت جهاني آنها برخوردار بوده است و قيمت آنها از 100هزار تومان به 60 تا 70هزار تومان در بازار كشور كاهش يافته و ميزان خريد مردم افزايش يافته است.

همچنين مادربوردهاي جديد چيپ‌هاي intel نيز به دليل قيمت پايين آن داراي مصرف بالاتري شده‌اند.

بهترين زمان خريد

به گفته كارشناسان ميزان خريد و فروش در ماه رمضان مانند ساير ماه‌ها نيست و كاهش تعداد خريداران موجب ركود اين بازار براي فروشندگان شده است.

كارشناسان همچنين مي‌گويند: اين ماه بهترين فرصت براي خريد قطعات كامپيوتري است زيرا خلوتي بازار موجب مي‌شود تا فروشندگان از مشتريان استقبال كرده و با كمي كاهش قيمت‌ها مشتريان خود را حفظ كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا