تکنولوژی

بازهم يک سند توسعه ICT ديگر و يک کلاه گشاد جديد!

نام نویسنده: محمد ميثاقى

آی تی ایران – بازهم خبرگزارى ها حکايت از خبر ” تدوين سند توسعه راهبردى ICT ” يک استان ديگر کشور- استان مازندران!- مى کنند.

و داستان نويسان اين داستان ادامه دار گويى پايانى را براى خود نديده اند.

” تدوين سند توسعه راهبردى ICT ” براى سازمان ها و خصوصا استاندارى هاى کشور يکى از همان کلاه هاى گشادى است که در اين چند مدت اخير از سوى شرکت هاى خصوصى و يا تعدادى از مشاوران و يا تئوريسين ها! بر سر دولتى ها و به ويژه آن هايى که تجربه اى در اين زمينه ندارند اما علاقه زيادى به گسترش IT دارند رفته است بى آن که تاکنون نتيجه زيدى در بر داشته باشد!

و چرا مى گوئيم کلاه؟
چون:غير از مقدمه و نام استان و ذره اى اطلاعات مختلف، اصولا چيز متفاوت ترى نسبت به سند يک استان ديگر در آن نمى يابيم!

چون: عقل سليم حکم مى کند که چارچوب و مبناى سند توسعه براى سازمان هايى مشابه تا حد زيادى مشترک باشد و طبيعتا هزينه آن هم بايد سرشکن گردد در حالى که باور کنيد هزينه تدوين اين سندها در هر بار، سر به چند ده ميليون تومان مى زند.

مى گوئيم کلاه گشاد، چون: تهيه اين برنامه ها بيشتر از سوى کسانى صورت مى گيرد که نه تنها هيچ سابقه اجرايى و عملى در اين خصوص نداشته که بر عکس، سابقه تدوين طرح هاى بى سرانجام و ناموفق بزرگى را نيز در کارنامه خويش دارند.

چون: هيچ ابزار کنترلى و نظارتى بر سر تدوين اين طرح ها از حيث کيفى و کمى و اجرايى و عملى بودن آن وجود ندارد و اصولا ملاک و معيار و خط کشى نيز براى متر کردن ابعاد کار طراحى نشده است.

مى گوئيم کلاه گشاد،چون:طراحان اين گونه طرح ها هيچ ضمانت اجرايى براى موفقيت برنامه شان نمى دهند و مانند طراحان دستور العمل هاى رژيم چاقى مى گويند اگر همه سازمان ها همکارى کنند و همه امکانات فراهم شود و همه زيرساخت ها ميسر گردد آنگاه مى توان اميدوار بود که نتيجه اى در بر داشته باشد! بى آن که بگويند مگر نه اين که اين برنامه ها براى سازمان هاى ايرانى با هزار و يک مشکلى که من و شما مى دانيم طراحى شده است؟

مى گوئيم کلاه گشاد، چون: مجريان اين پروژه ها از فرصت کم کارى و غفلت وزارت کشور در تدوين يک سند توسعه هماهنگ کمال استفاده را برده اند و نسخه اى مشابه براى همه استان ها مى پيچند بى آن که هيچ هماهنگى و يکپارچگى در سطح استان ها و وزارت کشور ديده شود و هيچ تعاملى بين آنان ايجاد گردد.

مى گويم کلاه گشاد، چون: بعضى از مسئولين علاقه زيادى به ارائه طرح هاى دهان پرکن دارند بى آن که بدانند محتويات آن چيست؟ و طبيعتا شيفته کسانى مى شوند که حرف هاى زيباترى مى زنند و خواب هاى شيرين ترى را به تصوير مى کشند.!

آقايان: توسعه ICT در کشور خصوصا در سطح استان ها نيازمند يک کار هماهنگ و يکپارچه است. محتاج نگاهى کلان و جامع است که بتوان به راحتى به آن اطمينان کرد و تجويزهايش را به کار بست.
چرا که دوران طرح و سند به سر آمده است. امروز وقت عمل است.

راستى : از شهر الکترونيک کيش و مشهد چه خبر؟

منبع : www.Iranict.blogfa.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا